Toyota Avensis: Toyota

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: Diesel

Beste lezers ik heb een volgend probleem. (auto inmiddels 9 jaar in bezit)

Het betreft de remmen. Bij het afremmen trillen op het stuur en een sponzig rempedaal.

Afremmen bij lagere snelheden minder last dan bij hogere.

Schijven, remblokken en remvloeistof ( remvloeistof = elke 2 jaar ) zijn vervangen> tevens de draagarmen, fuseekogels en alles wat er maar mee samenhangt gecheckt.

Geen speling o.i.d. aan te merken. Ook bij APK niets geconstateerd.

De wielnaven zijn met een micrometer nagelopen op eventuele vervorming. Ook totaal niets op aan te merken.

Géén kromme velgen en rij op Michelin Energy saver banden.

Na circa 3 weken wederom dezelfde klachten.

Wéér nieuwe schijven met remblokken, ditmaal een ander merk.

Alles is weer goed gegaan voor een week of 8 nu en het probleem gaat wéér beginnen.

Toch nog even voor de verduidelijking>>Het trillen komt vanaf de voorkant en niet vanachter.

Wie heeft er nog een suggestie ??

Graag verneem ik jullie reacties.

Groet

Dennis.

dennis2103

Geplaatst door dennis2103 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem gehad bij een Mercedes c klasse.
Na 2 maal de schijven te hebben vervangen voor verschillende merken heb ik gekozen om geboorde,gegroefde brembo schijven te monteren.
De auto van mijn klant is nu al ruim een jaar trillingsvrij.

dennis2103 (0), 10 jaar geleden

Goedemorgen, dank voor deze snelle reactie. Ik zat zelf nog aan de remzuigers te denken, om deze er eens uit te halen, om eventuele corrosieaanslag weg te halen.

Wat ik alleen niet begrijp is dat in uw situatie gegroefde schijven wel goed blijven tot op heden.
Kunt u mij dat misschien uitleggen ??

voyager (0), 10 jaar geleden

Hoe doe je het bij een stoplicht? Hou je je voet op de rem, of laat je die los. Voet op de rem heeft degelijk invloed op de schijven. Met name de koeling ervan. Hiermee bedoel ik stoplicht na de snelweg rit waarbij stuk harder mee geremd wordt dan in de stad.Als je de voet op de rem houdt, koelt de schijf op de plaats waar de blokken tegen de schijf drukken niet even snel als de rest v/d schijf.Dat kan tot kromtrekken v/d schijf leiden. Vooral als het imitatie schijven zijn. Of het bij jou zo is moet nog vastgesteld worden. Maar gezien je schrijft dat het terugkomt na een week of acht is het best mogelijk.Het verklaart dan ook sponsachtige rempedaal. Ook controleren op gangbaarheid van geleide pennen.

dennis2103 (0), 10 jaar geleden

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ooit heb ik wel zo gereden en geremd met een auto. Ik weet dat ik na afgeremd te hebben nóóit mijn voet op het rempedaal moet houden. Ik probeer altijd dat de auto na de remprocedure een klein stukje doorrolt om dit soort problemen te voorkomen.

Ik rij met imitatie schijven en nooit geen problemen gehad.

Dit was altijd nipparts. Nu dan bosch schijven. Ook deze zijn geventileerd.

Ik begrijp er dus niets van. Alles is zo gangbaar als maar zijn kan. Elk jaar de remklauwen er even af voor inspectie, schoonmaken, klein beetje copa pasta. Dus hier kan het niet aan liggen.

Ehhm, is dan de reden dat dit weliswaar geventileerde schijven zijn, maar niet voorzien van een groef ??.

Moet ik dan alsnog de remzuigers demonteren voor een check up ??

Graag uw reactie nogmaals.

voyager (0), 10 jaar geleden

Helaas is er altijd een eerste keer. Het zou zo maar kunnen dat zelfs twee verschillende sets toch niet goed zijn. Er is nog een andere optie, al ik het niet verwacht. Dat is vuil op de contactvlakken- naaf flens- schijf-wiel.In zulke gevallen treedt trillen meestal meteen op. Groeven maken koelen er beter op, maar krom trekken voorkomt het niet.
De reden voor geventileerde schijven zonder groef- Prijs.En tenslotte voor "normaal" gebruik in verreweg meeste gevallen voldoende.

dennis2103 (0), 10 jaar geleden

Nee, zelfs dat is helemaal schoon. en wordt 2 x per jaar als ik de schijven eraf voor een check up wederom weer schoongemaakt.

Lichtmetalen wielen>> de eventuele aanslag aan de binnenkant>> schoon of wordt schoongemaakt> ( tolletje op boormachine ).

Geef mij nu eens een advies voor welke schijven ik dat daadwerkelijk moet gaan????.

Ik vind origineel altijd zoiets van > jaja het zal wel, als er maar Toyota op staat. Tenminste zo ervaar ik het dus wel.

Ehhm Slobodan, wat denk jij van de remzuigers eventueel, om deze alsnog even te demonteren ??

Graag je reactie.

voyager (0), 10 jaar geleden

Ik kan niet voor jou beslissen!
Originele onderdelen zijn ontworpen voor desbetreffende auto en als zodanig zijn ze het snelst te monteren, werken ze meteen zoals bedoeld, houden ze het langst vol en ja, ze kosten meestal meer dan imitatie. Zolang je niet te veel tijd en geld insteekt in namaak.
Heb je de zuigers gecontroleerd op gangbaarheid? Ze moeten redelijk eenvoudig terug te duwen zijn. LET WEL OP DAT JE REMOLIE NIET OVERSTROOMT.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Trillende remmen komt niet van een vastzittende zuiger.
Het verhaal achter de gegroefde en geboorde remschijven van brembo is dat ze gemaakt worden van een zeer hoogwaardig material, en doordat ze geboord en gegroefd zijn koelen ze ook beter.
De rem vasthouden bij het stoplicht heft dan helemaal geen invloed meer.
Zowiso met gebruik van de tegenwoordige materialen heft dat zowiso nog maar weinig invloed, anders zouden de heren en dames automaat rijders allemaal met kromme schijven rondrijden.... vind het eerlijk gezegd ver gezocht.

Bij dit sort problemen is mijn eerste gang naar de groothandel voor een set gegroefde en geboorde brembo's , success gegarandeerd.
Ze zijn alleen wel een fractie duurder als de normale schijven. maar dat valt mee als je je bedenkt dat deze niet na een paar weken weer krom gaan.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Profundo Autoservice]Bij dit soort problemen is mijn eerste gang naar de groothandel voor een set gegroefde en geboorde brembo's , success gegarandeerd[/quote]
Onder normale gebruiksomstandigheden moet de auto het op standaard remschijven gewoon goed kunnen doen.
De TS vermeld dat de schijven al enkele malen zijn vervangen, het merk van de remdelen wordt niet genoemd ?

Ook Brembo's zijn op voertuigen lang niet altijd een succes....

Gr. paul

dennis2103 (0), 10 jaar geleden

Heren, goedemiddag

Tja, wat nu. Toch haal ik voor de zekerheid de remzuigers eruit om deze te inspecteren. De auto is 14 jaar oud haast en het is nog nooit gebeurt.

V.w.b. de schijven heb ik goede recensies gelezen van Brembo's, maar als ik dan nu toch weer anders lees, ga je toch weer een beetje twijfelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.