Peugeot 306: Krekelgeluid bij koude motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8v TU5JP

Beste forumleden,

Ik hoor sinds een tijdje al een soort van 'krekel'geluid tijdens het rijden onder de motorkap vandaan komen. Het geluid komt volgens mij ook van de motor af, en alleen als de motor nog koud is. Bij een warme motor (of motorruimte) is het geheel weg. Als ik dus 's ochtends wegrij dan hoor ik vanaf 2500 rpm een zacht ratelgeluid (meer krekelachtig), als ik dan het toerental laat zakken is het meteen weg. Na een tijdje rijden is het sowieso weg.

Wat kan het zijn? Ik vind het zelf moeilijk te lokaliseren (ook met motorkap open en te luisteren/kijken). Ik denk zelf dat misschien iets met de riemen of riemspanners te maken kan hebben, maar zeker ben ik daar niet van. Ik hoop dat hier iemand ermee bekend is, en weet wat het is. Auto rijdt verder normaal.

jma-c

Geplaatst door jma-c (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

MarcoVW (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat zal je multiriem zijn. Of je spanner.
Probeer eens als hij piept met een klein beetje siliconenspray op de riem te spuiten. Als het geluid weg is, is het gewoon de riem die uitgedroogd is. Het piepen zal snel weer terug komen, dus die zal dan vervangen moeten worden.
Een andere mogelijkheid is dat je spanner geluid maakt. Als dit hier boven niet heeft geholpen, zou ik even de multiriem demonteren en voelen of de rollen speling hebben, zwaar gaan, of geluiden maken als je ze met de hand rond draait.

jma-c (0), 10 jaar geleden

Ik heb afgelopen weekend de riem ingespoten en ik heb inderdaad niks meer gehoord. Ik neem aan het dus toch de riem was. Riem zit er al zo'n 40.000 km op, tijd om te vervangen dan maar?

jma-c (0), 9 jaar geleden

Ook dit probleem heb ik zeer waarschijnlijk gevonden. Het druklager van de koppeling heeft z'n beste tijd gehad en is naar alle waarschijnlijkheid de veroorzaker van het geluid. Als je namelijk de koppeling intrapt verdwijnt het geluid en bij het loslaten koppeling (en dus ook tijdens het rijden) komt het 'krekel'geluid weer terug. Als ik het druklager vervangen heb (áls), zal ik nog laten weten of het dit nu echt was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum