Peugeot 5008: Aandraaimoment schroefje ventielen en binnenwerk ventielen bij T

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HID 150

Beste mensen,

Binnenkort gaan er nieuwe banden onder mijn 5008. Deze is uitgerust met bandendruksensoren (TPMS).
Tevens laat ik de ventielen vervangen. Ondanks dat dit bijna niet standaard gebeurt bij banden met sensoren lijkt het mij verstandig om het wel te doen. Het zijn immers rubberen ventielen, deze vervang je ook in het geval er geen sensoren gemonteerd zijn. De meerprijs t.o.v. van een standaardventiel vind ik geen probleem. Het is ook wat waard als er weer ´frisse´ ventielen onder zitten want ik vermoed dat de ventielen nog nooit vervangen zijn.
Mijn bandenleverancier is bereid om speciaal gereedschap aan te schaffen om de ventielen te monteren onder het motto ´je moet met je tijd meegaan´ (een momentschroevendraaier voor het T10-schroefje waarmee het ventiel aan de sensor vastzit en een momentsleutel om het binnenwerk van het ventiel vast te zetten).

Wie kan mij vertellen met welk moment het torx-schroefje en het binnenwerk van het ventiel moeten worden vastgezet? Ik heb originele ventielen bij de dealer gehaald (onderdeelnummer 540418)
Alvast bedankt voor de reacties.

martijn1278

Geplaatst door martijn1278 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 5008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sgm (0), 9 jaar geleden

Even googlen bracht me op ebay waar ze compleet worden aangeboden. Daar stond de volgende informatie:

New Replacement OE Tyre Pressure Sensor to fit:
Make: Peugeot
Model: 5008
Year of Manufacture: 09/2009 -->
Sensor Details:
OE Replacement Sensor: 65597-67
Wheel Type: Alloy
Activation Tool Required: YES
OE Service Kit: 66118-67 - Rubber / 66086-67 - Aluminium
Nut Torque: Snap In
Screw Torque: 1.4nm
Part Number:

Dat aanhaalmoment van 1.4Nm lijkt me overigens heel erg weinig. Zou ze zelf met een gewoon torx bitje in een schroevendraaier handvast zetten en borgmiddel gebruiken.

martijn1278 (0), 9 jaar geleden

Dank voor je reactie Bas.
Ondanks dat ik de aanhaalmomenten de eerste keer niet kon vinden ben ik ook nog een keer gaan zoeken. En vond voor het schroefje waarmee de sensor op het ventiel vastzit ook een aanhaalmoment van 1,4 Nm. Dat is dus helder.
Voor het binnenwerk van het ventiel vond ik een aanhaalmoment van 0,23 tot 0,56 Nm.

Dat het schroefje op de sensor met een aanhaalmoment vast moet kan ik nog begrijpen. Ook het aanhaalmoment begrijp ik onder het motto 'het ene moment is het andere niet'.

Wat ik niet begrijp is dat het binnenwerk van het ventiel ook met een aanhaalmoment moet worden vastgezet. Hiervoor heb ik op internet diverse (TPMS) bandenventielsleutels met een vast ingesteld moment (meestal rond de 0,4 Nm) gevonden.
In mijn geval is er sprake van een rubberen snap-in ventiel. Die afgezien van het bevestigingspalletje exact op een normaal snap-in ventiel lijkt. Het binnenwerk van een normaal ventiel wordt ook niet met een moment vastgezet waarom dan wel bij een TPMS snap-in ventiel?

Heeft wellicht één van de professionals onder jullie een antwoord?

sgm (0), 9 jaar geleden

Martijn, ik denk dat er vast ook wel een specificatie is van het aanhaalmoment voor gewone ventielen. Echter, voor zover ik heb gezien worden die altijd op gevoel vastgezet. Met dat zelfde gevoel kun je ook het binnenwerk van jouw ventiel vastzetten. Uiteraard is het nauwkeuriger om een bandenventielsleutel te gebruiken.

Wat ik nog niet gezegd had, was dat ik het opvallend vind dat er een rubber deel aan de TPMS voor jouw auto zit. De sensoren die ik tot nu toe had gezien, hebben dat niet. Bij Renault is het een harde aluminium tuit. Die hoef je normaal niet te vervangen. Alleen bij beschadiging of corrosie.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

ze zijn wat zwaarder , goed vastzetten belangrijk

gr Thorpe

martijn1278 (0), 9 jaar geleden

Bas en thorpe bedankt voor jullie reacties.

Zo leren we allemaal wat :-) daar is tenslotte dit forum voor bedoeld.
Bas, er zijn inderdaad sensoren met rubberen ventielen (snap-in) en aluminium (clamp-in). PSA (Peugeot en Citroën) passen overwegend het rubberen ventiel toe. Dan heb je ook geen gedoe met corrosie.
Voor het aluminium clamp-in ventiel wordt het door de sensorfabrikanten ook aangeraden om de rubberen afdichtingen e.d. bij elke bandenwissel te vervangen hier zijn speciale kitjes voor.

Nieuwe ventielen (of afdichtingsringen bij clamp-in) voor TPMS kosten 4 tot 10 euro. Dat is waarschijnlijk de reden dat deze niet bij elke bandenwissel vervangen worden, het is immers meer dan de paar 'centen' voor een standaard ventiel.
Toch vind ik het vreemd dat de garage/dealer/bandenspecialist niet de keus aan de klant laat. Ik geef 600 euro uit voor een paar nieuwe banden. In mijn geval komt hier 36 euro bij voor nieuwe ventielen. Dat heb ik er voor over. Het is wat mij betreft een soort van verzekering. De kans dat een niet vervangen ventiel gaat lekken is klein zeggen velen. Daar heb ik mijn twijfels bij. Als ik voor 36 euro kan voorkomen dat ik tijdens m'n vakantie met volle bepakking en het hele gezin in de auto een lek ventiel krijg...

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=martijn1278]De kans dat een niet vervangen ventiel gaat lekken is klein.[/quote]
Een cruciale denkfout..

Het zou jammer zijn om de veiligheid of de levensduur van de banden op het spel te zetten, om te besparen op de prijs van een ventiel.

Hitte door straling en geleiding van de remmen en veroudering zorgen ervoor dat de kwaliteit van het ventiel sterk minder wordt.
Wanneer de spanning wordt gecontroleerd en er wordt gepompt kan er vuil in het ventiel komen, water en strooizout veroorzaken corrosie.

Altijd tegelijk met de banden ook de ventielen vervangen.

Gr. paul

martijn1278 (0), 9 jaar geleden

Kelder, dank voor je reactie!
Van dit soort helderheid houd ik. Ik heb mijn bijdrage van 10:06 dan ook onmiddellijk aangepast. Want mijn opmerking was eigenlijk uit een soort (valse) bescheidenheid.

Waarom is het dan zo dat ik van zowel de dealer als twee bandenspecialisten moet horen dat ze de ventielen bij TPMS nooit standaard vervangen? Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dit bij mijn 5008 uit 2010 (die ik dit jaar gekocht) heb nooit gebeurd is (er zitten vier verschillende ventieldopjes op).

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Vanaf 1 november 2014, moet elke nieuw voertuig over een TPMS systeem beschikken, dit alles om de veiligheid groot en deels te waarborgen.
En lang niet iedere Garage is hier van op de hoogte, en zo ontstaat onduidelijkheid.

In het ergste geval en bij een evt technisch onderzoek na een aanrijding kan een verzekeringsmaatschappij er moeilijk over gaan doen.
En we weten allemaal wel indien een verzekeringsmaatschappij ook maar iets kan vinden waardoor men ergens onderuit kan, bijv. een opgemaakt technisch rapport zal aangrijpen om vervolgens niets uit te keren.

Gr. paul

martijn1278 (0), 9 jaar geleden

Sterker nog. Er rijden al heel wat auto's rond met TPMS. Op de website van AMT lees ik dat nieuwe modellen al sinds 1 november 2012 van TPMS zijn voorzien en dat inderdaad vanaf 1 november 2014 alle nieuwe auto's (dus ook bestaande modellen) van (actieve of passieve) TPMS moeten zijn voorzien.

Het lijkt me toch dat met name dealers goed weten hoe ze met actieve TPMS om moeten gaan. Kennelijk is dit niet altijd het geval heb ik zelf ondervonden.
Ik laat de ventielen in ieder geval vervangen. Veiligheid boven alles.

Blijft mijn vraag nog steeds open staan waarom het binnenwerk van een TPMS-ventiel (zowel snap-in als clamp-in) met een specifiek aanhaalmoment vast moet worden gezet.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=martijn1278]Blijft mijn vraag nog steeds open staan waarom het binnenwerk van een TPMS-ventiel (zowel snap-in als clamp-in) met een specifiek aanhaalmoment vast moet worden gezet.[/quote]
Enkel de clamp-in sensor verdient extra aandacht bij de montage. Wordt deze vastgezet met het verkeerde aanhaalmoment, dan is hij gevoeliger voor defecten.
De rubberen snap-in sensor kent dit probleem niet.

Gr. paul

martijn1278 (0), 9 jaar geleden

Wat betreft het aanhaalmoment bedoel ik echt het binnenwerk van het ventiel dat je met een speciaal (moment)ventielsleuteltje er in en uit kunt draaien. Hiervoor wordt ook een moment voorgeschreven door de sensor-fabrikanten. Ik bedoel dus niet hoe je een snap-in TPMS ventiel in de velg monteert, dat gaat inderdaad net zo als bij een normaal snap-in ventiel i.t.t. het clamp-in ventiel dat inderdaad met een momentsleutel(tje) moet worden vastgezet. Op YouTube staan filmpjes over hoe bandenwissel met een TPMS sensor plaatsvindt (zoeken met: "tpms sensor installation"). Dan wordt denk ik wel duidelijk wat ik bedoel.

martijn1278 (0), 9 jaar geleden

Alles is nu wat mij betreft in ieder geval duidelijk.

Morgen komen er nieuwe banden onder de 5008 waarbij de ventielen worden vervangen. Bij elke bandenwissel laat ik nu de ventielen vervangen. Deze (TPMS) snap-in ventielen kosten bij de dealer 9 euro per stuk. Voor dit luttele bedrag weer verse en dus veilige ventielen.

Allen bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 5008 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum