Peugeot 106: Loszittend wiel door defecte voorwielnaaf

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo

Mijn voorwiel zit los dus dacht aan mijn lager.
Volgens de garage zit het ook aan mijn naaf.
Wat kan er aan de naaf fout zitten.
Dat mijn wiel los komt te zitten

Hamke

Geplaatst door Hamke (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

voyager (0), 10 jaar geleden

fusee kogel, Bevestiging aan schokdemper, bevestiging v/h lager in de naaf, wielmoeren, schokdemper in de carrosserie, stuurkogel.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Naaf en lager zitten normaal met een perspassing ! Als die bevestiging los komt geeft dit vaak een kruiend geluid .

Vervangen van het lager alleen is niet afdoende . Je ziet ook in de naaf slijtsporen . Wel makkelijk bij demontage , maar alles moet vervangen worden.

Succes.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo

Ben net even onder de auto gekropen.
Het is zo dat wanneer ik het wiel beweeg.
Ik ook de aandrijfas zie meebewegen

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Dat kan ook bijna niet anders . Wiel zit aan de naaf vast . Aandrijfs zit met een grote moer vast aan de naaf !!!

Nu aan jou waar het fout gaat . Laat anders, vooral als het lawaai geeft ,er door een vakman naar kijken.

Groeten.

thorpe (0) PRO, 10 jaar geleden

kijk eerst even of de naaf moer vastzit, maar daar zal de garage toch niet overheen gekeken hebben ?


gr Thorpe

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo de naafmoer zit vast
De garage zegt dat de naaf dus is versleten.
Neem dit aan.
Maar zit ook te denken dat de vorige eigenaar er misschien wel een verkeerde as in heeft gestoken.
Want hij heeft de assen vervangen.
Omdat ze tikten.
Nu heb ik mij een beetje in assen voor de 106 verdiept.
En kom er op dat :
Er assen zijn voor de 3 gaats velgen
Met nog weer een aparte voor de sport uitvoering
En er zijn assen voor de 4 gaats velgen
Er is mij opgevallen dat de 4 gaats assen dikker zijn dan de gaats velgen.
Nu zit ik te denken kan er een verkeerde as zijn ingestoken.
Zo ja welleke dan.
Want dan zou de viergaats te dik zijn voor mijn naaf.
En de sport uitvoering zou maar een kleinstukje uit de naaf komen.
Want de naaf zit er normaal op en er steekt dan een stukje nog uit.


vr groet

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Het wiellager zit opgesloten tussen het eind van de tap van de aandrijfas en de vast gezette moer aan de voorkant. Als de centrale moer vast staat, dan kan het bijna niet anders dan dat er speling op het wiellager zit. Als er heel vreselijk geprutst is met deze auto, dan zou het theoretisch kunnen dat ze er een flens in gepropt hebben die te lang is, en dat het wiellager dus niet opgesloten wordt, maar dat lijkt me sterk. Het wiellager dient dus strak opgesloten te zitten. Ook de reden dat je bij dit type wiellager de auto niet even mag verrollen zonder aandrijfas met vast gezette moer, of een noodsysteempje in de vorm van lange bout met moer en de juiste maat vulringen, omdat anders het lager "uit elkaar loopt"en dus (veel) speling krijgt = is einde wiellager, maar dat even terzijde. Een 1100 cc 106 heeft dunne as-tappen, geborgd door een hoge moer i.v.m. het borgen en doorgaans 3 gaats velgen. Je kunt blijven bakkeleien....je kunt ook gewoon proberen nauwkeurig diagnose te (laten) stellen.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo allemaal

Nog bedankt voor het meedenken.
De auto is gisteren om 14 uur weer goedgekeurd tot 24-05-2015
Het was inderdaad de naaf.
Achteraf viel het me nog mee wat er aan mooest gebeuren.
Een handrem kabel en wiellager en naaf.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum