Peugeot Boxer 1998: Veerschotels vervangen Peugeot Boxer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 63 KW

Hallo.
Volgens proefkeuring, zijn onder andere de veerschotels aan vervanging toe.
Ik wil dit zelf doen, kan helaas niets vinden over hoe ik dit moet doen.

Ik vraag mij nu of of ik zonder veerspanners de schotels kan vervangen, en of er iemand adviezen heeft hoe dit te doen.

Dit lijkt mij de juiste veerschotel. Is er eigenlijk ook een bovenste veerschotel? Of heet dat dan weer anders?

http://www.onderdelenstore24.nl/1737863-...
Update: Keurmeester gebeld, en hij had het over schotels onder en boven.

Als ik naar dat onderdeel kijk, en dan onder mijn bus, dan zie ik eigenlijk niet 1,2,3, hoe alles in elkaar steekt.

Lijkt mij eigenlijk wel dat er spanning op de veer staat, ook na het opkrikken, is dat juist?

Ik weet dat het niet handig is om dingen te gaan doen die gevaarlijk kunnen zijn, maar wil toch graag een inschatting kunnen maken van deze klus.

Frotsnor

Geplaatst door Frotsnor (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Die foto´s van jou, zijn de onderste veerschotels, en zijn één onderdeel met de schokbreker. Wellicht bedoelt de ´proefkeurmeester´ de bovenste veerschotel(s).?

Hiervoor moet wel de gehele veerpoot worden uitgebouwd. En inderdaad, als je niet de juiste kennis en gereedschap hebt, is dit een (levens)gevaarlijke klus.!!!!!
Wees gewaarschuwd.

Frotsnor (0), 9 jaar geleden

Dank je, dan laat ik dit door de garage doen, en doe ik zelf wat andere klussen.

Frotsnor (0), 9 jaar geleden

nog een vraag over de Boxer. Ben met de achtervering bezig. Was best gedoe om de bladveer eruit te krijgen. Nu zie ik ook een onderdeel, waar de remleiding achter op zit, met op dat onderdeel een hefboom naar de achteras.
Aan het rubber hangt een druppel remolie, die overigens altijd op niveau blijft. Kan het zijn dat hij een beetje lekt omdat de achteras extreem laag hangt, of moet het gewoon vervangen worden. Wat is het onderdeel eigenlijk, wat doet het?

Verder wil ik ook naar de remcilinders kijken, want er is te veel remverschil. Moet de naafmoer er zeker af denk ik hardop? En dan 2 nieuwe cilinders erin, l en r, opschuren trommel lees ik steeds. Hoe, met welke korrel?

Best blond, that's me.


Bij voorbaat dank!
Groet Paul

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Dat is de remkrachtverdeler. Deze zorgt ervoor dat er minder druk op de achterremmen komt te staan als de auto opveert aan de achterzijde bij het remmen. Zo wordt voorkomen dat achterwielen bijvoorbeeld bij een lege auto te snel blokkeren.

Als er remvloeistof aanhangt, dan is deze lek en moet je hem vervangen. Is ook apk afkeur.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

De remtrommels kunnen eraf zonder de naafmoer te verwijderen. De 2 velg-centreerpennetjes in de trommel die tussen de wielboutgaten zitten, draai je eruit. Er zitten nog 3 kleinere schroefdraadgaatjes in de trommel tussen de wielboutgaten. Deze gaten kun je gebruiken om de trommel te verwijderen door er 3x een M8 boutjes in de draaien en deze boutjes om en om aan te draaien om zo de trommel eraf te trekken. Gezien de roestvorming (op de foto) kon dit wel eens lastig gaan worden want de trommels kunnen vreselijk vastgeroest op de naaf zitten i.c.m. slijtage-randen in de remtrommels. Beetje kruipolie en een hamer kunnen wonderen doen. Als de remvoering niet vet is, kun je die opschuren met bijv. schuurlinnen. De grofheid maakt niet uit, tenzij je van plan bent om er een dag op te gaan schuren?

Frotsnor (0), 9 jaar geleden

Ok, uitkijken met kruipolie, niet op de remschoenen laten komen. Bedankt voor de tips, handig!!!!

Frotsnor (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de tips, opgeschuurd, en remmen in ieder geval niet afgekeurd.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.