Peugeot 406: Zware koppeling & krakende hulpcilinder

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 V16

Okidoki, het betreft hier een 406 Coupé uit 2000 (D9). Gisteren ging opeens de koppeling heel zwaar in. Bij het intrappen van de koppeling en het laten vieren hoorde ik een krakend geluid uit het motorruimte komen. De koppeling doet het voor de rest prima. Dus geen druklager/drukgroep probleem. Ik dacht: de koppelingskabel moet even gesmeerd worden.

Vandaag de luchtfilter eruit gehaald om te kijken. Wat blijkt? Hydraulische koppeling! Hahah! Daar stond ik met mijn smeerolie.

Nou goed, ik ging verder onderzoeken. Ik heb iemand de koppeling laten indrukken. Toen kwam ik erachter de het gekraak uit de hulpcilinder kwam. Na een beetje geduw en getrek aan de hulpcylinder, was opeens het geluid iets minder. Hmnnn... koppeling gaat nog steeds zwaar, hij gaat alweer een stukje lichter. Ik neem aan dat de 2 mankementen met elkaar te maken hebben.

2 vragen:
- Wat zou er kapot kunnen zijn aan een hulpcilinder?
- Ik heb geen ervaring met werken aan hydraulische systemen. Is een hulpcilinder vervangen dan iets wat je zelf kan doen? Of beter even laten doen?

Haico_van_Oosten

Geplaatst door Haico_van_Oosten (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Je kan die hulpcylinder gerust vervangen, wel even goed ontluchten, er zit een ontluchtingsnippel op de cylinder, of er vlakbij in de leiding.
Ontluchten van koppelingscylinders kan soms lasting zijn omdat er lucht in de hoofdcylinder kan achterblijven.

Als de koppeling na vervanging van de cylinder nog steeds zwaar gaat dan is de koppeling zelf aan de beurt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.