Peugeot 406: 2.0 liter blok Peugeot 406 benzine

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

Hallo,

Peugeot heeft tot circa 2000 een 2 literblok type XU10J4R (97kW, zwart kleppendeksel) gemonteerd in o.a. de 406. Vanaf circa het jaar 2000 het type 2 liter EW10J4 (100kW, zilverkleurig kleppendeksel). Kan iemand het verschil tussen deze twee blokken aangeven, beter/slechter, zuiniger/minder zuinig, constructie anders enz ? Dank hiervoor.

Gr. Splinter

Splinter

Geplaatst door Splinter (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Jan-Sietze (0), 10 jaar geleden

De XU10 'serie' is geïntroduceerd in 1993 en is een doorontwikkeling van de XU9 (onder andere bekend van de 1.9 GTI of MI16)
De XU10 is in '93 geleverd als 8 klepper, 16 klepper (MI16/S16) en T16 (Turbo 16v).

Later (volgens mij in 1995) is de 16klepper variant 1. geüpgraded als 167 pk versie en 2. gedowngrade als 132 pk versie.
(ook is er toen een 8v turbo blok gekomen).
Het XU10 onderblok is naar mijn idee een geweldig blok zonder 'kinderziektes'

De EW10 is een nieuw onderblok met een andere boring×slag, de 16v techniek zal goed zijn, dat heeft Peugeot prima voor elkaar.
Deze motor ken ik alleen van de EW10 J4S, de 177 pk versie. Prima motor, maar draait érg veel toeren.


De prestaties van een motor zijn niet alleen afhankelijk van 'zijn opbouw', maar meer van de gekozen versnellingsbak en het gewicht van de auto.

Ik heb mijn 406 V6 total-loss gereden, nu heb ik hetzelfde type motor in een 607 liggen:
Het gewicht is 200 kg meer en gelijk is het verbruik aanzienlijk omhoog gegaan.

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Beide zijn prima motoren. Ik heb een XU10 gehad in een 405 (8 klepper) Verkocht op 240.000 km in 2004. Heb hem nog gevolgd tot 2011 (RDW), dus de km stand moet astronomisch geweest zijn. Daarna een 406 EW7. Weggedaan op 170.000 omdat de waterpomp (nog) niet van aluminium was en er dus een resonantie inzat waar ik gestoord van werd. Daarna een 406 EW12. Thans 225.000km. Er is een 406 bezitter die ook op dit forum vragen stelt, die al met een EW 10 aan zijn 4e distributieriem bezig is. Wel alle op LPG.

Dus beide motortypen zijn behoorlijk bulletproof.

De EW motoren willen nog wel eens wat olie gebruiken. De mijne 1 liter op 5000km. De vorige EW 7 1 liter op de 6000km.

Splinter (0), 9 jaar geleden

406 Sedan = 8B
406 Break = 8E/F
406 Coupé = 8C

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.