Peugeot 307: Niet starten 307Hdi sw 66kw

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDi 66kw

Gisteren is mijn vrouw bij haar ouders blijven staan met de 307, balen want is niet naast de deur. Motor gaat wel rond maar slaat niet aan. Geen waarschuwing die je normaal niet hebt tijdens contact aan en starten.
Ze is er gewoon naar toe gereden zonder een enkel probleem.
ANWB gebeld en waren er vlug. Gekeken en volgens de beste man een lekage rond injector die het dichts bij de distributie zit, rechts dus, nummer 1? Dus onvoldoende compressie voor ontbranding. (heb het zelf nog niet gezien, moet afgaan op oordeel ANWB) Loopt een common rail diesel niet op 3 cilinders?
zou het zo simpel zijn als een nieuw brandplaatje en klaar? Denk zelf van niet.
Auto wordt morgen thuis bezorgt dus dan maar een gaan kijken. Zou natuurlijk ook nog een brandstof toevoer probleem kunnen zijn, waar bij ik denk aan de opvoer pomp in de brandstof tank. Dit als tweede stap maar eens gaan checken. Ook het filter maar eens trekken om te checken of er geen gruis van de hoge druk pomp in zit.
Klopt het dat als je geen knijp balgje hebt onder de motor kap dat er dan een opvoer pomp in de tank zit? Heb nl geen knijp balgje. En hoe kom ik eventueel bij de pomp, het haynes book of lies omschrijving klink als een vijf deurs auto, heb een sw.
Kun je met de OBD de hoogte van de hoge druk uitlezen? zou zo'n 350 bar moeten zijn met starten.
Of toch iets electrisch, krukas sensor? nokken as sensor? dan toch maar uit lezen? Iemand in de buurt van Lelystad met een portable OBD reader die overweg kan met een 307HDi uit 2003?

Dus de stappen:
1: nieuwe brandplaatjes.
2: levert de lage druk pomp brandstof uit de tank, zou je kunnen meten, moet zo rond de 4 bar zitten.
3: filter trekken.
4: verstuivers laten checken bij diesel bedrijf?

Zou zeggen kom maar op met ervaringen en goede opties/ ideeen

Groet Jan

Jan307SW

Geplaatst door Jan307SW (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Met knijpbalgje is Siemens systeem en heeft dan GEEN lage druk pomp in de tank, Bosch systeem is zonder balgje en MET lage druk pomp in de tank. Voor wat betreft het niet meer aan willen slaan: zorg voor de juiste diagnose apparatuur en je komt een heel eind.

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Is er een diagnose tool die en betaalbaar is en goed werkt op de 307? doe al het onderhoud zelf dus ben best bereid een investering te doen.
bv deze: http://www.obd-partner.nl/diagnosecomput...

Groet Jan

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Geen ervaring met universele uitleesapparatuur.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

universele tester bestaat geen goeie
er zijn paar die heel dicht in de buurt komen echter bij specifieke dealer codes (die buiten de eobd verplichte codes valt) dan wordt vaak verkeerde omschrijving gegeven en kun je dus niet vanuit gaan

verder de een noemt het bijvoorbeeld overslaande ontstekking Op bank a en andere zegt erbij welke cilinder het zelf is.
de tester die je laat zien zal voor je 60-70% van de gevallen wel goed functioneren, echter blijf je houden dat dealer met de juiste software/laptop veel meer kan dan je met zo'n klein test kastje kan doen.
is leuk om storing te wissen en uit te lezen maar diagnose kun je er eigenlijk niet mee.
Als je echt investering wil doen in goeie uitleesapparatuur dan kom je bij bedragen waar de comma naar rechts gaat minimaal op uit.
voor de fun is deze juist wel te doen om mee te werken, maar staat niet garant voor succes in alle gevallen.

verder terug naar je probleem
dit kan heel goed de lage drukpomp in je tank zijn die geen brandstof naar voren pompt, dit komt namelijk wel eens voor
door de plastic brandstofleiding onder de motor kap los te maken en in een bak te hangen. als een andere contact aan en direct uit zet, dan zal er wat diesel moeten stromen
zo nee dan is de kans groot dat de pomp in de tank defect is.
onder de achterbank zit een luik waar je zo bij de tank bij kunt.

echter nu moet je wel speciaal gereedschap hebben om de ring los te krijgen en ook weer vast.
als je geluk hebt heb je direct goed zitten, bij pech lukt het na 30minuten nog niet. Kans op lekkage bij tanken is dan ook aanwezig

als je lekkende verstuiver heeft dan zal hij wel moeten starten maar slecht.

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Dank jullie wel voor de adviezen. Auto is nog niet terug van de berging. Als het de tankpomp is dan gaan we eens kijken hoe dat "speciaal" gereedschap eruit moet zien, misschien wel te maken ;-)

Zit dat luik er ook bij de sw? Moet het tapijt er uit zeker, want als ik de stoelen er heb zie ik nergens een opening zitten.


Groet Jan

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Mocht het nodig zijn om bij de bodemopening te moeten, dan kun je het beste de rechtse en middelste stoel even uitnemen, dan de kunststof klipjes t.h.v. elke voorste stoelbevestiging loswippen naar de voorzijde toe, zodat de helft van de kunststof strip van het tapijt los genomen kan worden en het tapijt in die hoek omhoog getrokken kan worden. Daaronder zit de grote afdichtdop om bij het tankelement te komen.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

speciaal gereedschap is een 3potig sleutel die precies over de ring past. daar zitten dan drie lippen die een sleuf heeft, deze sleuf valt precies in een plastic uitsparing op de ring.
hierdoor kun je hem los draaien.
niet met hamer en grote schroevendraaier doen, je beschadigd dan de ring juist.
vast zetten van de ring kan ook alleen met het gereedschap, anders kun je hem er niet goed op zetten

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

[quote=trucker0werner]speciaal gereedschap is een 3potig sleutel die precies over de ring past. daar zitten dan drie lippen die een sleuf heeft, deze sleuf valt precies in een plastic uitsparing op de ring.
hierdoor kun je hem los draaien.
niet met hamer en grote schroevendraaier doen, je beschadigd dan de ring juist.
vast zetten van de ring kan ook alleen met het gereedschap, anders kun je hem er niet goed op zetten[/quote]
Bedankt,dat moet eventueel te maken zijn ;-)

Auto terug van de berger, gisteravond even vlug gekeken. Idd een zwarte teerachtige spul ronde de verstuiver. Nu hard was zondag zacht volgens mijn vrouw. Opvoer pomp in de tank hoor je even zacht zoemen lijkt dan te stoppen?? Bij een start poging lijkt hij aan te willen slaan maar lukt dan niet, bij gelijk weer starten lijkt hij helemaal niet te willen starten. Bij contact af en daarna nieuwe start poging het zelfde, lijkt te willen starten/ pakken ,maar toch niet. Vanmiddag verder kijken.

Groet Jan

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Update vandaag gedaan:

- brandstof filter vervangen, kan het kloppen dat een bosch systeem een filterhuis heeft met een siemens filter element??
- verstuiver er uit gehad en schoon gemaakt, gemonteerd met nieuw brandplaatje.
- getest of de pomp in de tank brandstof levert. Op contact komt er een straal en stopt dan. Als je door start dan blijft een constante stroom brandstof komen. Dat lijkt dus OK.

Nu wachten tot mijn OBD reader binnen is. Kijken of we daar verder mee komen.

Groet Jan

harry4203 (380) PRO, 9 jaar geleden

ik zou de retouropbrengst van de verstuivers onderling eens vergelijken.

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

[quote=harry4203]ik zou de retouropbrengst van de verstuivers onderling eens vergelijken.[/quote]
Gaat dat ook zonder dat ie loopt? Dus tijden het rondgaan op de accu?
Morgens naar eens wat slangetjes op snorren :)

Groet Jan

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

ja dat gaat. voor elke verstuiver moet je een apart potje hebben. daar vang je de retour in op.

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

[quote=trucker0werner]ja dat gaat. voor elke verstuiver moet je een apart potje hebben. daar vang je de retour in op.[/quote]
Dat van die aperte potjes per verstuiver dat wist ik ;-) En nog iets verzinnen hoe de slangetjes op de verstuivers aan te sluiten........
Hoe lang zou ik moeten doorstarten om een vergelijk te kunnen maken? Mag dat ook in twee of drie keer? Dit om de starter niet te laten oververhitten.

Groet Jan

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Vanochtend nog maar even de distributie/ timing na gelopen, is er bijna 12k geleden vervangen, je weet maar nooit. Maar dat stond prima op tijd. Pinnen gleden er netjes in.

Nu bezig om te kijken of ik de retour lekkage kan testen.

Groet Jan

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

niet heel slim van me maar kan de basis niet vinden hier waarom hij niet start

1. is de computer ontgrendeld. dus is de sleutel tot aan computer goed en heb je toestemming om te starten
2. wat is de brandstofdruk tijdens starten
3. wat is de toerental bij het starten
4. is de nokkenas en krukas gesynchroniseerd
5.

alle gegevens kun je alleen weten als je meting gegevens bekijkt.
dus ook punt 4, dan weet je dat de computer het ook ziet dat hij op tijd staat en dus kan starten.
punt 5 heb ik open staan. weet dat er 5 dingen minimaal altijd moet hebben, heeft hij er een niet van dan start hij ook zeker niet.
alleen die ben ik helaas vergeten

met simple obd tester kun je niet al deze gegevens zien.

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Vanavond de retour lekkage gemeten. Bij 30 seconden starten stond er in 3 van 4 slangetjes zo'n 12 á 13 cm diesel. In één stond 23cm diesel. Kun je op basis daarvan zeggen dat die verstuiver niet goed meer is?
Morgen gaat ie naar de dealer om uit te lezen, kijken wat zij er van maken.

Groet Jan

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

je zou dan idd kunnen twijfelen aan die betreffende verstuiver.
echter deze zou dan ook nog steeds moeten kunnen starten, en dan slecht lopen
je computer werkt met een tolerantie als een meer inwendig lekt als de ander dan zorgt hij ervoor dat hij langer aangestuurd wordt waardoor ongeveer dezelfde hoeveelheid in de motor komt en juist ontbrandt.

goed is het zeker niet.
maar we zullen morgen denk wel meer weten

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Uitslag van dealer bezoek, krukas sensor stuk. Alleen niet op voorraad. Komt morgen binnen dan monteren en fouten wissen. En zou hij moeten lopen, daar vertrouwen we dan maar op

En voor diegene die zegt, dat had je gelijk moeten doen. Tja en dan was het iets mechanisch geweest en was ik voor niets geweest, misschien

Allen bedankt voor alle adviezen, info en tips.

Groeten Jan

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

hadden we toch van te voren gezegd dat je het meteen moest doen.

nee begrijp wat je bedoelt, je wil het eerst zelf proberen. echter van andere kant was het ook handig geweest als je hem eerst uitleest voor je onder de motorkap gaat kijken.
zitten zoveel sensoren erop dat je niet kunt weten of daar iets fout zit of goed zit zonder het uit te lezen

Jan307SW (0), 9 jaar geleden

Zo zit nu eenmaal in elkaar. Eerst zelfs proberen om het op te lossen. Tevens leer je een hoop tijden zo'n proces.

Groet Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.