Toyota Starlet: ratellend/schavend geluid gas loslaten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 4efe

Hallo allemaal,

Ik reed laatst naar huis terwijl de radio uit stond en er viel me iets op.
Als ik de auto laat uitrijden in versnelling ( maakt niet uit welke ), dan hoor ik een soort ratelend/schavend geluid vanuit het motorcompartiment.
Het geluid lijkt op het getik van de kleppen/injectoren maar dan meer richting schaven.
Wanneer ik de koppeling op dat moment indruk is het geluid direct verdwenen.

De auto rijd verder normaal. De koppeling werkt prima en hij verbruikt niet meer dan normaal.
Wel is er bij stationair draaien een klein tokkelgeluidje onderin de motor te horen, maar ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft.
Ik verwacht niet dat iemand direct precies weet wat het is, maar misschien herkent iemand het zodat hij/zij me in de goede richting kan sturen.

alvast bedankt

Marco

marco008

Geplaatst door marco008 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Maikel Voets (0) PRO, 10 jaar geleden

Klinkt als een versleten druklager, zeker omdat je aangeeft dat als je de koppeling induwt het geluid weg is.

marco008 (0), 10 jaar geleden

Het zou kunnen, want als de koppeling ingedrukt wordt, komt het druklager weer onder spanning te staan toch ?
Dan is de speling verdwenen.

Maar de koppeling werkt verder nog goed, gaan deze twee dingen dan wel samen ?
Zou ik dan ook niet hetzelfde geluid waar moeten nemen als de auto stationair draait in zijn vrij ?
Zou dit ook het tokkelgeluid bij stationair kunnen verklaren ?

Maikel Voets (0) PRO, 10 jaar geleden

Ja als het aan het druklager ligt zou je dit zowel rijdend moeten horen als stilstaand.

marco008 (0), 10 jaar geleden

Nog een update, gisteren getest.
Als ik stationair in zijn vrij sta en ik laat de koppeling los dan komt er een extra rammeltje/tokkeltje bij het normale motorgeluid.
Wanneer ik de koppeling intrap is het bijna weg, maar niet helemaal.

Maikel Voets (0) PRO, 10 jaar geleden

Dus toch even je druklager controleren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.