Peugeot Boxer: snaar dynamo en servopomp BOXER 320M 2.5D kenteken 96-VB-GZ

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: R1 2.5 DJ5 63kw

Vanavond op de snelweg, hoorde ik plop, en acculampje ging branden. En sturen werd zwaar. Huis wel gehaald. Snaar is er dus afgevlogen. Nu lijk ik niet 1,2,3 duidelijk te kunnen vinden welke snaar ik nodig heb. Hoe heet deze snaar? Geen idee ook nog hoe ik deze moet monteren. Weet iemand hier iets van? Dus welke snaar heb ik nodig, en waar loop ik tegen aan bij montage. Misschien loop ik iets op de zaken vooruit, maar wil graag proberen of ik in de ochtend dan toch meteen de juiste snaar kan halen, en deze er misschien met de goede adviezen, direct op kan leggen.
Zoals altijd heb ik altijd veel aan de adviezen hier, waar ik jullie voor dank. Groet Paul

Frotsnor

Geplaatst door Frotsnor (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

harry4203 (415) PRO, 10 jaar geleden

je hebt gezien dat de snaar eraf ligt, maar je weet niet welke snaar je moet hebben? dat snap ik niet.

kaleido 1 (1460) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt de oude snaar nog ?
Plat of V vorm ?
Morgen naar de dealer of automaterialen zaak , geven ze je de juiste snaar en vraag je meteen even om het opleg schema.
Meer van belang is , waarom is hij er af gelopen , spanrol kapot , looprol kapot of ergens teveel speling of gewoon geknapt door slecht onderhoud.

Frotsnor (0), 10 jaar geleden

Ik de riem/snaar ben ik kwijt. Riem gehaald, en ja hoor, er is een hele poelie verdwenen. Die van de servo pomp. Neem ik aan.
Kan die poelie op geen enkele onderdelensite vinden. Peugeot heeft hem ook niet.
In de foto zie je bovenin een draaiend schoepenrad vinden. Lijkt dat de poelie daar op, of overheen moet.

Onder zie ik de aandrijving, spanrol en dynamo, neem ik aan,

Begrijp niet zo goed waar ik nu stuk loop. Dit soort reaparaties wil ik graag zelf uitvoeren, maar het is mijn een raadsel waarom ik nergens zo'n losse schijf kan vinden.

Frotsnor (0), 10 jaar geleden

zou ook wel blij worden van een tekening of foto van hoe het er uit hoort te zien eigenlijk

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat is de waterpomp. En die poelie zit daar normaliter vast aan. Vandaar dat die poelie niet los leverbaar is. Complete pomp moet dus vervangen worden.

Frotsnor (0), 10 jaar geleden

Ok nog even eigenwijs, de stuurbekrachtiging, en de dynamo vielen uit. De motor ging niet oververhitten of zo.
Ik zie drie wielen/poelies naar mijn idee. Aandrukwiel in het midden, vooraan de aandrijving, achter dynamo, en waar dus een poelie is verdwenen lijkt mij de servo te moeten zijn, lijkt dat logich? Of zit ik er compleet naast?

Foto van waar de poelie had moeten zitten:

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Zo aan die groef op de naaf te zien zat die snaarschijf al een geruime tijd los .

Als levering moeilijkheden geeft ga naar een sloper om zo'n schijf .

Als je de snaar koopt bij een universele- onderdelen- leveransier staat op de verpakking de looproete .

Ook staat daar op de functie van dat onderdeel B.V. w.p. of p.s . dit is waterpomp of power steering .

Neem bij het bestellen je kenteken mee. Daar staan genoeg gegevens op om de keuze 100% te maken.

Succes.

Hans4040 (300) PRO, 10 jaar geleden

Volgens mijn gegevens zou dit het moeten zijn;


PAS= stuurbekrachtiging
T= spanner
CS= krukas
GEN= dynamo

Het gekke is echter, dat ik nergens kan vinden waardoor de waterpomp aangedreven wordt...(niet door de distributieriem)
als het de stuurbekrachtiging is, moet er ook een olie reservoir op zitten.
Ben benieuwd.

Frotsnor (0), 10 jaar geleden

Hier word ik nou blij van. Bedankt Hans 4040.
Poelie gevonden op de sloop.
Nu blijkt er 1 van de 4 boutjes te zijn afgebroken in het wiel van de servo.
Daardoor kan ik de poelie maar met 3 bouten aantrekken.
Wat denken jullie, gaat dat nog 50.000 km mee?
Contact tussen poelie en het wieltje waar deze op gemonteerd zit is goed, dus eventueel kan daar een lijm of iets tussen.
Als dat zou helpen hem beter op zijn plek te houden, wat zou ik daar dan voor kunnen gebruiken?
De hele servopomp demonteren lijkt mij best een hoop werk. Dan zou ik misschien wel het afgebroken boutje er uit krijgen
Ook ben ik er niet uit hoe ik zonder speciaal gereedschap ik de spanning moet afstellen met de spanrol. Iemand advies?
Vanwege het ontbreken minimale spanning lijkt mij, zonder dat de snaar slibt.

Bedankt tot dusver!

Frotsnor (0), 10 jaar geleden

Of nemen jullie mij nou niet meer serieus omdat ik over lijm begin? Kan ik mij voorstellen, maar omdat ik het niet weet, heb ik de vraag dan ook bij jullie neergelegd.

Hans4040 (300) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Frotsnor]Of nemen jullie mij nou niet meer serieus...[/quote]
Wij nemen alle vragen (bijna) serieus.
Lijmen heeft geen zin, dat laat toch weer los.
Probeer het afgebroken boutje eruit te halen, dat zou moeten lukken want er staat geen spanning op.
Mocht dat toch niet lukken, dan kan je het met 3 boutjes proberen en regelmatig controleren.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Met 3 boutjes zit de pouley ook vast .

Dat afgebroken boutje ............dat is door moeheid gebeurd. Dit zit vaak niet vast . Het is vaak een gestudder omdat je er niet bij kan.

In de werkplaats las je er met CO2 lastechniek een moer op ..........en losdraaien in een oogwenk.

Wat borglijm gebruiken bij montage is nooit verkeerd.

Vaak zit er bij franse wagens geen veer in de spanrol maar echt een spanconstructie . Goed kijken hoe dat werkt .

De snaar moet strak staan maar wel indrukbaar zijn.

Succes.

check

Beste antwoord, geplaatst door Frotsnor (0), 10 jaar geleden

Dank voor jullie adviezen.
Het boutje, draadeind ervan zit in het schroefdraad, en steekt er niet uit. Ik denk niet dat ik de servomotor er uit ga halen, lijkt mijn een hoop werk. Als de bus nog 1 of 2 jaar mee kan is dat prima. Er is echt heel erg weinig ruimte rond de servo pomp. Denk dat ik toch maar een loctite ga gebruiken, misschien nieuwe harde boutjes, en de rakende delen, en de boutjes chemisch ga borgen. Wat mij betreft kan dit onderwerp worden afgesloten. Bedankt voor de adviezen.

Frotsnor (0), 9 jaar geleden

Hallo, na het verdwijnen van de poelie, alles wer gerepareerd. Nu blijkt de stuurbekrachtiging wat te wringen, staat ook laag op olie. Kan er olie zijn verdwenen door het voorval? Zonder bekrachtiging was het zwaar sturen, heeft dat misschien extra druk op leidingen gegeven?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.