Peugeot 306: zelfdiganose moter

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

sinds enige tijd brandt het lampje zelfdiganose moter probleem brandstofsysteem/ontstekingssysteem
bij de grage laten uitlezen 2 a 3 weken geleden geen storing
lampje heeft tijd niet gebrand sinds vrijdag weer
nu weer geweest er is een sensor kapot zei de monteur
ik heb onlangs gehele uit van voor tot achter vervangen
kan het daarmee te maken hebben
iemand tips wat ik kan doen?

johanna28

Geplaatst door johanna28 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=johanna28]ik heb onlangs gehele uit van voor tot achter vervangen[/quote]
Wat is een "uit"?

Weet je ook welke sensor exact? Er zitten een flink aantal sensoren op de motor om verschillende dingen te meten.
Of weet je het nummer van de foutcode?

Hoe verder? Dat ligt aan de exacte foutcode. Maar meestal bedrading controleren/repareren en/of sensor vervangen.

johanna28 (0), 10 jaar geleden

sorry de uitlaat bedoelde ik
nee foutcode weet ik niet
de monteur had het over de lambda sensor
maar waar zit deze?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De lambda sensor (of zuurstof sensor) zit aan het begin van de uitlaat - meestal aan het eind of vlak na het uitlaatspruitstuk.
In ieder geval vóór de katalysator in dit geval.

Er is een kleine kans dat het vervangen van de uitlaat er mee te maken heeft.
Als je zegt "gehele uitlaat" was dat dan inclusief katalysator (duurste onderdeel) of pas vanaf de katalysator?
In het laatste geval is de kans wel erg klein dat het met elkaar te maken heeft.
Exacte fouttekst/foutcode kan meer licht op de situatie laten schijnen. Misschien is de lambda sensor niet eens kapot maar is er een ander probleem.

johanna28 (0), 10 jaar geleden

ja was inclusief katalysator en de problemen zijn nu
het verbruik neemt extreem toe tegendruk met gas geven
de eerste keer dat het lampje brande merkte ik niks
nu tweede keer wel
ja ik weet geen foutcode ik heb laten uitlezen en dit melde de monteur
helaas wegens geldgebrek kunnen wij niet laten maken en proberen we eerst zelf achter te komen

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ging het zelgfdiagnose lampje branden onmiddelijk na het vervangen van de uitlaat?
Zeg in de 1e 5 kilomter? Of pas dagen/weken later?
Als het lampje vrijwel onmiddelijk aanging, ben je toen terug gegaan naar diegene die de uitlaat verving?

Als het verbruik zo toeneemt is de reparatie gauw terug verdient.
Kan nog steeds een aantal dingen zijn. Defecte sensor, defecte bedrading, lek in de uitlaat (slecht gemonteerd).

Waarom werd eigenlijk die katalysator vervangen? Want die gaan niet zomaar kapot.
Meestal is er een andere factor (motorprobleem, probleem met de inspuiting/ontsteking) die de katalysator kapot maakt.

oldtimer (0) PRO, 10 jaar geleden

Bij complete uitlaat hoort ook de voorpijp, dwz dat de lambdasonde gedemonteerd is uit de voorpijp en dat maakt het hele spul verdacht.
1e is de lambda sonde wel zorgvuldig gedemonteerd.
2e is de bedrading niet beschadigd bij het dé en monteren, (vooral op de stekkers letten)
3e is de lambda sonde wel goed luchtdicht in de nieuwe voorpijp geschroefd.
toevoeging : het branden van het lampje wordt meestal veroorzaakt door een elektrische (bedrading)storing, of doordat de mengsel regeling (computer) langere tijd de meting van de lambda-sonde als onlogisch ziet.

johanna28 (0), 10 jaar geleden

de voorpijp spruitsuk is niet vervangen
ik heb ook veel gelezen dat ze na 160000 km moeten worden vervangen kan dat kloppen?

johanna28 (0), 10 jaar geleden

ik bedoel dan de lambda sonde

oldtimer (0) PRO, 10 jaar geleden

Nee dat is niet zo, een lambda sonde is een elektronisch onderdeel, daar staat geen tijd voor.

het branden van het lampje wordt meestal veroorzaakt door een elektrische (bedrading)storing, of doordat de mengsel regeling (computer) langere tijd de meting van de lambda-sonde als onlogisch ziet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum