Toyota Land Cruiser 100: Landcruiser onregelmatig lopen laag toerental en inhouden tot 20

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.5 V6

Goedemorgen,

Ik heb een Landcruiser 100 met 4,5 V6 benzine in West Afrika. Geen fatsoenlijke garage en onderdelen te krijgen in de buurt. Ik moet eerst zelf maar eens gaan trouble shooten.

Het probleem:

- stationair loopt auto goed. Bij optrekken(handgeschakeld) gaat de auto tot zo'n 2000rpm soms stotteren en loopt niet op alle cylinders. Bij iets meer doortrekken loopt alles weer goed en trekt de auto prima. Dit is vooral in 2 en 3.

Hoe kan ik dit probleem stap voor stap aanpakken totdat ik weet wat ik moet laten komen vanuit de "grote" stad? Motor management lampje brand maar dat doet deze naar verluid al jaren.............. (bij koude motor niet maar als motor warm is gaat deze branden).

Bedankt. Shackle, Lagos Nigeria.

shackle

Geplaatst door shackle (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Land Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Normaal zou ik zeggen begin eens met uitlezen - eigenlijk had dat al jaren geleden al gedaan moeten worden.

Als er niemand in de buurt een scanner heeft dan kan een algemene OBD2 scanner zijn nut hebben.
Die kosten niet zoveel en kan via internet besteld worden.

Heeft deze auto ook een lambdasonde Ná de katalysator?

shackle (0), 10 jaar geleden

Helemaal mee eens maar hier iets heensturen staat gelijk aan komt toch niet aan....... Ik ga het meenemen komend verlof maar dat is pas juli... Onze mechanic is het type schroevendraaier en moker. Daarom dat ik zelf maar begin anders komt het nooit klaar.

Ik zal vanavond onder de auto kijken naar die 2e lambdasonde.

voyager (0), 10 jaar geleden

Er is mogelijk een optie om het uit te lezen. Onder de dashboard (in rechts gestuurde landen links) is een klein zekeringkastje. Daar zouden er twee "losse" draden zich moeten bevinden.Mogelijk zitten die iets diper opgeborgen. Die twee zijn aan elkaar te koppelen. Eenmaal gekoppeld sleutel draaien op contact---NIET starten---en tegelijk op de knop van dagteller drukken en paar seconden ingedrukt houden.Dan zou de km teller in uitlees module moeten springen.Die zou dan een of meerdere codes kunnen geven. die goed opschrijven en dan op het net of opzoeken of hier posten.Helaas wissen van al die foutcode lukt niet zonder uitlees apparaat.Maar dan heb je de indicatie van je problemen.
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/ evt met deze link fouten opzoeken.

shackle (0), 10 jaar geleden

Goedemorgen,

Gisteravond een poging gedaan maar helaas niet de 2 losse draden kunnen vinden. Wel van een mede forum lid een andere tip en pdf gekregen om in de OBD stekker 2 contacten door te verbinden en dan zou hetzelfde moeten gebeuren en kan ik de foutcode alsnog aflezen. Ik ga dit vanavond proberen.

Groet, Shackle

shackle (0), 10 jaar geleden

Auto staat even bij de workshop.

- Grote beurt
- AC belt and poulie vervangen
- gaatje in uitlaat dichtmaken

Als ik de auto zaterdag heb ga ik er verder mee...............

Groet, Shackle

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Waar zit dat gaatje in de uitlaat?
Is dat voor de kat in de buurt van een lambdasonde? Of verder naar achteren.

shackle (0), 10 jaar geleden

Hallo allemaal,

Nou we zijn heel wat verder:

- Grote beurt
- AC poulie vervangen, AC werkt weer prima
- Koelwater tank vervangen. Nu weer een dichte
- Reserve wiel vervangen
- startmotor vervangen

- Uitlaat vervangen

Lampje motor management is uit nu en motor loopt mooi rond. Inhouden is opgehouden!

Ik denk dat het meer geluk dan wijsheid is geweest maar het is opgelost.

Nog 1 andere vraag, de oliedruk meter en temp meter werken beide niet. Komen niet omhoog bij starten motor. Als ik de auto op contact zet zie ik ze wel even iets omhoog gaan. Is het toeval dat beide niet werken en 2 sensors stuk of kan dat iets anders zijn?

Groet, Shackle

shackle (0), 10 jaar geleden

Moge,

De pret was van korte duur...........

- Motor management lampje brand weer, auto loopt verder prima

Temperatuur meter is tot leven gekomen (heb gister alles geprobeerd na te lopen en stekker los vast gemaakt. Nu nog de oliedruk meter tot leven zien te krijgen. Tips zijn nog altijd welkom om te testen.

Vanavond zal ik de foutcode proberen af te lezen.

Groet Shackle

shackle (0), 10 jaar geleden

Hallo Allemaal,

Nou ik heb de foutcodes uit kunnen lezen mbv een paperclip en dan op contact.

http://youtu.be/bwbg9i7fzO4

Eerste = code 24
tweede = code 55


Een beetje zoeken leverde dit op:

- 24 Intake Air Temperature Sensor signal.

Code 55? Geen idee.

Wat kan ik het beste doen met beide codes?

O ja, geen lambda sonde na de katalysator!

Groet, Gerben

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Zonder lambdasonde achter de kat vervalt ook de mogelijkheid om met een algemene OBD2 scanner uit te lezen, helaas.

Lucht temperatuur sensor kan voor problemen zorgen zoals het stotteren tijdens optrekken.
Maar dan alleen indien de auto een map-sensor (onderdruk-sensor) heeft en geen luchtmassa meter.

Michiel7811 (0), 10 jaar geleden

Hallo Gerben,

Denk dat code 24 (P0112) belangrijkste is. Op de volgende pagina staat eea uitgelegd over de code.

http://engine-codes.com/p0112_toyota.htm...

Ik vermoed dat je daar aardig stoffige wegen hebt. Ik zou gehele inlaat goed bekijken / reinigen.

> Traject voordat de lucht het filter ingaat controleren, is dit vrij en niet vol modder o.i.d.
> Is luchtfilter schoon
> Is de buis van het luchtfilter naar het gasklephuis schoon
> Is er niet ergens lekkage waardoor valse lucht wordt aangezogen.
> Vervolgens IAT sensor (intake air sensor) controleren, schoonblazen, evt. reinigen met remreiniger. Voorzichtig, is wel een gevoelig dingetje.
Je kunt deze sensor controleren met een multimeter, info moet je maar even googlen.

Het probleem is dus waarschijnlijk dat de ECU krijgt geen goede informatie binnen krijgt over de temperatuur van de lucht en dus niet de juiste hoeveelheid brandstof weet te doseren.

Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.