Peugeot 206: Onregelmatig Stationair

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 75PK

Beste mede-forummers!

Wij hebben een peugeot 206 gekocht in 2010 ( Bouwjaar 2004 ).

Bij starten lopen de toeren op tot vanaf ongeveer 1100 toeren tot 1200.

Na dat de motor warm is word dit ongeveer 850 á 950 toeren.

De auto loopt dus niet mooi stationair, en loopt zelf met warm weer iets meer toeren met koude motor ( of is dit normaal ) ?
Auto geeft geen meldingen bij uitlezen.

Hoop dat iemand een idee heeft wat dit kan veroorzaken.

Alvast bedankt !

looneytune

Geplaatst door looneytune (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

ik zie geen afwijking in deze gegevens, lijkt mij volstrekt normale werking.

looneytune (0), 10 jaar geleden

Is niet alleen het feit dat de toeren wisselen naarmate de motor warm word, het schommelt zo wel bij koude als warme motor heel licht tussen de toeren wat ook voelbaar is in de auto.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als je start zal hij idd even verhoogd toerental draaien, naar mate hij warm wordt zal dit zakken en normaal gaan draaien.
dit maakt niet uit of het nu buiten koud of warm is. enig verschil is dat met warm weer de motor sneller op temperatuur is dus ook de toerental sneller zal zakken.

het is heel moeilijk om van hieruit een oordeel over te doen,
als je de laatste acht van chassisnummer geeft kunnen we kijken of er iets over bekend is met betrekking op deze auto.
dingen zoals netjes altijd zijn beurt gehad, dus om de 2jaar of 30.000 een kleine beurt
en om de 4jaar of 60.000km een grote beurt

looneytune (0), 10 jaar geleden

laatste 8 nummers zijn 44299224
Zal binnenkort is een filmpje maken om te laten zien wat het is.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

er is maar 1 bericht over bekend
dat is met betrekking op de absorptievat

je zou door de slang te demonteren en beide kanten aftedoppen, hierna proefrit maken en kijken wat het resultaat is.

absorptievat vangt benzinedamp op van je brandstofsysteem. deze laat hij met pulsjes weer in de inlaat komen.

net boven de bobine blok zit een t-stuk tegen de inlaatspruitstuk.
de linkse slang (als je met je knieen tegen de voorbumper aan staat) die zou je los moeten nemen en afdoppen

mocht dit probleem oplossen. dan kun je de klep en de absorptie vat het beste vervangen.

looneytune (0), 10 jaar geleden

Hier 2 video's, het zijn nog geen eens 100 toeren verschil, maar toch voel je het in de auto redelijk trillen.

http://youtu.be/HzH0_B-DRB4

http://youtu.be/ltrWu238voM

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als ik zo de filmpjes zie vindt ik het eigenlijk nog meevallen.
Toerental is nooit heel strak van geen een motor, dit verschilt standaard minimaal 50rpm

Trillen dat kan ik niet voelen, geluid motor kan ik ook niet beoordelen door de regen.
Kijk of je een onder de motorkap kan maken terwijl het droog is, ook een in de auto.

Met starten lijkt het wel of je een diesel start maar zoals ik al zij de regen verpest het dus hoor het zeer slecht.

Verder waar ik nu aan denk wat je ook nog kan laten controleren is de kleptiming, deze moet om de 120 of 150.000km gecontroleerd worden en/of afgesteld worden, zo uit mijn hoofd
de riem is om de 120000km dus kleppen stellen ook dan doen is raadzaam.
wie weet loopt hij dan iets netter

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Hier mankeert volgens mij helemaal niks aan.
Hoe is het toerental als je de airco inschakelt?.

looneytune (0), 9 jaar geleden

Het is ook niet zo zeer het toerental dat irriteert, maar het lichte trillen wat door de auto gaat.
Hij heeft net een nieuwe distributie riem gehad net iets onder de 150 000 km, moet voor de kleptiming controle de riem er weer af dan ?

PS, er zit geen airco op.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

dit is een 8klepper zo te zien met enkele nokkenas, dan hoeft de riem er niet af.
bij de 16klepper wel maar dan heb je ook ander soort klepstotters, dan heb je hydraulische stotters die zich zelf op de juiste spelling brengen,

wat betreft de 8klepper,
grote beurt kan ook wel eens helpen
nieuwe bougie en als je bij flink doortrekken niet lekker vindt gaan dan is de kans aanwezig dat er nog een oude bobine op zit.
deze zou je kunnen vervangen voor een andere type.
verder is de kans dat dit met mechanishe gasklep is.
je zou dan ook de stationaair regelklep die er op zit los kunnen halen en de asje van schoonmaken. waarhij in zit goed schoon maken.
deze wil nog weleens stroef gaan waardoor hij stationaair niet goed kan regelen en/of opvangen bij gas loslaten.

om zo een paar voorkomende dingen te noemen

looneytune (0), 9 jaar geleden

Enige idee wat het kost om de kleppen te laten stellen indien nodig ?
Volgend jaar krijgt die weer grote beurt, maar dat trillen is vanaf het begin al ( teminste het begin tweedehands ).
Kortom, zal de garage vragen of ze iets erop kunnen vinden , en dan eventueel laten uitvoeren.
thnx voor alle tips !

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

voor koste zul je toch bij de garage zelf moeten zijn.
als het dealer is dan hebben ze daar voorgeschreven tijden voor.
universele garage die doet er gauw meer tijd voor rekenen dan nodig is. waardoor hij even duur wordt als dealer.

grote voordeel van dealer die kan ook beoordelen hoe de motor stationaair loopt.
als hij niet bij de dealer tot hede is geweest misschien wel handig om daar ook offerte te maken ervoor wat het daar kost.

looneytune (0), 9 jaar geleden

Flesje injector reiniger erin gegooid hielp niet, hoor meerdere 206'jes tikken, dus denk dat er niet veel aan gedaan kan worden.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

goed onderhoud Werner heeft de mogelijke oorzaken duidelijk aangegeven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum