Toyota Rav4: buitentemperatuur op display/sensor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2liter

hallo,

ik heb een rav4 uit 2002 (kenteken januari2003) waar op het display de buitentemperatuur niet word weergegeven.
Heeeel soms na of tijdens een lange rit komt er een hele gekke waarde te staan dus ik vermoed dat de sensor stuk is of een stekerverbinding slecht.

wie kan mij vertllen waar deze moet zitten? ik zoek me suf maar vind niks. (een foto zou erg helpen)

wie kent dit probleem en heeft oplossingen? ( evt doormeten oid?)

alvast bedankt!

krollie

Geplaatst door krollie (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota RAV4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

voyager (0), 10 jaar geleden

Normaliter zitten zulke sensoren achter de voorbumper of achter de grille. Wel ergens uit de rijwind. Maar uitlezen bij dealer zou er de snelste oplossing kunnen zijn.

krollie (0), 10 jaar geleden

ja, bij de dealer het snelst ja, maar dat kost ook het meest, ben iemand die het zelf graag oplost met iets hulp van anderen.

weet iemand de exacte locatie? heb al gezocht maar niks gevonden.

marco008 (0), 10 jaar geleden

Hij zit inderdaad in de buurt van de grille op een L-vormig beugeltje.
Meestal zit dat bevestigt aan de verticale strip ergens voor of achter de radiator net zoals op deze foto:

Als je hem gevonden hebt kun je hem zelf eenvoudig testen. De sensor heeft slechts twee aansluitingen en hierover moet je de weerstand meten.
Ik weet niet de exacte waardes die bij een RAV4 gemeten moeten worden maar Toyota gebruikt veelal dezelfde sensoren.

De waardes voor de ambient temperature sensor van een Corolla van 2000 tot 2002 zijn in elk geval:
- Bij 25 graden Celsius: 1600 tot 1800 ohm
- Bij 40 graden Celsius: 500 tot 700 ohm

Ik meende ook dat er over de stekker onbelast een voltage van 5-10 volt hoorde te staan, maar dat is me even ontschoten.

Ik heb zelf geen Rav4 dus ik kan geen echte foto maken.
Succes ermee !

krollie (0), 10 jaar geleden

hey Marco,
Bedankt! kun je mij ook vertellen of dit standaard op de rav4.2 zit of is het een optie?

marco008 (0), 10 jaar geleden

Ik neem aan dat als jij soms heel even waardes krijgt in het scherm, dat de sensor aanwezig is.
Lijkt met ook vreemd dat er wel een display is maar geen sensor.
Wat ook nog zou kunnen:

Ik heb ooit een facelift boordcomputer ingebouwd in een pre-facelift Corolla E11, en hier kon toen ook de temperatuursensor op aangesloten worden.
Als ik dan de sensor eraan hing, maar deze slecht contact maakte (hogere weerstand) kreeg ik een hele rare waarde van -38 graden ofzo.
Dit is ook logisch als je bekijkt dat hoe hoger de weerstand wordt, hoe lager de weergegeven temperatuur op het display.
Ik moest dan de voeding afkoppelen en na 10 minuten weer aansluiten terwijl de draden goed contact maakte, dan kreeg ik de goede waarden door.

Als ik jou was zou ik het volgende doen:
- Sensor opzoeken
- Evt. sensor doormeten in een bakje warm water om functioneren van de sensor controleren met de eerder genoemde waarden
- Contacten schoonmaken
- Goed terug vastzetten
- Accu losmaken en na een half uurtje weer aansluiten
- auto op contact zetten en kijken of het geholpen heeft

krollie (0), 10 jaar geleden

thx Marco,
de temperatuur staat heel af en toe in het display van de standaard radio die in de rav4 zit , waar je ook je verbruik e.d. op af kunt lezen.
ik heb al eens gezocht maar geen sensor kunnen vinden, alleen ergens bij de radiator een losse stekker.

het is ook geen groot issue maar als het erop zit wil ik ook graag dat het werkt.
ik ga er eens goed naar kijken en er eens een foto van maken, is misschien duidelijker.

rubo (0), 10 jaar geleden

Hoi Krollie
Ik ben oud rav4 rijder, ik heb ook met dat probleem gehad.
Af en toe de graden aan geven, maar er4 zit op de rav4 uit 2002 geen zender.
Lings voor bij de bumper steun zit wel de bedrading.
Je kan bij de Toyota dealer een zender met steun kopen rond de 100 euro.
En die monteren, kan van af de linker kant bij de bumpersteun.
Hoed niet uitgelezen te worden, werk meteen.
ik heb het zelf ook gedaan.
Gr Rubo (oud rav4 rijder uit 2002)

krollie (0), 10 jaar geleden

rubo,
dit is een antwoord waar ik op zat te wachten, ik kon niks vinden behalve die steker die jij bedoelt.

hartelijk dank!!

marco008 (0), 10 jaar geleden

Wel karig hoor, dat er op een Rav4 standaard geen sensor zit.
Maargoed, mooi dat het opgelost is.

krollie (0), 9 jaar geleden

nou, sensor is geplaatst
buitentemperatuur word nu aangegeven.
achteraf dus simpel
sensor zonder beugel kostte 70 euro

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.