Peugeot 307: P0300 storing

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Goedemiddag,

Sinds april 2013 ben ik in het bezit van een peugeot 307 en sinds mei vorig jaar begint het motorstoringslampje soms te branden.
Eerst knippert deze en geeft de melding 'katalysatorstoring', na 3x starten blijft het lampje branden en krijg ik 'storing uitlaatgas'
Ik heb hem laten uitlezen en de foutcode die ik krijg is P0300(Cylinder Misfire Detected Random Cylinders).

Wat is er al vervangen inmiddels:
- Bougies (Eigenlijk meteen vervangen, waren erg slecht)
- Bobine
- Accu(geen verband, maar was erg slecht)
- Olie(5w 40)

Wat is er nog meer gedaan:
- Inmiddels een paar keer van die reinigingsvloeistof in de brandstof laten gooien
- Auto heeft een flush gehad 3 weken geleden.
- Compressie gemeten en was goed

Wat blijft er nog over om te doen(volgens garage):
- Kleppenstoters vervangen

Verder merk ik wel eens wat problemen met koude start, de motor schokt aardig. Voornamelijk bij lage buitentemperatuur zover ik heb ondervonden.
Afgelopen vrijdag kreeg ik de storing weer, ik heb hem nog niet laten uitlezen maar ik weet bijna zeker dat het weer dezelfde melding is.
Ik had de tank wel aardig leeg gereden, nog zo'n 180 km te gaan met de wijzer in het rode, kan dit er verband mee hebben?
De distributieriem moet bij 200000 vervangen worden, ik zit nu op 176000.

Inmiddels al weer een klein jaartje verder en het word nu een beetje vervelend, graag wil ik dit even delen en kijken of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben of misschien een oplossing weten.

Groet,


Niels

pvtnelson

Geplaatst door pvtnelson (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De onsteking is wel vervangen zo'n beetje, dus ik gok erop dat die nu goed is.
Blijft over mechanische oorzaken en/of een mengsel probleem.
Het schokken bij de koude start zou daar mee verband kunnen hebben.

Mengsel probleem is eenvoudig vast te stellen met uitlezen van live data.
De zogenaamde fuel trim (zelf lerende brandstof correctie) moet gecontroleerd worden.
Ideaal is deze 0%. Is deze meer als 10% (zowel negatief als positief mogelijk) dan is er iets met het mengsel aan de hand.

Tank leeg rijden kan er mee te maken hebben. Er kan vuil in de benzinepomp en/of het brandstoffilter gekomen zijn.
Hoe oud is dat brandstoffilter in kilometers?

pvtnelson (0), 10 jaar geleden

Dank voor de reactie, de leeftijd van het brandstoffilter zal ik even controleren. Dit weet ik zo niet, is niet vervangen tijdens het in mijn bezit zijn van de auto zo ver ik weet.
Ik zal deze week even naar de garage om hem te laten uitlezen i.v.m. eventueel mengsel probleem.

harry4203 (410) PRO, 10 jaar geleden

16 nwe klepstoters monteren en een softwareupdatje laten doen, en je kent je auto niet weer terug.

pvtnelson (0), 10 jaar geleden

Enig idee wat de kosten daar van zijn? De klepstoters dan?

pvtnelson (0), 10 jaar geleden

Trouwens, er heeft een tijdje 10w40 olie in gezeten. Een aantal maanden, kan dit het probleem verergert hebben?

pvtnelson (0), 9 jaar geleden

Storing kan voor nu gesloten worden. Ik ben er nog niet uit maar dat zal hem voorlopig ook niet worden. De kosten lopen teveel op.

sgm (0), 9 jaar geleden

Jammer, want die klepstoters waren bij mijn 307 ook het verschil tussen uitvallen op verkeerde momenten en probleemloos lopen. Helaas blijft de zwakke trekkracht onderin wel behouden.

pvtnelson (0), 9 jaar geleden

Ik ga donderdag of vrijdag de EGR laten schoonmaken/vervangen. Afhankelijk van de staat.
Dat is het laatste wat ik er aan doe.

sgm (0), 9 jaar geleden

Denk dat dat nu juist zonde geld is. Het is een bekend probleem van die auto met die motor dat er wat met de klepstoters was. Als dat bij die auto nog niet uitgevoerd is, dan is dat de verklaring voor een bak ellende. Ik heb er zelf eentje gehad uit 2003 (een 2.0 XSI). Die had ook rare geintjes, totdat die befaamde klepstoters waren vervangen. Daarna waren die rare storingen en het plotseling wegvallen van vermogen weg. Dus ik zou zeggen, vraag in ieder geval eens na of ze vervangen zijn (meestal nog tijdens dealeronderhoud) en wat het eventueel zou kosten om ze alsnog/nogmaals te vervangen.

pvtnelson (0), 9 jaar geleden

De kosten om ze te vervangen zijn voor nu te hoog. Ik zal er nog eens over denken, in ieder geval bedankt voor je reacties.
Het probleem is een beetje dat ik er GEEN verstand van heb en dat ik verschillende reacties krijg van mensen die er wel verstand van hebben, dat maakt het lastig om te kiezen.

sgm (0), 9 jaar geleden

Je eigen garage en alle reacties wijzen op de klepstoters. Immers Oldford heeft het over mechanische oorzaken en mengsel. Dat is precies waar die klepstoters mee te maken hebben. Deze motor zit vanwege emissie-eisen namelijk vreselijk op het randje wat betreft mengsel. Vooral met lauwe motor voel je gewoon dat het te arm is.
Zou wel even goed rondvragen voor offertes, want gezien de leeftijd van de auto (1e riem???) en de kilometerstand zou ik het vervangen van de klepstoters wel combineren met de distributievervanging (riem, rollen en waarschijnlijk ook waterpomp). Dus een grote uitgave wordt het wel.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Zoals de meeste hier al zeggen komt het door de klepstoters.
Dat is de enigste oplossing.
Ga nou geen andere zaken loshalen,is allemaal verspilde moeite.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum