Mercedes-Benz C-Klasse: Mercedes C220 W203 bj 2004 start soms niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: C220 2.2 CDI

Ik heb hier een Mercedes C220 break van 2004 staan, model W203.
Heel af en toe is het dat wanneer je aan de sleutel draait, er niks gebeurd. Tenminste, het stuurslot ontgrendelt, de elektriciteit binnen in de wagen gaat aan (radio, dashboard, enz), maar de motor blijft zonder spanning zitten.
Normaal hoor je bij het contact inschakelen onder de motorkap vanalles zoemen, maar op het moment dat hij het probleem heeft, is dat niet en is ook het motormanagement niet uit lezen met de computer.
5 minuten later kan alles weer normaal zijn, hoor je vanalles zoemen onder de motorkap en start hij normaal.
Het is enkel met het starten, hij is dus nog nooit stilgevallen tijdens het rijden of dergelijke, en het probleem doet zich willekeuring voor.
Omdat ik al vanalles nagekeken heb, en tijdens het uitlezen van het elektronisch contactslot, vermoed ik dat het probleem in het electronisch contactslot zit, als hij het probleem heeft, kan ik zien dat het contactslot de sleutel herkent, het stuurslot vrij geeft (en hangt blijkbaar samen met het interieur) maar niet het motorgedeelte.
Om zeker te zijn de wagen toch maar naar de dealer gedaan in de hoop dat zij daar misschien wat meer konden zien. Wagen heeft anderhalve week bij de dealer gestaan, niets gevonden, probleem heeft zich ook niet voorgedaan.
Dikke rekening gekregen, 1 relais vernieuwd die het mogelijk zou kunnen zijn en de melding dat het misschien in de SAM zou zitten. Maar alle SAM's van die wagen zijn een 20000 km geleden vernieuwd, dus dat kan volgens mij ook niet.
Ik sta op het punt om het contactslot te laten vernieuwen, want dat moet blijkbaar door de dealer gebeuren, maar dat gaat natuurlijk een hoop geld kosten met de mogelijkheid dat het nog niet opgelost is dan...
Dus vandaar de vraag of dat misschien iemand dit probleem ook heeft gehad of een mogelijke oplossing weet...

Alvast bedankt...

Tim Bocar

Geplaatst door Tim Bocar (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

S65 AMG (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo Tim Bocar

Probeer het een tijdje met de reserver sleutel
Als deze aanwezig is, om uit te sluiten dat het niet
Aan de sleutel ligt.

Succes

Tim Bocar (0) PRO, 10 jaar geleden

ok, dat had ik uiteraard al geprobeerd ;-)

maar het probleem is ondertussen gevonden...
blijkt dat de ECU van de motor defect is, die moet zich normaal zelf vrij schakelen, maar dat doet hij niet...

oplossing: nieuwe computer er in steken van Mercedes, 1400 euro plus btw, voor de ECU alleen, of opsturen naar een bedrijf dat zulke dingen repareert, kost 250 euro plus btw, of men neemt een relais van 2 euro en overbrugt de vrijschakeling daarmee en de auto start altijd....

ik denk dat ik voorlopig voor de laatste oplossing ga ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.