Toyota Starlet 1994: Koppeling zeer laag Starlet 1.3 12v. ep81 mot.2e

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 12v. ep81 mot.2e

Beste lezer,

Ik heb sinds een aantal dagen dat de koppeling erg, maar dan ook ERG laag zit. Je moet de koppeling bijna door de vloer heen drukken wil je enigszins ontkoppelen.
Dit heeft natuurlijk als vervelend gevolg dat je zonder dat je het wil de "tandjes poetst". Nu zat de koppeling bij mijn auto altijd al redelijk laag, maar de laatste tijd wordt het wel erger.

Ik vermoed zelf, na een hoop lezen op dit forum en het internet, dat het de hulpkoppelingscilinder is. Zie de bijgevoegde foto's. Als ik het rubber aan de kant trek komt er ook een hoop vloeistof uit, dit lijkt me ook niet helemaal normaal. Tevens is het reservoir van de hoofdkoppelingscilinder ook zo goed als leeg. Bij het pedaal zelf in de auto zie ik niet echt lekkage, alleen wat vastgeplakt vuil maar dit kan ook een beginnende lekkage zijn uiteraard.

Vanaf de hulpcilinder naar onder langs de bak zit ook helemaal een spoor van remvloeistof, dit lijkt me ook een indicatie van lekkage ?

Wat denken jullie ? Is het inderdaad de hulpcilinder ? De auto heeft nu net 170k gelopen. Koppeling zelf voelde zelf altijd nog wel goed, een slippen enzo.

Alvast bedankt!

nligtenbarg

Geplaatst door nligtenbarg (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Als er olie uit het cilindertje loopt dan is het gewoon kapot, dat ding hoort volledig dicht te zijn.
Alles wat jij zegt klopt, door de lekage en wind onder het rijden word het al snel een smurrie daar.
Je zal de hulpcilinder moeten vervangen, opnieuw het reservoir vullen en ontluchten.
Is helemaal geen ingewikkeld klusje want zo te zien kun je er goed bij.

succes

nligtenbarg (0), 10 jaar geleden

Dhr Jonker,

Bedankt voor je snelle reactie. Goed om te horen dat ik de juiste conclusie getrokken heb. Ik ga morgen een hulpcilinder bestellen/ophalen en de cilinder vervangen. Ik zal het resultaat hier nog met u delen.

Nog tips/aandachts punten waar ik op moet letten tijdens het vervangen ?

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Leiding losdraaien en oppassen dat de vloeistof niet op je lak komt, het vreet namelijk.
Hulpcilinder loshalen en vervangen.
Hoe een en ander vast zit zie je snel.
Reservoir vullen en ontluchten.
Aangezien het helemaal leeg is geweest kan het even moeilijk zijn om druk te vinden,
Als het niet geheel lukt dan meld je je maar weer...

nligtenbarg (0), 10 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Leiding losdraaien en oppassen dat de vloeistof niet op je lak komt, het vreet namelijk.
Hulpcilinder loshalen en vervangen.
Hoe een en ander vast zit zie je snel.
Reservoir vullen en ontluchten.
Aangezien het helemaal leeg is geweest kan het even moeilijk zijn om druk te vinden,
Als het niet geheel lukt dan meld je je maar weer...[/quote]
Ik ga het proberen! Bedankt!

Grt Nick

nligtenbarg (0), 10 jaar geleden

Christiaan, het is gelukt. Vandaag nieuwe hulpkoppelingscilinder gehaalt en ingebouwd. Half uurtje zat die er in. Resultaat: Hij schakelt weer als een zonnetje.

Bedankt!

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Helemaal top !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.