Citroën Jumper: Koppeling komt precies niet 100% vrij

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 HDI

Hey collega's,
weer een vreemd probleempje... Wagen komt binnen met de klacht "slecht in achteruit schakelen en in 1ste versnelling". Na een testrit kon ik dit ook constateren.
Tijdens het rijden schakelt hij eigenlijk vrij goed.
Met motor uit schakelt hij alle versnellingen goed + achteruit ook heel goed.
Maar vanuit stilstand, met draaiende motor, gaat hij moeilijk in achteruit en 1ste. Met iets harder duwen, krijg je hem er wel in, maar dan zie je ook dat de wagen de neiging heeft naar voor of achter te gaan.
Pompje aan de pedaal lekt niet, koppelingspedaal "voelt" ook goed aan bij het induwen. Hydraulische druklager ontlucht, maar baatte niet. Dus mijn vermoeden was een koppeling die niet goed vrijkomt.

Bak er af gehaald, druklager was redelijk nat, en het middelste gedeelte van de koppelingschijf (met wat veertjes enzo) zat ook rammelend en heel los in de schijf. Dus nieuwe set met koppelingschijf en drukgroep en nieuwe druklager. Vliegwiel had linksom-rechtsom de normale speling, en geen speling "voor-achter". Alles terug ineen gestoken en gaan rijden.

Nu is het beter, maar precies nog niet zoals zou moeten. Eerst kreeg je hem keer na keer moeilijk in achteruit.
Als je nu de koppeling induwt, gaat hij de eerste keer moeilijk in achteruit en de volgende keren wel beter. Laat je dan de pedaal los, en duw je hem terug in, dan is het weer de eerste keer moeilijk en de volgende keren beter. Wanneer hij moeilijk in achteruit gaat, voel je ook altijd dat de wagen wat naar achter gaat. Dus dat je precies de secundaire as wat verdraaid voor hij tegoei in achteruit wil gaan.

Wat kan hier nog schelen?

Groeten

Saxofreak

Geplaatst door Saxofreak (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Jumper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

andreas08 (0) PRO, 10 jaar geleden

koppelingsplaat glijdt niet goed over de priseas
waardoor deze zogezegd blijft kleven
en vanuit stilstand niet goed in versnelling gaat

G_J (0) PRO, 9 jaar geleden

Goedenavond,

Kunt u de oplossing geven of aangeven wat u gedaan heeft om dit op te lossen?

alvast bedankt

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

Ik weet niet hoe ze dit oplossen bij Citroen, maar Volvo heeft exact het zelfde probleem gehad. Volvo had een speciaal vetje voor de price as,
De price as eerst met een staalborstel schoon en roest vrij borstelen dan het vetje er op. Volvo raadde koper vet of ander vet af.

Saxofreak (0) PRO, 9 jaar geleden

Voor mij als technieker, vond ik dus dat hij niet optimaal schakelde, maar de klant was al blij genoeg dat hij vlotter in achteruit ging dan voorheen... Dus geen verdere werken meer aan gedaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.