Peugeot 106: co tehoog

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine

goedendag
ik heb het volgende probeem een 106 had een lekke koppaking die heb ik vervangen maar nu bij de keuring is HET CO 11 keer tehoog als toe gestaan , wat heb ik vervangen ondertussen , lamdasonde , gasklephuis met drukregelaar

temperatuur sensor, computer meerdere malen gereset maar hij blijft echt veel tehoog heb alle stekkers nog eens goed na gelopen wat ik me wel opvalt dat er 2 stekkers overblijven van de ecu af 1 is om uitlezen met knipper signaal een groene , maar heb ook nog een grijze zou niet weten waar die op gezeten kan hebben zie nergens meer een aansluiting alles is bezet..., ik weet het echt niet meer wat het kan zijn hij stinkt ook echt vind ik lijkt wel of hij walmt verder start hij wel goed , vind alleen dat hij onder het rijden soms even stottert wie heeft voor mij de tip ? kan de ecu zelf niet goed meer zijn

ab van veen

Geplaatst door ab van veen (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

zet hier de volledige 4-gas gegevens van zowel stationaair als op toeren
alleen co is het niet makkelijk te zeggen
met behulp van andere gegevens kun je meer zeggen

durf niet zeker te zeggen maar dacht dat hij alle 106en al een katalisator heeft.
zo ja deze zit onder de versnellingspook.
als ze met koude motor dit doen dan wordt dit nooit goed.
de katalisator moet echt warm zijn om te kunnen werken.

stinkt hij naar rotte eieren dan kan het ook de katalisator zelf zijn.

ab van veen (0), 9 jaar geleden

van dat bouwjaar hoeft hij geen 4 gassen meting en een kat heeft hij , maar het blijft een raadsel wat het probleem is

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

heb hetzelfde meegemaakt met een 405.
de remedie was in mijn geval om een kilometer of 10 flink door te gassen,of rij je een rally,en daarna meteen aan de rookgastester.

ab van veen (0), 9 jaar geleden

oke is het proberen waard , ga het proberen morgen

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Ik ben benieuwd of deze Peugeotkwaal ook op jouw voertuig van toepassing is ;-)

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

@hobby-monteur
als ik goed lees wat je neer zet dan heeft dat is er een oorzaak voor te zeggen
te zuinig mee willen rijden. en/of korte stukjes
het kan zijn dat de koolstof filter (filter voor je benzinedamp) verstopt zit door te lage afstanden.
keer goed lang doortrekken wil werken. of nieuwe filter of 24uur lang lucht doorheen blazen. dat de filter weer schoon is.
door rustig rijden raakt de motor vervuild/verstopt. dit komt omdat thermische belasting laag blijft. keer boven de 3000rpm en de motor een keer laten werken kan nooit echt kwaad.


@ab van veen
je hoeft inderdaad net niet op verhoogd toerental te meten, dus ook niet je lambda waarde.
maar omdat je deze wel hebt en je co buiten de tolerantie valt is dit wel handig om te weten hoe je motor exact loopt.
vooral hc is interressant. als dat hoog is wil dus zeggen dat je motor veelste rijk loopt. om maar een kleine voorbeeld te doen

je zegt dat je geen 4-gas meting moet doen maar om co te meten doe je een 4-gas meting. zo heet de meting officieel, echter je gebruikt niet alle waardes, denk maar aan de hc waarde.
dit geval hoef je inderdaad de lambda waarde ook te negeren.

Jeroen1978 (0), 9 jaar geleden

Heb zelf een Peugeot 306 uit 1996 en ik weet dat ze bij de APenkeuring altijd even flink lopen te gassen om die katalysator warm te krijgen, als de katalysator goed warm is zakt de CO-waarde ver onder de bovengrens.

ab van veen (0), 9 jaar geleden

ben van beverwijk naar alkmaar gereden en weer terug met hoge toeren gelijk laten meten en idd was hij nu 0,3 dus prima , hij heeft de auto af gemeld en klaar , dus super bedankt voor de tips vind alleen vreemd dat hij dat de waarde niet haalde met vlink gassen de eerste keer met meten

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Komt vaker voor hoor, mijn oude Vectra net zo.... even 20 min op 3000 toeren an afmelden maar :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum