Toyota Yaris: To start or not to start?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 VVT-i

Geachte forummers,

Als forumlurker hier een issue waar ik graag meelift op jullie kennis en ervaring.
Gisteren reed ik in mijn Yaris, een 2007 1.0 VVT-i Sol met inmiddels 70.000km en een vlekkloze staat van dienst, en na 40km stopte ik om te tanken want op het dashboard werd mij verteld dat ik nog slechts 59km kon rijden op deze tank. Tijdens het tanken liet ik de contactsleutel (conventioneel) in het contact zitten, maar alles was wel helemaal uit. Nadat ik getankt had, wilde ik de auto starten. Ik draai de sleutel om, de lampjes op het dashboard gaan branden, ik draai door, niets .... geen klik, geen enkele slag van de startmotor, niets, nog geen zuchtje, piepje, gezoem (!) of wat dan ook. Ik draai de sleutel helemaal terug en probeer het nog een keer met helaas hetzelfde resultaat. Ik haal de sleutel uit het contact en druk op de knoppen van de deurvergrendeling en probeer opnieuw te starten, wederom helemaal niets. Met de handmatige transmissie in zijn vrij wederom geen enkel resultaat bij starten.
Omdat ik met vrouw en kind (3 jaar) was, bedacht ik maar om de Wegenwacht te bellen. Daar mijn wegenwachtpas in m'n jas in de kofferbak lag, stapte ik uit om deze te pakken. Toen ik instapte en wilde bellen met de Wegenwacht, draaide mijn vrouw de sleutel om en de auto startte vlekkeloos ..... ik was compleet flabbergasted. Het hele verhaal heeft ongeveer 3 minuten geduurd en waarom de auto in die tijd niet wilde starten is mij volledig onduidelijk. We zijn zonder problemen naar huis gereden en vanochtend startte de auto alsof er nooit wat aan de hand is geweest.

Ik heb enige kennis van auto's (maar wel twee linkerhanden, wat lastig is voor een rechtshandige), maar ik weet niet wat dit veroorzaakt heeft. De accu is 4 maanden oud, de lampjes op het dashboard brandden goed, er is geen storingslampje gaan branden, niet tijdens het startprobleem en ook daarna niet en qua zekeringen zit het volgens mij ook goed, getuige het feit dat op een gegeven moment er wel succesvol gestart kon worden. Ik ben verder niet zo bekend met Toyota en vroeg me af of er startbeveiliging op zit of dat de startonderbreker de spelbreker is? Ik las namelijk wel iets in het serviceboekje over dat in sommige gevallen pas weer na 30 seconden een nieuwe startpoging gedaan kan worden?
Iemand vergelijkbare ervaring of enig idee wat dit heeft kunnen zijn?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet

Aad ~ Doix

Doix

Geplaatst door Doix (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Er zit een startonderbreker op .

Denk zelf dat op het moment dat je de startpoging wilde doen dat de transponderring (deze zit om je contactslot)dat ie je sleutel niet zag om een of andere reden .

Je sleutelmet het kleine blokje in de houder van de baard wordt op het moment van insteken uitgelezen door de transponderring en als ie ziet dat de sleutelcode goed is dan mag de onderbreker deze vrij geven .

Heb je geen heel circus aan sleutelhangers of andere tierelanttijntjes aan je sleutelbos hangen die mischien tussen de sleutel en contactslot heeft gezeten en dan doel ik vooral op de metalen delen .

Doix (0), 10 jaar geleden

Daan,

Dank voor je antwoord. Dit zou heel goed kunnen, ik heb namelijk nog een sleutel, een leren riempje met stalen bandje en een zakje met rits aan de sleutel hangen. Overigens heb ik ondertussen ook het halve internet afgespeurd en het lijkt er op dat ook een schakelaar op de koppelingspedaal de spelbreker zou kunnen zijn. Althans, zo'n schakelaar is bekend bij de 1.3 en 1.5 motoren, dus misschien ook op de KR1-FE 3-cilinder? Als de koppeling niet geheel ingedrukt is, zou deze schakelaar ervoor zorgen dat je niet kan starten of iets dergelijks .... het is mijn eerste Toyota, dergelijke techniek ben ik niet gewend van mijn vorige 2005 Fiat Punto, 2003 Opel Vectra of 1999 Alfa Romeo 145 ..... dus tja, ik zou er zo naïef tegenaan kunnen lopen, dit soort beveiligingen :) Ik ga dit morgen even proberen uit te zoeken ...

Met vriendelijke groet,

Aad ~ Doix

WICKY28 (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi Aad,

Deze auto heeft ook een koppelingsschakelaar, dit is waarschijnlijk de oorzaak geweest. Het koppelingspedaal moet echt helemaal ingetrapt worden anders start de auto niet.
We hebben regelmatig klanten die hetzelfde probleem hebben, ik buig dan meestal de houder van de schakelaar iets om zodat de schakelaar eerder ingedrukt wordt.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Doix (0), 10 jaar geleden

Wicky, Daan,

Dank voor jullie reacties, naar grote waarschijnlijkheid dus de koppelingsschakelaar. Morgen ben ik vrij en duik ik even tussen de pedalen. Dit issue kan als opgelost beschouwd worden.

Met vriendelijke groet,

Aad ~ Doix

Theo Sparenburg (5), 10 jaar geleden

Als je vrouw de auto vanaf de passagierskant heeft gestart heeft zij waarschijnlijk de koppeling niet ingedrukt. Zou dus betekenen dat deze uitvoering geen koppelingsschakelaar heeft en dit dus niet de oorzaak is geweest. Je kan eenvoudig testen of er zo'n schakelaar aanwezig is. Wagen in zijn vrij en koppeling niet indrukken. Auto starten. Als er een schakelaar aanwezig is zal de startmotor niet gaan draaien. Vervolgens zelfde handeling, maar nu met het koppelingspedaal tot op de bodem getrapt. Nu moet de startmotor wel gaan draaien.

vr.gr. Theo

Doix (0), 10 jaar geleden

Theo,

Dat is inderdaad een test die ik vanavond of morgen even ga doen om het duidelijk te krijgen. Het vermoeden is dat als er een switch is (en ik denk van wel als ik de garagehandboeken er op na sla, maar ja, die zijn Engels en ik weet niet of dat ook voor de nederlandse modellen geldt).

Met vriendelijke groet,

Aad ~ Doix

Doix (0), 8 jaar geleden

Zeer te laat, maar alsnog, bij starten indrukken koppelingspedaal benodigd, anders start de auto niet. Issue opgelost.

Met vriendelijke groet,

Aad ~ Doix

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.