Peugeot 307: Heftig schokken tijdens rijden 1.6 HDIF

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDIF

Mijn 1.6 hdif laat me de laatste tijd nogal eens flink schrikken. Tijdens het rijden ineens een heftige schok. Gebeurt heel onregelmatig. Meestal op de snelweg. Niet specifiek bij optrekken. soms rijdt hij probleemloos 100km aan een stuk en dan ineens weer zo'n schok. Tegenwoordig als hij zo'n schok geeft komen er ook nog wel eens wat lichtere schokken achteraan....daarna kan hij zo weer een uur aan een stuk zonder problemen rijden.

Een keer gebeurde het in de bebouwde kom en toen viel hij uit. Gaf toen storing motoroliedruk te laag. deze melding kwam daarna niet meer teug.
Gisteravond reed ik op de snelweg...weer een flinke schok...een piepje....lampen vielen uit....ik riep WTF!!.....lampen springen weer aan, motor weer aan en doorrijden maar.......wordt hier wel een beetje zenuwachtig van!!

Ik heb verder over het algemeen het gevoel dat ik altijd met zware tegenwind rij.....oftewel hij lijkt in te houden. Ook vind ik de reactie op het gaspedaal enigszins vertraagd overkomen

even wat details van mijn auto:
distr riem, waterpomp, roetfilter, vervangen op 208.000
Olie: 5w30 van Total (specifiek voor PSA) (net vervangen)
Alle filters incl brandstof zijn net vervangen
ik heb hem nog niet zo lang maar rij altijd op shell v-power

Tips zijn welkom!

ps:ik heb een gelijksoortige post ook op 307froum geplaatst

ej

Geplaatst door ej (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoe vervelend ook....de motor had beter definitief helemaal uit kunnen vallen, dan was het iets gemakkelijker geweest om de oorzaak te achterhalen. In dit geval kan het zoeken worden naar de bekende speld in de hooiberg. Je zou kunnen beginnen om de gehele elektronica uit te laten lezen. Wellicht valt er een aanknopingspunt uit te halen? (krukas-sensor stekker of bedrading??)

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

het is idd zoeken naar speld in een hooiberg.
je zou diverse dingen kunnen bedenken
als ik lees dat alles keer op de snelweg is uitgevallen inc verlichting lijkt me een voedingsprobleem. echter hoe kan spontaan de volledige spanning verdwijnen en daarna weer terug komen.
in principe zou dan ook abs/esp en stuurpomp storing aan moeten geven van te lage spanning. gek

naast dat denk ik ff hardop aan de hogedruksensor. hier hoeft hij niet direct storing op te geven maar kan ook zulke problemen geven.

makkelijkste manier is als het voorkomt dat je diverse meting gegevens zou kunnen zien en opslaan, echter voor die seconden na dat je geschrokken bent heb je te weinig tijd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.