Toyota Hi-Lux: Hilux trekt na garagebezoek

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,4D

Deze hilux is opgeroepen voor een terugroepactie. Zie eventueel deze draad: http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=22...

Hilux is vrijdag 04 april bij de Toyota geweest om die centrale stuurstang te vervangen. Auto is daarna uitgelijnd. Althans de toe-in is afgesteld.
Camber en caster hebben ze niet hoeven bij te stellen. Zat binnen de spec's.

Echter de hilux trekt nu naar rechts.
Vandaag ( 10 april) terug geweest,. Monteur kan niets vinden.
Enige waar ze over twijfelen is dat de hoogte van de auto links en rechts niet gelijk is. Rechts hangt ( ca) 5 mm lager gemeten op de moer van de excentrische plaat om 't camber te stellen.

Zelf geloof ik er niet zo in dat dat de oorzaak is, temeer omdat ik voor het bezoek geen trekkende auto had.
Dealer probeert natuurlijk vanalles. Wegen ziijn bol, misschien een banden probleem....
Banden zijn dezelfde als voorheen, en de wegen zijn ook net zo bol.

Ienand een clou?

H&k

Geplaatst door H&k (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Hilux? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

toch maar opnieuw uitlijnen, desnoods op een andere uitlijnbank.

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Soms kom je met een keer uitlijnen niet toe.

En zul je dit 2 keer moeten doen dit heeft met spanning te maken tijdens stellen .

Eigenlijk moet je uitlijnen daarna rijden en opnieuw de waarden controleren je zal zien dat deze dan weer veranderd zijn .

H&k (0), 10 jaar geleden

Klinkt logisch, maar in dit geval is er tussen het uitlijnen en mijn 2e bezoek ca 180km afgelegd. ( retourtje garage)
Bij terugkomst was de stand nog hetzelfde.

Althans...dat zegt de dealer. Na 2 uur wachten werd ik erbij geroepen en stonden de toe-in waades inderdaad (nog?) op 0.09' links en rechts.
Bij het naar huis rijden was het trekken identiek als de heenweg dus ik kan aannemen dat bovenstaande klopt.

't is alleen jammer dat ze niet iets meer toe-inn hebben geprobeerd. bv 2x 0.12'. Dat is nog steeds ruim binnen de toleranties ( 0.03'-0.15')
Hier dacht ik later pas aan helaas.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

het kan natuurlijk ook aan de uitlijn apparatuur liggen, vandaar dat ik al zei, probeer het desnoods ergens anders.
Ik heb het zelfde ook ooit meegemaakt, was met een audi. andere bank, sporing perfect.

H&k (0), 10 jaar geleden

Profundo, je gaat door naar de volgende ronde!

Zat nog even naar de uitdraai te kijken.
Uiteraard gefocused op de vooras.
Maar wat zien ik ineens: Toe-in van de achteras is links gewijzigd!
Is van 0°03' naar 0°06' gegaan voor en na het afstellen.
ook de thrust-hoek is veranderd van 0°06' naar 0°08'.

Conclusie: of de bank deugd niet, of degeen die 'm bediend heeft. Of een combinatie.

Dank aan de meedenkers!

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Het probleem is met het uitlijnen van deze auto's is dat als je camber versteld dat de sporing ook weer veranderd of je beinvloed de caster (askanteling)hiermee .

Hier gaat het vaak mis mee omdat de garage of bandenboer eventjes gauw wil uitlijnen .

Daarom meerdere keren uitlijnen .

Bij ons op de zaak hebben we al eens van deze karretjes in de schade gehad .

Wat wij dan doen is de as kanteling verstellen (proefondervindelijk) om het trekken te beinvloeden de kant waar voertuig heen wil deze kan moet je meer caster geven .

Dus bij jou hi lux moet de caster rechts in graden in de plus versteld worden.

ludolf01 (0), 10 jaar geleden

[quote=daandc]Hier gaat het vaak mis mee omdat de garage of bandenboer eventjes gauw wil uitlijnen .[/quote]
Of de oorzaak ligt ergens anders...

[img]http://i58.tinypic.com/15n4paw.jpg[/img]

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=ludolf01][quote=daandc]Hier gaat het vaak mis mee omdat de garage of bandenboer eventjes gauw wil uitlijnen .[/quote]
Of de oorzaak ligt ergens anders...

[url]http://i58.tinypic.com/15n4paw.jpg[/url][/quote]
Uh ja ludolf echte kundigheid is ook niet voor iedereen weggelegd (-:

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

whahaha!! kwik-frot

H&k (0), 10 jaar geleden

Lach maar om Wit-Vip maar mijn TOYOTA-dealer heeft toch echt het volgende geschreven:

uilijnen kan niet de oorzaak zijn dat een auto naar rechts trekt.

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Je zegt zelf dat de hilux hiervoor geen probleem had ?

Als ze deze hilux verkeerd uitlijnen kan deze echt zekers wel gaan trekken .

Zeker als je bandenhoogte links en rechts gelijk is .

Hebben ze wel rekening gehouden met het stuurhuismidden van je stuurhuis. (stuurbekrachtiging )

Hiervan kan ie ook gaan trekken .

H&k (0), 10 jaar geleden

Ja dat is duidelijk dat een auto kan trekken als ie niet goed uitgelijnd is. Ik bedoelde het ook sarcastisch.
Ik heb het een aantal keren gevraagd of ze de motor wel gestart hebben na het rechtdraaien van het stuur. Ze zeggen ja. ( maar toch twijfel ik....vertrouw ze voor geen cent)

De keer dat ik terug geweest ben hebben ze m.i. alleen gezocht of ze een 'gebrek' aan de auto konden vinden om daar de schuld aan te geven.
Het enige is de 5mm verschil in hoogte. Deze werd gemeten om de moer die de camber-schijf borgt.
Volgens mij meet je wagenhoogte normaliter onder de dorpel, en is 25mm acceptabel ( correct me if I am wrong...)

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik weet het H.K dat je zo bedoelde maar ik zou het zo op deze manier voor de voeten van deze jongens gooien .

Opnieuw uitlijnen en rijden voor het rijgedrag (trekken) niet goed gewoon weer uitlijnen .

De auto trok eerst ook niet .

Anders een externe inschakelen en de rekening bij deze dealer indienen.

Ik weet wel dat we bij ons een stuk coulanter zijn mischien wel ons sterkste punt .

Een hoop dealers worden een beetje arrogant .

Inderdaad het meten gebeurd onder de dorpel maar ik weet alleen de hoogte in mm niet .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Hilux of stel zelf een nieuwe vraag.