Citroën C5: C5 2.0hdi weinig vermogen en storingen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi RHZ 80kw

Wij hebben hier een c5 met enkele storingen waar we niet aan uit komen. Het mms lampje gaat aan, en op het scherm komt de melding: anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende. Wanneer we hem uitlezen krijgen we de volgende storingen:

P0101 luchtmassameter
P0401 solenoidklep regeling UGR
P1537 onbekende fout

We hebben inmiddels de luchtmassameter vervangen, de egr klep vervangen, de vacuumslangen van de egr gecontroleerd en waar nodig vervangen, de klep tussen de vacuumslangen uitgewisseld met een andere klep. maar dit alles zonder resultaat.
als we de foutcodes wissen blijft hij een dag of 2 goed, maar dan krijgen we weer de fouten terug. Dan trekt hij niet goed (noodloop) en branden de lampjes op het dashboard. Wat me ook opvalt is dat na het starten sowieso heel traag is, maar aan het eind van de straat is het over. Dit doet hij met warme en koude motor.
Er zit een roetfilter onder, maar geen drukverschilsensor of iets dergelijks. Maar waar komt dan die 'anti vervuilingssysteem werkt onvoldoede' melding vandaan?

Kan iemand ons hiermee helpen?

Wesley1

Geplaatst door Wesley1 (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij is P1537 - Accelerator pedal jammed. Of te wel gaspedaal klemt.

De uitlaatgas recirculatie maakt deel uit van het anti-vervuilingssysteem, dus die tekst is wel verklaarbaar.
Vroeger met een lampje noemde we het "engine check" of motorlamp, tegenwoordig heet dit lamp MIL (Malfunction Indicator lamp).
Die tekst betekent niet meer of minder dan het branden van de MIL.

Wesley1 (0) PRO, 9 jaar geleden

oke, dalijk het gaspedaal en de kabels maar eens even controleren dan.
Ik heb ook de bekabeling van de lmm en solenoidkleppen gecontroleerd maar er is niks bijzonders aan te vinden.
Wel heb ik het inlaatspruitstuk eraf gehaald en het hele inlaat traject gecontroleerd op eventuele lekkages waardoor de lmm in foutmelding kan gaan, en daarbij viel wel op dat het laatste stuk inlaatbuis (waar de egr erin komt) zeer zwaar vervuild is. Misschien zit heel de kop wel dicht gekoekt?

jhl (0) PRO, 9 jaar geleden

Wij hebben identiek probleem met Xsara Picasso, hoe is het probleem opgelost?

pievo86 (0) PRO, 9 jaar geleden

Bij enkele 2.0 hdi zit er een klepje tussen de vacuumaansluitingen deze loopt weleens vol met condenswater zodat hij niet goed meer funtioneerd controleer deze of heb je mischien een hdi met FAP filter dan kan het ook nodig zijn om de schoonmaak vloeistof te controleren en e.v.t. te vervangen vraag anders eens een FORTE specialist om met jouw te kijken naar de vervuiling van het inlaatspruitstuk deze hebben namenlijk speciale reinigingsmiddelen om het spruitstuk te reinigen zie www.forte nederland .nl. vaak kun je het vacuum klepje verwisselen met een zelfde auto om te proberen maar een tweedehands klepje werkt ook wel als deze niet goed werkt dan krijg je vanzelf meer storingen./jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.