Peugeot 307: Peugeot storing graag jullie advies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 2.0

Beste forumleden,

Aan mijn gebruikersnaam te zien zou je denken dat ik een VW polo heb, maar die is inmiddels verkocht en ik rijd nu in een Peugeot 307 HDI. De auto rijdt echt super, maar ik heb momenteel een storing en ik zou graag wat adviezen krijgen hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Op een gegeven moment kreeg ik een melding in mijn display ''anti pullotion fault''. Verder niet echt aandacht aan gegeven. Na de auto opnieuw gestart te hebben was de melding weg en hij bleef ook enkele maanden weg, dus niks aan de hand dacht ik. De afgelopen periode kreeg ik steeds vaker dat de turbo soms niet inschakelde etc. Ook kwam de melding ''anti pullotion fault'' weer in mijn display te staan. Na deze melding heb ik eigenlijk direct met de plaatselijke Peugeot garage gebeld om een afspraak te maken om de storing uit te lezen. Daaruit kwamen de volgende meldingen:

* Permanente storing, brandstofadditiefsysteem, sensor aanwezigheid dop (oplossing garage: vervangen draadbundel aanwezigheid dop)
* Tijdelijke storing, signaal luchthoeveelheidsmeter, samenhang te gering luchtopbrengst (oplossing garage: nieuwe roetfilter)
* Tijdelijke storing roetfilter, roetfilter verstopt
* Tijdelijke storing roetfilter, roetfilter zeer vervuild

De oplossing van de garage is draadbundel tankdop vervangen en een nieuwe roetfilter en eventueel Eolys vervangen/bijvullen, Kosten 840 euro. Ik zelf dacht bijvoorbeeld om stap voor stap dingen uit te sluiten. Om te beginnen met het vervangen van de draadboom en het bijvullen Eolys. Hopelijk brandt de roetfilter dan weer schoon door de nieuw toegevoegde Eolys vloeistof of gaat dit niet op? Ik heb het gevoel dat de roetfilter niet vervangen hoeft te worden omdat ik de auto ook bij mijn vaste garage aan de computer heb gehad en daar was dit geen actieve storing. Hij stond wel in de memory, maar de actieve storing was eigenlijk alleen de tankdop sensor. Hoe zouden jullie dit aanvliegen? Ik hoor het graag van jullie!

Alvast bedankt!

Groet, Hans

POLO-SDI-123

Geplaatst door POLO-SDI-123 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Voor deze situatie is eigenlijk geen pasklaar antwoord .
Maar waarom inderdaad niet eerst kabelboompje vervangen en vloeistof bijvullen , is leeg neem ik aan ?
Kijken wat er gebeurt , kun je altijd het filter nog vervangen.
Hoe wordt er trouwens met de auto gereden ? laag in toeren /korte afstanden ?

POLO-SDI-123 (0), 10 jaar geleden

Mijn vriendin rijdt erin en die rijdt dagelijks 60 tot 70 km. Ze rijdt ook wel aardig door. Heb haar wel uitgelegd dat ze hem eerst njatuurlijk moet warm draaien, maar ze drukt het gas wel in. Eolys wist de garage niet zeker of die leeg is. Wel is het zo dat door de storing in de tankdop dat niet meer wordt toegevoegd in de tank en daardoor is volgens mij de roetfilter dichtgeslipt.

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Wat bedoel je met warm draaien , ze gaat toch meteen rijden ?
Dan zoals al eerder genoemd , kabeltje maken , toevoeging controleren en hopen dat het probleem verdwijnt .

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

roetfilter bij deze type is standaard verzadigd van addatief bij om na bij 180.000km
dan zegt peugeot ook dat bij reguliere onderhoud de roetfilter vervangen moet worden.
weet niet wat de km stand is op dit moment.
voor de rest inderdaad eerst beginnen met tankdopsensor vervangen (neem aan dat de tankdop is gecontroleerd op bezit van 2magneten in de dop) en controleren hoeveel addatief nog in zit. deze moet om de 120.000km bijgevuld worden.
hoeveel erin moet kun je uitlezen. in systeem staat namelijk hoeveel addatief erin is gegaan en nog over is in de tank. ene wagen geeft het weer als zoveel gram is ingespoten en via omreken tabel kom je uit op hoeveel liter je bij moet vullen.
andere geeft aan dat er nog x-aantal ml in de tank zit en dat de tankinhoud x- ml is

echter dit hoeft nog niet perse dit ivm je nog geen directe storing daarop hebt.

storing luchtmassameter, als hij tijdelijk is zou ik hem wissen en na een tijd gereden te hebben nog maals controleren of hij storing vrij is. komt eigenlijk nooit echt voor dat die vervangen wordt.
dit kan wel komen door de verstopte roetfilter.


mijn advies is dus.
verrvang de tankdopsensor en wis de storingen, lees de waardes uit hoeveel er ingespoten is en over hoeveel km's de addatief tank bijgevuld moet worden.
kijk het dan aan en zie vandaar uit weer verder.

POLO-SDI-123 (0), 10 jaar geleden

@Kaleido, warmdraaien bedoel ik mee rustig rijden tot de motor warm is. Ik heb een afspraak gemaakt bij de Peugeot dealer om vloeistof bij te vullen en de draadboom sensor te vervangen. Dan ga ik kijken of de stroring weg blijft, mocht de roetfilter dan vervangen moeten worden dan doe ik dat later alsnog. Hopelijk is het zo opgelost. Ik laat het jullie weten.

Bedankt voor de reacties!

Groet, Hans

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

het is inderdaad dat als je storing hebt van tankdopsensor dat hij niks inspuit in de brandstoftank
het is namelijk zo dat als je net hebt getankt (tankdop sensor is tijdelijk onderbroken geweest)
dan merkt hij dit op.
hij ziet aan de hand van de brandstofmeter hoeveel liter er bij is gekomen.
op basis van die info pompt hij een x aantal ml eolys 176 in de brandstoftank zelf.

ivm hij niet weet of er getankt is krijgt hij ook geen opdracht om wat in de tank in te spuiten. zelfde geld voor dat de brandstofvlotter slecht is.

hoe je hem warm rijdt maakt in principe niet echt uit voor de roetfilter.

het is wel zo dat als hij warm is en je constant rijdt. dan pas gaat hij regeneren. een enkele merkt dit, en de meeste daarvan zien dan even zonder dat de snelheid wijzigt de brandstof per km stijgen.
dit komt omdat er diverse manieren worden toegepast, dit allemaal om de uitstoot van de normaal 150-200graden naar de benodigde 450graden te krijgen.
eolys 176 vloeistof is alleen nodig om het proces van het regeneren (reinigen van de roetfilter) niet op de normale 550graden te laten werken, maar werkproces al op een lager temperatuur mogelijk te maken.
bij diesel motor loopt namelijk die uitlaatgas temperatuur niet zo hoog op. bij benzine motor is dat wel veel hoger

rij je veel binnenstad dan zal hij dus niet regeneren.
roetfilter is niks meer van tijdelijk opslaan van roet en in de zoveel tijd dit op de snelweg wegbranden

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.