Peugeot 206: Remklauw/handremmechanisme zit vast....

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Het handremmechanisme op beide remklauwen achter lijkt vast te zitten. Remschijven/blokken en handremkabel zijn al vernieuwd. Navraag vernieuwen achterremklauwen: bijna 700 euro. Kosten 187 euro het stuk!

Kan ik het zelf eens proberen door op de remklauw dat zwarte beschermingskapje los te maken en wat WD40 in het mechaniek spuiten om e.e.a. weer gangbaar te maken?

Heb zelf al gegoogled maar kan nergens iets vinden over dit probleem op een 206 sw 1.6 16v quiksilver van 2003.

Roger46

Geplaatst door Roger46 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

Lijkt mij onwaarschijnlijk, nog niet meegemaakt bij de 206. Onlangs had je andere achterremmen vervangen, zit dit wel goed? Vooral het terug stellen van de handrem is belangrijk. Heb je het op de juiste wijze gedaan door met speciaal gereedschap de plunjer terug te stellen?

kaleido 1 (1600) PRO, 9 jaar geleden

Ik zou met wd40 weg blijven bij de remklauwen , als het op de stofhoezen komt dan zwellen deze op , dit weke rubber kan er niet tegen.

Roger46 (0), 9 jaar geleden

[quote=wkhoek]Lijkt mij onwaarschijnlijk, nog niet meegemaakt bij de 206. Onlangs had je andere achterremmen vervangen, zit dit wel goed? Vooral het terug stellen van de handrem is belangrijk. Heb je het op de juiste wijze gedaan door met speciaal gereedschap de plunjer terug te stellen?[/quote]
Waar zit die plunjer precies? Achterremmen zijn achter goed gemonteerd. Auto is pas nog nagekeken door een garage en die zei dat de remklauwen "op" zijn. Met name dan het mechaniek van de handrem die in de remklauw verwerkt is.

Het gaat om deze klauwen: http://www.promasydb.nl/pics/vdven/00000...

Roger46 (0), 9 jaar geleden

Misschien een aanvulling:

Als de auto op de brug staat en iemand trekt aan de handremhendel zie ik de pinnetjes waarop de handremkabel is bevestigd, op de remklauw, gewoon op en neer bewegen. Dat mechanisme lijkt me dus in orde. Toch is mijn handremwerking maar zeer minimaal ondanks nieuwe schijven en blokken achter. Systeem is ook goed ontlucht. Vorig jaar is er wel een nieuwe handremkabel gemonteerd, misschien dat hier wat mis mee is? De voetrem werkt perfect, de auto heeft vorige week op een remmentestbank gestaan bij Kwikfit. Alle 4 de wielen remmen goed.

De garage waar ik was wist me te vertellen dat het bendix-systeem dat Peugeot heeft zeer storingsgevoelig is. Zoals gezegd heb ik me al suf gegoogled maar ik kan hier nergens iets over vinden.

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Roger , ben het volledig eens met wkhoek . 35 jaar werkzaam bij Peugeot maar nog nooit meegemaakt dat een achterremklauw OP is . Rij zelf ook een 206 SW van 10 jaar oud met 85.000km op de teller en heb nog geen blokken of schijven hoeven te vervangen . Hoe is er eigenlijk geconstateerd dat de klauwen , op , zijn ? Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke Peugeotgarage heeft gezegd dat deze zeer storingsgevoelig zijn . Nogmaals , het lijkt mij ook zeer vreemd .

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Misschien moet je eens beginnen met zowel links als rechts de handremkabels los te haken uit de hevels op de remklauwen en dan eens kijken of de hevels maximaal terug gaan. Pak de heveltjes beet met bijv. een waterpomptang en beweeg ze naar voren, laat ze los en kijk dan of ze uit zich zelf weer terug gaan. Bij dit systeem is het voor een juiste handremwerking belangrijk dat de handrem niet te strak afgesteld staat. Bij een juiste afstelling van de kabels hebben de tonnetjes op het uiteinde van de kabels een speling nodig van ca.1mm als de hevels in ruststand staan. Dit komt ongeveer neer op ca. 7 klikjes aantrekken van de handrem.

Roger46 (0), 9 jaar geleden

[quote=Rene Roolvink]Hallo Roger , ben het volledig eens met wkhoek . 35 jaar werkzaam bij Peugeot maar nog nooit meegemaakt dat een achterremklauw OP is . Rij zelf ook een 206 SW van 10 jaar oud met 85.000km op de teller en heb nog geen blokken of schijven hoeven te vervangen . Hoe is er eigenlijk geconstateerd dat de klauwen , op , zijn ? Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke Peugeotgarage heeft gezegd dat deze zeer storingsgevoelig zijn . Nogmaals , het lijkt mij ook zeer vreemd .[/quote]
Dit was een keuringsstation Rene. Die beweren dat het handremmechanisme in de klauwen defect is. Kosten L en R achter 700euro.

Ik zal dit weekend de handremkabel eens goed afstellen.

Roger46 (0), 9 jaar geleden

Ik heb hier een mooie handleiding gevonden:

http://petrila.org/repair/2/206/info/nl/...

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Is een mooie handleiding, maar niet voor schijfremmen. Ik heb m'n verhaal toch niet voor niets geplaatst?

Roger46 (0), 9 jaar geleden

[quote=hans4074]Is een mooie handleiding, maar niet voor schijfremmen. Ik heb m'n verhaal toch niet voor niets geplaatst?[/quote]
Jouw verhaal heb ik uitgeprint voor als ik zaterdag aan de slag ga. Handleiding is inderdaad voor remtrommels achter, de mijne heeft schijven.

Roger46 (0), 9 jaar geleden

[quote=hans4074]Misschien moet je eens beginnen met zowel links als rechts de handremkabels los te haken uit de hevels op de remklauwen en dan eens kijken of de hevels maximaal terug gaan. Pak de heveltjes beet met bijv. een waterpomptang en beweeg ze naar voren, laat ze los en kijk dan of ze uit zich zelf weer terug gaan. Bij dit systeem is het voor een juiste handremwerking belangrijk dat de handrem niet te strak afgesteld staat. Bij een juiste afstelling van de kabels hebben de tonnetjes op het uiteinde van de kabels een speling nodig van ca.1mm als de hevels in ruststand staan. Dit komt ongeveer neer op ca. 7 klikjes aantrekken van de handrem.[/quote]
Waar moet ik aan denken als de heveltjes niet terug in ruststand gaan? Dat het keuringsstation toch gelijk heeft en het handremmechanisme in de klauwen defect is? Is dit dan nog zelf op te lossen of ben ik toe aan een set nieuwe klauwen achter?

Roger46 (0), 9 jaar geleden

Vandaag ook maar 4 nieuwe Pirelli P ZERO NERO GT eronder laten zetten. Meteen van het gebonk in de achterbak af, de achterbanden waren finaal vierkant afgesleten. Blijkbaar een probleem bij de 206SW als je nooit wat laadt. Hij is weer heerlijk geruisloos en zweeft over het wegdek. Wat een verschil!

Nu de handrem nog en mijn SW'tje is weer toppie :)

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Roger46 , al iets opgelost mbt de handrem ?

Roger46 (0), 9 jaar geleden

[quote=Rene Roolvink]Hallo Roger46 , al iets opgelost mbt de handrem ?[/quote]
Nee helaas, van alles geprobeerd maar de handrem blijft weigeren. Handrem staat goed afgesteld, nieuwe schijven/blokken achter, nieuwe remvloeistof, nieuwe kabels rechts en links.

Ook hoor ik de remblokjes nu kraken tijdens optrekken vanuit stilstand. het geluid klinkt alsof er een veer wordt aangespannen. Ik vrees toch dat ik aan nieuwe achter-remklauwen toe ben omdat het handremmechanisme defect is.

Misschien heeft iemand nog een andere oplossing.

Roger46 (0), 9 jaar geleden

Het geluid lijkt te komen van de remblokjes die tegen de schijf schuren tijdens het optrekken. Op snelheid is het geluid helemaal verdwenen, harder dan 40 km/u.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.