Peugeot 307: Temperatuur loopt op in de bergen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi 90 pk

Beste Forumleden
Heb al eens eerder een probleem geplaatst op problemcar en ben toen super geholpen.
Afgelopen weekend de bergen in geweest en het viel me op dat de temperatuur van het koelwater opliep tussen de 90 en 100 graden , dit heb ik nog nooit gehad namelijk. Normaal staat hij altijd op 80 graden.
Nu ben ik zelf al wat dingen aan het uitzoeken geweest : De kachel werkt gewoon , de bovenste slang van de radiateur wordt gewoon heet , en de koelvin draait ook als ik stil sta , denk wel op lage snelheid.

Gisteren stond ik bij het stoplicht en de temperatuurmeter zakte een stukje en schoot weer stukje omhoog en omlaag de naald versprong steeds , na een stukje rijden bleef hij weer op 80 graden staan ?!
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt
mvg
Dennis

oh ja ik hoef nooit olie of koelwater bij te vullen

dennisch9944

Geplaatst door dennisch9944 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Een versleten waterpomp of een wat dichtgeslipte radiateur zou een oorzaak kunnen zijn.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

denk ook even aan de thermostaat

dennisch9944 (0), 9 jaar geleden

Beste C.Jonker
Bedankt voor je reactie , ik weet niet hoe je kan controleren of de radiateur dichtgeslipt is ? Waterpomp zit er nu 90.000 km in dus dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn ?
En wat Thorpe aangeeft lijkt mij niet het probleem , gezien dat de kachel het goed doet en de bovenste slang goed heet is ....maar ik ben een leek dus ...

mvg
dennis

kaleido 1 (1420) PRO, 9 jaar geleden

Ik weet niet wat je onder bergen verstaat , maar een flinke helling zal zowiezo een grotere thermische belasting geven op de motor , als er dan ook nog niet op tijd terug geschakeld wordt , zal ook de temperatuur oplopen , en dan is 100 graden op de meter nog niet veel.
Zou toch de voorgenoemde punten controleren , en de thermostaat vervangen , gezien het vreemde gedrag op de meter.

dennisch9944 (0), 9 jaar geleden

Hoi Ferrie

betreft inderdaad een paar flinke hellingen , en misschien heb ik wel niet op tijd terug geschakeld . Ik denk dat ik toch jouw en Thorpe zijn advies opvolg . Ik zal binnenkort een nieuwe thermostaat plaatsen , ik laat uiteraard weten of het probleem daar mee opgelost is

bedankt iedereen !
gr
dennis

Dennis120506 (0), 9 jaar geleden

Hangt er dan ook wat achter de auto???

Ik heb zelf een 406 met een de 2.0 HDI 90 PK en als ik met de caravan naar Kroatië ga dan is dit ook af en toe het geval.
Niks om druk over te maken.

De buitentemperatuur is dan ook wel vrij ''zomers''.
Het ''nieuwe'' rijden doe ik niet aan, vooral met de klimmen niet te lang wachten met terug schakelen en ''lekker'' toeren laten maken

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Als de temp heen en weer springt zou ik het in de thermostaat zoeken.
De radiateur kun je van buiten reinigen door met een tuinslang tegen de richting (van binnen naar buiten) in de lamellen te reinigen.
overigens,als de motor echt te heet word moet de fan op de hoogste snelheid gaan draaien,dat is echt wel te merken als de fan op de hoge snelheid draait,dan loeit de fan enorm.
Als je naast de auto staat voel je de wind tegen de benen aan blazen.
Dat moet je ook laten controleren,kunnen ze bij de dealer aan sturen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum