Peugeot Boxer: John Gold cruise control probleem, inleren gaspedaal failed

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: Ford 2.2 HDI 120PK

Dag allen,
Ik heb geprobeerd mijn probleem zo duidelijk mogelijk en in chronologische volgorde neer te schrijven. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, vraag maar raak.

Voor mijn Peugeot Boxer heb ik een CC aangeschaft samen met bijhorend T-harnas.
CC is van John Gold vanwege de goede naamsbekendheid en de goede ervaringen van anderen hiermee.

Ik heb de CC aangesloten zoals vermeld in de handleiding, eerst de min van de batterij afgekoppeld.
Oranje draad afgetakt op een punt in het zekeringkastje (zoals aanbevolen)
Blauwe draad op CAN high
Blauw/ witte draad op CAN low
Daarna het T-harnas gemonteerd op de gaspedaal, paste maar op een manier dus kan niet fout gaan denk ik.
En als laatste het cruise hendeltje (CM-35) gemonteerd en aangesloten.

Dan de module met de voorgeschreven handelingen proberen wijs te maken dat hij via CAN-bus moet werken. Maar dan failed ie. Maar daar had ik al rekening meegehouden, gezien de originele CC van “Peugeot” niet geplaatst kon worden. (heb ik voor het kopen van de John Gold nagevraagd bij officiële Peugeot garage, dat kunnen ze blijkbaar nakijken adv chassisnummer)

Er zitten wel schakelaars op de rem (4P) en de koppeling (2P), maar worden niet uitgelezen (volgens mij omdat ik geen ESP heb = minder krachtige boordcomputer = kleiner scherm).
Dus heb ik de koppeling en rem aan de CC gehangen zoals voorgeschreven staat, tevens weer met afgekoppeld batterij.
Paarse draad op schakelend deel van koppeling
Bruine draad op vaste spanning van rem
Bruin witte draad op schakelend deel van rem

Dan de module met de voorgeschreven handelingen proberen wijs te maken dat hij via analoge modus moet werken. Dit werkt :), dan moet de gas pedaal nog ingeleerd worden (verplicht). Maar bij het opstarten van de setup mode faalt ie weer.
Dan heb ik de diagnose mode opgestart en alle knopjes ed geprobeerd. Hierop wordt telkens netjes gereageerd met de bijhorende biepjes en verschillende kleuren van de led voor de rem, koppeling en knopjes van CC hendel.
Maar als ik van de gas pedaal diagnose wil stellen, dan gaat het mis. Eigenlijk al van in het begin, dus denk ik dat er iets mis is met de pedaal (die standalone overigens super werkt) of met het harnas? Iemand ervaring met John Gold met wat er fout kan gaan en waar te zoeken?

Ik kan (gelukkig) nog wel gewoon rijden met de bus zonder haperingen ed.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Maandag (morgen) leg ik de vraag ook voor bij John Gold zelf. Dacht het hier ook zeker het proberen waard is gezien de ervaring met John Gold.

vdbeke

Geplaatst door vdbeke (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Neem eens contact op met John Gold die hebben ook een technische dienst die je heel goed helpen.

vdbeke (0), 10 jaar geleden

Ik heb gisteren 4, 5 mails naar John gold gestuurd. Snelle communicatie krijgen ze zeker punten voor, minpuntje vond ik de gerichtheid naar het foutzoeken. Ik kan me voorstellen dat het vanop afstand moeilijk is om te foutzoeken. Technisch vragen over bv bekabeling worden wel correct en snel beantwoord.

Maar uiteindelijk kwamen ze erbij uit dat de rem niet de juiste signalen leverden. Vond ik straf, maar ik heb gisteren nog eens gemeten. De spanningen van de koppeling en rem waren ok. Daarna heb ik de oscilloscoop op de CAN-bus-gehangen, maar bleken er geen signalen te zijn op de aangesloten draden. Dan heb ik deze draden maar een voor een afgeknipt en in de OBD2 connector gestoken na deze vertind te hebben. CC terug op CAN-bus gezet en gaspedaal ingeleerd, ging zoals niks.

Nu werkt de CC zoals het zou moeten, problem solved!

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Bedankt voor de terugkoppeling

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.