Peugeot 205: Peugeot 205 start s'morgens soms niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo, ben een beetje ten einde raad intussen. Met mijn Peugeot 205 heb ik al langere tijd het probleem dat hij s'morgens niet wil starten, klinkt alsof de accu leeg is.

Wat is er vervangen in de afgelopen 3 maanden:

Accu (door de garage nog 2 x onder garantie omdat ze het zeker wilden weten)
Dynamo
Startmotor...

Stroom die de accu trekt in rust was ongeveer 0.01 - 0.02A dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Als ik een flink stuk rijd en ik start hem een paar uur later dan start hij perfect maar met ongeveer 2 weken moet ik er weer iemand bij hebben met startkabels en dan kan ik weer een week of 2 vooruit.

Wat kan dit probleem veroorzaken?

Mvg, Dick

dmj.mulder

Geplaatst door dmj.mulder (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (965) PRO, 9 jaar geleden

Meten is weten .
Als het probleem zich voordoet , wat is op dat moment dan je accu spanning ?
Wat gebeurt er met de accuspanning als je start ?
Dynamo en startmotor nieuw of van de sloop ?
Wat is je laadspanning van de dynamo ?
Massa en pluskabel aansluitingen goed en schoon ?

dmj.mulder (0), 9 jaar geleden

Hallo Ferrie, allereerst bedankt voor je antwoord. Heb nog even wat metingen gedaan;

In rust trekt de auto 0.03A - Ongeveer 5 seconden na het aansluiten even een korte piek van 0.27A en daarna blijft hij weer op 0.03 hangen. Ik heb de meter er ongeveer 5 minuten aan gehad maar de stroom veranderde niet.

De laadspanning van de accu is 14.2V en de accu ongebruikt is 12.6V. De spanning bij het starten kon ik vandaag niet meer meten i.v.m. tijdgebrek dus daar kom ik nog even op terug.

Massa heb ik gemeten op verschillende delen van het frame en voor de zekerheid de aansluitingen van de massa en pluskabel goed schoongemaakt; op alle delen blijft de spanning hetzelfde en is er praktisch geen weerstand tussen accu min en frame.

Dynamo, accu en startmotor zijn nieuw, niet van de sloop.

Ik zal in ieder geval als ik merk dat hij het weer wat moeilijker krijgt met starten nieuwe metingen gaan doen om te kijken of er ergens verschil in zit.

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Als er sprake is van een lekstroom, hoeft deze niet altijd op te treden. Kan dus best zijn dat er af en toe een grotere stroom loopt die er voor zorgt dat je accu naar twee weken leeg is.

Oorzaak kan van alles zijn, bijvoorbeeld verlichting in de bagageruimte die af en toe aan is als gevolg van een slechte schakelaar etc.

Blijft lastig op te sporen, dergelijke storingen. er zijn geeb bijzondere accessoires ingebouwd?

dmj.mulder (0), 9 jaar geleden

Er zijn geen bijzondere accesoires ingebouwd, het enige punt is dat de 12V van de radio niet afschakelt wanneer het contact uit is geschakeld. Heb dat gemeten en zowel rode als gele draad hebben constant 12V. Dacht eerst dat het probleem daar kon zitten maar dan had hij wel meer stroom getrokken in rust vermoed ik.

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Koppel de radio eens af en kijk of dit het probleem oplost.

dmj.mulder (0), 9 jaar geleden

Vanmiddag wilde de auto weer niet starten( 2 dagen later al dus!), ben gelijk aan het meten gegaan en nu ook de zekering van de radio etc eruitgehaald, het resultaat is dat er nu helemaal geen stroom loopt wanneer de auto niet gebruikt wordt. Dit was 0.03A en nu dus 0.

Dus dit zijn de waarden wanneer de auto niet wil starten:

Spanning in rust: 12.21V
Contact stand 1: 12.07V
Contact stand 2: 11.96V
Proberen te starten: Ongeveer 5.5V.

Ik zal eens gaan aankijken hoe het nu gaat met de zekering eruit.

kaleido 1 (965) PRO, 9 jaar geleden

Deze meting gedaan met een volle opgeladen accu ?
Zoja , dan is de 5.5V tijdens de startpoging veel te laag , dit moet minimaal 10-11 volt zijn.

Een lege accu geeft geen 12.2 volt , maar minder.
Vermoed dat je ergens een slechte plus of massa kabel hebt zitten , verrot in een kabeloog bv.

dmj.mulder (0), 9 jaar geleden

Meting is gedaan op het moment dat de auto niet wilde starten. Met startkabels de auto wel weer aangekregen en een stuk gereden, daarna was het starten geen enkel probleem. Ik zal eens kijken hoe de aansluitingen van de kabels eruit zien, misschien dat er inderdaad ergens een rotte aansluiting zit. Massa heb ik gemeten op verschillende punten en deze lijkt in orde.
Het kan vast geen kwaad als ik een extra massakabel van de min aan het frame leg voor de zekerheid dus dat kan ik nog wel even doen.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Dick; als je 5,5 volt meet over de polen !!! Is de accu echt leeg en is er dus geen sprake van een slechte kabel-verbinding.

Er blijft dus iets aangeschakeld staan met het contact "üit".

Ieder relais kan dat zijn of een verborgen lampje .

Blijf meten en na een lange tijd zal ook een relais warm aanvoelen .

Succes.

dmj.mulder (0), 9 jaar geleden

Heb nog altijd de zekering eruit die de radio / sigarettenaansteker / cv voorziet, en de auto start nog steeds! Morgen gaat hij even aan de lader zodat hij even helemaal goed kan doorladen en dan even aankijken hoe het verder gaat. Ik zal volgende week weer posten hoe het ermee staat (of eerder mocht het nodig zijn, laten we hopen van niet!).

Edit Update: Aan de lader geweest en ook gelijk even het koper van de startmotor aansluitingen goed schoongekrabt, waren best vies. Dag later start de auto nog steeds als nieuw dus ik denk dat het probleem bij deze is opgelost. Ik ga kijken of ik een geschakelde plus kan maken voor de radio zodat ik die ook weer gewoon kan gebruiken. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.