Toyota Corolla: Storing gaspedaal bij aangesloten John Gold cruisecontrol CM5

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 d4d

Dealergeinstalleerde (12-2012) John Gold GoldCruise CM5 geeft op de gekste (en gevaarlijkste) momenten een storing en de motor gaat dan in noodloop. Diagnose lampje brand en het uitlezen van de storing geeft een storing aan in het elektronisch gaspedaal. De storing geeft aan dat deze meestal voorkomt bij een gaspedaalstand van rond 11% (net boven stationair).

Storing is er alleen maar als de JG GoldCruise aangesloten is. Wordt hij er tussenuit gehaald geeft de auto geen storingen meer.

Als de JG GoldCruise aangesloten is geeft deze storingen als deze zowel in als uitgeschakeld is.
Beneden 80 km/u staat de cruise nooit ingeschakeld. Ik rijdt hoofdzakelijk snelwegen.

Noodloop gebeurt bij ingeschakelde (aan dus) cruiscontrol bij snelheden tussen 80 en 120 km/u in de 5e versnelling (harder rij ik nooit)
Noodloop gebeurt bij ingeschakelde (aan dus, maar niet erop) cruisecontrol bij snelheden tussen 60 en 120 km/u (4e en 5e versnelling)
Noodloop gebeurt bij uitgeschakelde cruisecontrol bij snelheden 60 en 120 km/u (4e en 5e versnelling)

Als de sleutel uit het contact gehaald wordt en de auto opnieuw wordt gestart loopt hij daarna weer normaal.

De garage zegt dat het elektronisch gaspedaal waarschijnlijk vervangen moet worden, maar deze geeft geen enkele storing als de cruisecontrol ertussenuit is, dus dat lijkt me erg raar.

Deze storing heeft zich in het verleden 2012 ook al eens voorgedaan en toen heeft de auto een week bij de dealer gestaan. wat er toen aan de auto is gedaan is mij niet bekend omdat dit onder garantie de viel. Mijn rijstijl is erg rustig, ik schakel op naar 5 bij 80 km/u en rijdt meestal 100 km/u op de snelwegen.
Auto geeft geen andere storingen aan behalve deze.

Overige gegevens:
Auto is handgeschakeld
Onderhoud uitgevoerd conform dealerschema
Inbouw dec 2011 kmstand 162000 km
huidige km stand 249000 km
kenteken deel 1: 11-08-2006

Graag jullie feedback op dit probleem.

mvg

Rob van Doremalen

ropperdepop

Geplaatst door ropperdepop (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ropperdepop (0), 10 jaar geleden

Feedback die ik heb mogen ontvangen tot dusver:

Mogelijke oorzaken volgens JG:

Voedingsprobleem van hoofdmodule en/of interface,
Beschadiging of connector probleem in de gaspedaalbedrading,
Massastoring,
Defect component (kostenloos verzenden en testen = sevice)

Feedback Problemcar:

Massakabel cruisecontrol losgooien.

Binnenkort met deze info bij de dealer binnenstappen om te kijken wat ze hier mee kunnen.

Ik houd jullie op de hoogte wat de oplossing was.

Gr. Rob

ropperdepop (0), 9 jaar geleden

Probleem opgelost!

Massakabel was het dus niet, het probleem zat in de meetwaarde van het elektronisch gaspedaal. De meetwaarde kwam niet overeen met wat de computer dacht dat kon/mocht, dus ging de motor (uit bescherming?) in noodloop.

De Toyotamonteur heeft nu iets aan het elektronisch gaspedaal anders afgesteld (geen idee hoe), zodat de computer nu denkt dat de gaspedaalstand minimaal 17% is (dus buiten de storingszone) Voor het rijden maakt het niet uit omdat de luchtmassameter het toch allemaal zelf te regelt en onderweg merk ik er ook niets van. Stationair ook geen verschil te merken.
Cruise werkt weer als vanouds en de auto loopt nog net zo zuinig als voorheen.
Duurde even, maar dan heb je ook wat.....

citordam (0) PRO, 8 jaar geleden

Hallo Rob, wij hebben hetzelfde probleem met een Subaru Trezia (zelfde auto).
Kun je me aangeven welke Toyota dealer het probleem heeft opgelost.
Kan ik contact met hun opnemen.

Gr.
Robert

ropperdepop (0), 8 jaar geleden

Toyota Schouten in Gorinchem. Vragen naar Anton.
Succes met de puzzel!

Gr. Rob

citordam (0) PRO, 8 jaar geleden

Bedankt, neem morgen meteen contact op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.