Peugeot 306: Probleem Uitlaat flens Peugeot 306 GTI-6

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo,
Ik heb al lange tijd een serieus probleem met de uitlaat van mijn wagen.

Bij een 3500 toeren begint de uitlaat serieus te trillen en maakt hij ook een trillend geluid.
het is iedere keer de flens die tussen de uitlaat collector en de catalysator zit ( de ronde conische flens )

nu voor mensen zeggen dat het de catalysator is moet ik mede delen dat dit het probleem niet kan zijn, aangezien ik nieks meer heb van cat.
uitlaatlijn is volledig een recht stuk inox zonder dempers.
Ik heb de flens een kleine maand geleden vervangen en dan was het opgelost, maar ik heb precies dat probleem terug.

Iemand raad wat het probleem zou kunnen zijn, waarom deze na een tijd weer zo een hels lawaai maakt.

Groeten Jo

Rebelish

Geplaatst door Rebelish (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Zit hier al een EW motor in of nog een XU?

Rebelish (0), 10 jaar geleden

dit is al een XU10 motor ( RFS )

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Ik heb even gegoogled, en het spruitstuk van een XU motor heeft grote gelijkenis met dat van een EW motor. Als je in het gat van het spruitstuk kijkt dan zie je een viertal schotjes. Deze schotjes (pijpjes inwendig) willen nogal eens losscheuren van de buitenmantel met een gerinkel als gevolg. De EW7 en 10 motoren waren er berucht om. Las de pijpjes in het kruis aan elkaar, en ik vermoed dat je van de resonantie af bent.

Ik denk dat google niet de correcte foto heeft laten zien van het uitlaatspruitstuk. Andere foto's laten een gietijzeren spruitstuk zien. Dus als jouw 306 een gietijzeren spruitstuk heeft is bovenstaand verhaal voor jouw auto niet bruikbaar. Excuus!

Rebelish (0), 10 jaar geleden

Morgen eens bekijken.
Maar hij doet het enkel tussen de 3200 a 400 toeren daarna merk je er echt niets meer van.
als het de schotjes zouden zijn zou hij het dan niet de hele tijd moeten doen ?

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Nee, dat is juist het idiote. Bij mijn 406 EW7 was het rond de 3000 toeren. Gewoon rinkelen. Maar ik denk dat als jouw auto een gietijzeren uitlaatspruitstuk heeft, dat mijn verhaal niet opgaat.

gr.

Cees

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik weet niet of je uitlaat kit hebt gebruikt bij het monteren, als dat zo is dan kun je dat beter weghalen, die kit kan er tussenuit trillen en vervolgens zit de boel los.

Rebelish (0), 10 jaar geleden

idd mijn is een gietijzeren spruitstuk maar er zitten ook schotjes tussen.
nu heb ik een reserve liggen bij de reserve zijn die mooi aan elkaar gelast, maar ik weet nu niet of dat uit de fabriek al zo was.

Ik heb ook geen uitlaat kit gebruikt. de flens aan de katalysator is de originele flens ( deze met de 2 veren )
de rest is een volledig stuk rechte lijn in inox en daar zijn zo'n driehoek flensen geplaatst.

Nu was ik nog een aan het googelen en ik zag op een engels GTI forum dat het probleem wel vaker voorkomt bij de 306 GTI / Rallye
sommige hebben de oplossing gevonden door losse hitte schild.
Anderen vinden geen oplossing.

Ik ga nog eens grondig onder de wagen kruipen om te kijken.

Jan-Sietze (0), 10 jaar geleden

Een XU10 met een gietijzeren spruitstuk is geen RFS...
Een RFS heeft ALTIJD een equal length spaghetti spruitstuk, een S16 heeft een gietijzeren spruitstuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.