Peugeot Partner: partner 2003 hikt

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi

heb onlangs een partner 2.0 hdi 2003 aangeschaft met het volgende probleem:

toen ik de auto kocht was de luchtfilterslang niet goed aangesloten achter de luchtstroom sensor met het volgende probleem..
bij gas geven loopt de motor onregelmatig (electrisch probleem) bij het gas geven.

nu heb ik alle delen van de luchttoevoer goed afgesloten en er een nieuwe luchtstroomsensor op gezet.

ondangs mijn effort om de motor goed te doen laten lopen blijft het volgende probleem bestaan:
bij een beetje gas gaat de motorkracht op en neer. bij +- 2100rpm stokt de motor alsof je veel gas geeft en dan weer niet wel niet wel niet in een korte tijd.
als ik constant wil rijden geeft de auto ineens meer gas terwijl ik niets veranderd heb aan de gashoeveelheid.

ik zit te denken aan verschillende dingen namelijk:
ofwel gasklephuis vies
ofwel lamda sonde(s)
ofwel toch ergens een lekje in het faccuum systeem
ofwel gas(geef)sensor is niet goed meer (lijkt me niet op mijn gevoel)

ik weet vrijwel zeker dat het een electrisch probleem is alleen ik heb geen gereedschap beschikbaar om maar even onder de motor te gaan liggen.
verder woon ik in de middelvan nergens om even een paar dagen mijn motor open te maken, dus ben eigenlijk op zoek naar een antwoord en dan binnen 1 dag het probleem zo nodig op te lossen.

bij voorbaat dank.. andreas

mekotech

Geplaatst door mekotech (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

mekotech (0), 9 jaar geleden

ik wil nog even iets updaten..

nu kom ik erahter als ik de koppeling lichtjes indruk zonder druk te zetten de auto ruim gas bijgeeft.
ga er vaniot dat er een schakelaar is die gekoppeld is aan de koppeling zodra je hem indrukt de cruisecontrol uit schakeld.
nu zit er geen cruisecontrol op maar ga er wel vanuit dat die schakelaar gekoppeld is aan de boordcomputer.
lijkt me duidelijk een electrisch probleem, maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken..

kan iemand helpen??

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

De schakelaar van het koppelingspedaal heeft, ook zonder dat er cruisecontrol aanwezig is, een functie in het motormanagement. Als deze schakelaar niet goed werkt/defect is, valt dit uit te lezen met een diagnose-apparaat (dealer) Het "motorlampje" gaat niet branden op een defect aan/van deze schakelaar, maar kan inderdaad invloed hebben op het rijgedrag. Wat wel eens voorkomt is er 1 van de kleine bevestigingspennetjes van deze schakelaar afbreekt waardoor de schakelaar niet goed reageert op bedienen van het pedaal. Dit kun je vrij simpel even controleren door aan de bovenzijde van het koppelingspedaal op zoek te gaan naar dit schakelaartje.

mekotech (0), 9 jaar geleden

dank je hans voor je reactie, maar het probleem waar ik naar op zoek ben is niet dat de schakelaar aan de koppeling wel of niet werkt, in mijn eerste post staat het relaas van mijn probleem. dat mijn motor niet goed loopt bij een bepaald toerental. nu constateerde ik gisteren dat als ik de koppeling aanraak er verandering in vermogen plaatsvind. een update van het huidige probleem.
zoals mijn eerdere constatering ging ik ervan uit dat er een electrisch probleem is in mijn motor maar weet niet welk onderdeel te onderzoeken/vervangen. de motor heeft bij peugeot aan de analyse gehangen en gaf een storing op de luchtstroom meter na de luchtfilter. dit kan goed want toen ik de auto kocht was deze niet goed afgesloten op de luchtfilter. echter vervangen van dit onderdeel heeft het probleem niet opgelost.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

En waarom zou dit niet aan de koppelingsschakelaar kunnen liggen?

mekotech (0), 9 jaar geleden

Heb ik nog niet over na gedacht. Al denk ik niet.
Aangezien ik geen pedaal ridder ben en het probleem ook blijft als de koppeling niet aangeraakt wordt. Maar ik ga morgen de schakelaar uitschakelen en kijken of het probleem zich nog voordoet. Dank je voor je reactie.. zal mijn relaas terugkoppelen..

mekotech (0), 9 jaar geleden

Schakelaar losgekoppeld. En de auto rijdt normaal... heeel erg bedankt voor het meedenken. Hij hikt nog wel lichtjes maar dat kan een mechanisch probleem zijn.. nogmaals dank

mekotech (0), 9 jaar geleden

vandaag de ugr uitgeschakeld en de auto heeft beduidend meer vermogen bij zelfde hoeveelheid gas voorheen.
toch blijft het (nu minder dan voorheen) probleem zich voordoen dat de auto bij +- 1900 toeren en ook nog op een paar lagere toerentallen zoekerig is met het gas.. ook hikt hij nog.. nu heb ik jullie forum afgezocht naar alle mogelijke peugeot oplossingen. nu vermoedt ik nog dat ik een egr/ugr of een lambda sonde moet uitschakelen/ vervangen..
is het zo mogelijk dat iemand mij een schemaatje stuurt, uitlegt waar ze zitten of een foto maakt waar deze zit(ten) ?
en evt wat er mee te doen?

mijn dank zou weer enorm zijn.
al rijdt de auto 10x beter dan toen ik hem kocht, toch moet het mogelijk zijn om de motor normaal te moeten laten lopen toch? of denk ik nu te perfectionisties met een kmteller op 270k ?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.