Peugeot 406: Zachte fluittoon

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Bij snelheden onder ca 50km/u is er in het interieur een zachte fluittoon hoorbaar. (Bij hogere snelheid wordt dit overstemd door wind- en motorgeluid.) De fluittoon wordt even onderbroken als ik op de rem trap.

Volgens mij is dit gekomen sinds ik een paar weken geleden de koelvloeistof wat heb bijgevuld. Ik vond de niveau indicatie al vrij onduidelijk. Kan het zijn dat ik wat teveel koelvloeistof heb bijgevuld? Wat veroorzaakt deze fluittoon, een ventiel ofzo? En moet/kan ik hier iets aan doen?

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Vacuumlekkage onder je dashboard,al weet ik niet of je vacuumbekrachtigde ventilatieafsluiters hebt.

kjdkraker (0), 9 jaar geleden

Dank voor je reactie. Ik snap alleen niet goed waar het over gaat.
Ik vermoedde dat de fluittoon wellicht iets te maken kon hebben met het koelsysteem. Was mijn vermoeden niet juist?
Bedoel je een vacuumlekkage van het remsysteem?

(Laatste 8 cijfers chassisnr: 81425339)

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Het kan het koelsysteem zijn,maar omdat het geluid veranderd bij het remmen,dacht ik aan het vacuum.De onderdruk die de motor tijdens bedrijf opwekt,het vacuum,kan in een auto voor meerdere doeleinden worden gebruikt.Meestal word dit vacuum gebruikt om de rembekrachtiger te laten werken,en soms ook om andere appendages,zoals ventilatiekleppen,cruise-control etc,aan te sturen.Vandaar dat ik het veranderende geluid bij het remmen in verband bracht met een vacuumlekkage.Het beste kun je je oor te luister leggen,en proberen de lokatie te vinden vanwaar het geluid komt.

kjdkraker (0), 9 jaar geleden

Ik heb mijn oor even te luister gelegd. Het lijkt erop dat het geluid uit de buurt van de pedalen vandaan komt.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Het lijkt wel een lekkage van je rembekrachtiger,maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

gait (0) PRO, 9 jaar geleden

de klep waar aan de slang zit vanaf de vacuum pomp voorzichtig uit de bekrachtiger trekken
en daarnaarna weer luisteren of het weg is ook kontroleren of er nog meer dunne vacuum slangen aan wezig zijn
deze om beurten dicht houden en geluid kontroleren zodat je het kan traceren
gr.G

kjdkraker (0), 9 jaar geleden

De auto was een paar dagen weg maar ik heb het zojuist even kunnen testen.
Als ik de slang van de rembekrachtiger (volgens mijn Haynes: vacuum servo unit) los maak dan is de fluittoon weg.
Betekent dit dat de rembekrachiger lek is, of is er nog iets anders wat ik kan testen?

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Voor de werking van het onderdeel,dat staat beschreven op : https://www.mvwautotechniek.nl/rembekrac...

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Dus,afgaande op jouw klacht,denk ik dat de afsluiting tussen ventielzuiger en schotelventiel lekt,ik denk dat in dat geval vervangen de beste optie is.

kjdkraker (0), 9 jaar geleden

Ik zit te kijken of ik de rembekrachtiger zelf kan vervangen. Ik wil me even goed voorbereiden zodat ik niet halverwege de klus erachter komen dat ik alsnog (zonder remmen..) naar de dealer moet.

Op het eerste gezicht lijkt me het vervangen van de rembekrachiger niet heel ingewikkeld. Alles lijkt me redelijk goed bereikbaar en er is bijv geen brug nodig. Maar in mijn Haynes heeft deze klus wel 4 sleutels op een schaal van 5, dwz moeilijk. Wat is er moeilijk aan het vervangen van de rembekrachiger? Is dit te doen voor een huis-tuin-en-keuken klusser zoals ik?

check

Beste antwoord, geplaatst door kjdkraker (0), 9 jaar geleden

Ik heb de rembekrachtiger toch maar door de dealer laten vervangen. De prijs viel me erg mee. Ik zag het vervangen zelf niet zo zitten met LPG onderdelen die toch wel in de weg zitten en gedoe met remvloeistof. Reparatie is van de week uitgevoerd.
Ik kwam er alleen vrijdag (net na 18:00 natuurlijk..) achter dat de remlichten continu brandden. De remlichschakelaar bleek niet te zijn teruggezet. Gelukkig kon ik dat met mijn Haynes zelf nog wel fixen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.