Peugeot 307: Multiriem verspring en loopt stuk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

beste forummers,

Ik zit met een probleem wat behoorlijk irritant begint te worden.
2 weken geleden is de dynamo van mijn 307 break kapot gegaan.
Ik heb een nieuwe dynamo gemonteerd en alles weer gemonteerd zoals het daarvoor ook zat.
Na een paar kilometer is de Multi riem eraf gelopen en gedeeltelijk kapot gegaan.
Nou ja kan gebeuren dacht ik misschien niet goed gemonteerd.
Dus een nieuwe riem gehaald en gemonteerd .
Nu ging auto piepen ochtend en bleek dat de krukas poelie kapot was deze slingerde ook.

Dus gisteren een nieuwe krukaspoelie gemonteerd alles loopt goed en slingert niet.
Eind goed al goed zou je denken.
Wat schets mijn verbazing toen ik vanmiddag even controle uitvoerde weer de riem verschoven en de zijkant gaat alweer kapot.
Hij verschuift elke keer op de poelie van de stuurbekrachtiging.

Doe ik iets fout?
de poelie van de stuurbekrachtiging heeft namelijk een ribbel extra?
Nu heb ik de riem zo gemonteerd dat deze precies in het midden van de poelie loopt.
je houd dan aan beide kanten een groef over zeg maar.
Na een tijdje rijden verschuift de riem echter een ribbel op richting het motorblok met als gevolg dat deze beschadigd.
Heeft iemand nog ideeën ik zit er een beetje mee aan?
Het betreft een 307 1.6 16v met vaste spanner en omdraairol.
Alles lijkt goed in lijn te staan en er slingert niets.

awdsubaru

Geplaatst door awdsubaru (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 10 jaar geleden

Als hij kan verspringen , zit er dus iets niet in lijn.
De poulie die op de dynamo zit is dezelfde als de oude ?

awdsubaru (0), 10 jaar geleden

Ik heb de loop en spanrol even losgehaald toen ik de nieuwe riem heb gemonteerd.
Als je ze in de hand laat draaien dan heb je een beter gevoel en kun je het ook beter horen.
Er zit geen speling op de rollen en ze maken geen geluid.
Misschien is er met terug bouwen iets scheef gegaan hoeft maar 1 of 2 mm te zijn natuurlijk.
Is er iemand die weet hoe de riem op de poelie van de dynamo hoort te zitten.
Kan namelijk op 3 manieren.
Precies in het midden zodat je aan beide kanten een gleuf overhoud.
Of helemaal met de riem naar de kant van het blok dan heb je dus aan de kant van het spatbord gleuf over op de poelie
Of met de riem helemaal naar de kant van het spatbord zodat je aan de kant van het blok een gleuf overhoud op de poeli.
Dit zou ik wel graag welen weten.

awdsubaru (0), 10 jaar geleden

Na goed nameten bleek dat dynamopoelie niet in lijn stond met de aircopoelie.
2 spacers er tussen en alles draait mooi in lijn tot nu to na 30 km zit alles nog zoals het hoort.
Direct ook maar alle rollen vernieuwd.
Ik denk dat het probleem wel opgelost is nu.
Wel vreemd dat de dynamo niet helemaal goed zit als je hem op de manier monteerd zoals de oude ook zat.
Komt dat vaker voor met ruildynamos?
Bedankt in ieder geval.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Het hele verhaal over het teveel aan gleuven in de dynamo-poelie is al vreemd.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Een bepaald type dynamo kan worden toegepast op verschillende modellen auto's. De poelies kunnen daardoor ook wel eens afwijken, dus dit moet goed in de gaten worden gehouden.

awdsubaru (0), 10 jaar geleden

[quote=hans4074]Het hele verhaal over het teveel aan gleuven in de dynamo-poelie is al vreemd.[/quote]
Dat is niet op de dynamopoelie maar op de poelie van aircopomp.
Dat is gewoon zoals het hoort heb het vanochtend even bij de dealer gevraagd.
De riem dient in het midden van de poelie gemoneerd te worden aan beide kanten hou je dan een gelijke ruimte op de poelie.
Ik heb nu inmiddels 100 km gereden en alles zit nog zoals het hoort.
Het probleem zat dus niet in poelies of rollen maar in de uitlijning de dynamo moest gewoon 3 mm(spacers) naar links zodat deze ook in lijn komt met de airco pomp.
Het probleem van het piepen in de ochtend werd wel veroorzaakt door de krukaspoelie.
Door deze tevervangen is dat ook opgelost.
Ik heb ook alle rollen vervangen de multiriem aandrijflijn is er behoorlijk stiller van geworden.
Dus de volgende keer beter de set vervangen dan alleen een los riempje.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=awdsubaru]Is er iemand die weet hoe de riem op de poelie van de dynamo hoort te zitten.
Kan namelijk op 3 manieren.
Precies in het midden zodat je aan beide kanten een gleuf overhoud.
Of helemaal met de riem naar de kant van het blok dan heb je dus aan de kant van het spatbord gleuf over op de poelie
Of met de riem helemaal naar de kant van het spatbord zodat je aan de kant van het blok een gleuf overhoud op de poeli.
Dit zou ik wel graag welen weten.[/quote]
?? Staat toch duidelijk poelie van de dynamo.
In ieder geval opgelost met de spacers.

awdsubaru (0), 10 jaar geleden

Hans je hebt gelijk een typfoutje ik bedoelde Aircopomp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.