Toyota Starlet: Moeilijk starten

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 automaat

Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een Starlet 1.3 automaat 2E uit 1989 zonder kat (P7). Hij is van een oude man geweest en heeft de laatste 2 jaar stil gestaan. Ik heb hem opgehaald en 175 km terug gereden. Auto startte toen wel moeizaam als die gelopen had maar het ging.,
Thuis heb ik de auto een grote beurt gegeven. Uitlaat verneiuwd, distributieriem, V-snaar olie-, benzine-, luchtfilter bougies nieuw. Kleppen gesteld. Maar er dient zich een vreemd probleem voor.
Als hij koud is start hij wel, 2 x intrappen voor de automatische choke, maar loopt dan onregelmatig. Rijden gaat prima niet inhouden, alleen wanneer die weer opnieuw gestart moet worden lukt het amper.
Ik moet het gas volledig intrappen en ingetrapt houden en dan wil hij uiteindelijk met heel veel moeite starten. Enorme benzine walm achter en stationair heel onregelmatig lopen. Hij stinkt ook naar benzine.
Nu vind ik vreemd dat hij eerst weliswaar moeilijk startte en nu na alles verwisseld te hebben dit probleem geeft. Wagentje heeft 107.000 km gereden dus dat is niet veel.

Nu wil ik eerst aan de slag met carburateur reiniger en anders de hele carbu eraf halen en reinigen.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt

mvg
John

mesmanmotors

Geplaatst door mesmanmotors (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

thorpe (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo , is er al verse benzine getankt, als het al twee jaar oud is kan dit de oorzaak zijn, liever alles aftappen dan bijmengen, carburatie schoonmaken , timing riem goed ?

vrg Thorpe

mesmanmotors (0), 10 jaar geleden

Hallo Thorpe, tja ik moest natuurlijk tanken toen ik daar vertrok want de tank was bijna leeg. Ik heb de timing volgens het boekje gedaan dus met de nul markering en de markering boven. Klepafstelling was ook goed. Probleem ligt echt met starten met warme motor. En ook roetvorming uitlaatpijp. Heb ook het idee dat het steeds erger wordt.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Denk dat je de choke even na moet kijken als de motor warm is.
Eerst de motor afzetten en het luchtfilter demonteren, vervolgens iemand anders laten starten en in de carburateur kijken wat de choke klep doet, die moet in principe gewoon open staan omdat de motor warm is.
Als ie dicht is dan verzuip je hem gewoon, en dat zal ook die benzene walm verklaren.

Choke kleppen van carburateurs kunnen best vast gaan zitten bij zo'n oude auto, zeker als hij al 2 jaar stil heeft gestaan.

mesmanmotors (0), 10 jaar geleden

Zal daar morgen eens naar kijken en gelijk proberen met carburator reiniger schoon te maken.
Hou jullie op de hoogte.
Alvast bedankt

mesmanmotors (0), 10 jaar geleden

Hoi daar ben ik weer. Ik heb de carburator niet schoongemaakt maar de inlaatbuisjes schoon gespoten. Daarnaast heb ik er ook euro 98 ingegooid en hij wil nu wel starten ook met warme motor. Alleen hij blijft onregelmatig lopen, of er steeds een hikje in zit. Uitlaat met stationair draaien is ook behoorlijk zwart en stinkt nog steeds (weliswaar minder) naar benzine.
Zijn er nog verdere opties die ik kan doen?

Alvast bedankt

PS, Hoe weet je of de timing klopt? Ik heb de distributieriem verwisseld en met warme motor de kleppen nagekeken en die waren goed. Dan klopt de timing toch ook of heb ik het mis?

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Kleppen kun je ook warm stellen dit moet dan 0.20 voor in en uitlaat zijn .

Er moet ook een koude maat in het wp boek staan maar kan ik ff niet vinden .

De motor die jij volgens mij erin hebt liggen is een 2e .

Deze heeft beneden een merkteken op krukas. (spiebaan zit dan boven )

Boven zie je dan door het nokkenaswiel een gaatje en deze komt precies op een center in het motorblok bovenin. (2e )

Maar ik zou profundo zijn optie eens bekijken ik meen dat op mijn oude starletje een vacuum geregelde choke zat zoiets heb jij er ook op zitten .

Zal me niet verbazen dat er een slangetje gescheurd is of uit gedroogd .

Of vastzit even goed de carb reinigen met carbcleaner en gangbaar maken.

kaleido 1 (1595) PRO, 10 jaar geleden

KLepspeling en timing staan los van elkaar .
Hoe is de staat van de verdelerkap en kabels?
Choke al gecontroleerd of deze open blijft staan bij warme motor.
Vacuumslangetjes al gecontroleerd?

mesmanmotors (0), 10 jaar geleden

Bedankt weer.
Verdelerkap en kabels zijn gemeten en goed. Zal eens zien of alle slangetjes nog goed zijn en de carb eens demonteren en reinigen.
Voor alle zekerheid een afspraak gemaakt met een "oude" Toyota monteur voor dinsdag. Voor hem is het nostalgie want tegenwoordig is alles computerwerk.
Keep you posted.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Laat die monteur dan maar eens even met een ouderwetse stroboscoop naar het onstekingstijdstip kijken, door het ontstekingshuis los te zetten en te verdraaien kan je het onstekingstijdstip goed zetten, dat zal ongeveer een 7 tot 9 graden vóór bdp moeten zijn.

Het wagentje heft volgens mij electronische onsteking dus contactpuntjes en condensator zijn niet van toepassing.

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Ja profundo deze heeft een bobine geintregreerd met hallsensor op de nokkenas .

mesmanmotors (0), 10 jaar geleden

Pfff, de monteur ben ik zeer dankbaar. Heeft alles gespoeld want het autootje heeft veels te lang stil gestaan, dat die nog bolde zegt meer over de wil vd motor want in feite kon hij niet eens draaien. Klepjes waren ook enigszins geoxideerd dus een wonder dat ik de laatste 25 km gehaald heb naar de garage. Hoewel hij vlak voor de garage stil viel en ik de laatste 2 meter moest duwen. Alles nagekeken, want hij moest naar de keuring, en goed bevonden. Start nu koud en warm zonder problemen.
De distributieriem had ik goed aangebracht. Ontsteking stond goed op punt alleen de nieuwe bougies zijn maar vervangen die zagen roet zwart.
Dank allemaal voor de wijze raad. Maar gelukkig is dit probleem opgelost.
Ik ben blij dat zulke monteurs nog bestaan, die alles van oude autootjes weten. Hij vond het een plezier om aan te werken, want deze zie je niet vaak meer. 2 dagen bezig geweest en 80 euro gerekend, ok met bougies erbij 100 euro.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Netjes opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.