Toyota Supra: Turbo's blijven kapot lopen Toyota Supra MKIV

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2JZ-GTE

Hallo,

Ik heb een toyota Supra MKIV uit 1994, gekocht als een N/A en zelf een Twin Turbo er in gelegd vorig jaar
Vanaf dat het blok er in lag bleef hij bij starten en na even stil gestaan te hebben (stoplicht) elke keer een blauw pluimpje er uit geven
Na enig zoekwerk wisten we bijna zeker dat het de turbo's moeste zijn dus heb ik deze laten reviseren.
Domme pech gehad want na een uur stationair gedraait te hebben ginge we een proefrondje rijden en toen sloeg 1 turbo alweer vast
Uiteindelijk bleek dat een klein stukje stale pakking wat waarschijnlijk al enige tijd in het blok gezeten heeft in mijn olie leiding.
Na weer een revisiebeurt was het pluimen nogsteeds niet weg. Besloten hem maar stil te zetten in de winter.
In de winterstop heb ik hem 2 luchtfilters gegeven (elke turbo eigen luchtfilter) Vervolgens toen hij de schuur weer uit mocht bleef hij maar pluimen en er was nog een probleem bij gekomen.
Er kwam olie uit 1 van de luchtfilters gelopen. Alles weer nagekeken en dachte het gevonden te hebben, na de 1ste revisiebeurt had ik alle toevoer en retourleidingen door AN-fittingen vervangen maar met mn stomme kop niet opgelet en alleen op de slang diameters gelet en niet op de vernauwingen in de koppelingen. Dus alles maar weer terug gebouwd naar orgineel
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik voor de zekerheid de turbo's toch nog laten controleren om zeker te zijn dat deze nog heel waren.
Nou dit was dus niet het geval. ze waren weer compleet naar de filistijnen.
Turbo's weer gaan inrijden. toen zag ik dat hij nogsteeds een beetje blauw pluimde af en toe maar dacht misschien is dit nog wat oude olie die in mijn intercooler ligt.
Na ze ingereden te hebben eerst het revisiebedrijf gebeld kom te vragen wat ermee te doen of het verstandig is met het pluimen etc.
Na enige tijd aan de telefoon gehangen te hebben hadde we besloten om de turbo's in True Twin te zetten (dat ze beide tegelijk opspoelen.. Standaart is dit eerst de ene dan gaan er een paar kleppen open en vervolgens spoelt de 2e op)
Ik ga proefrondje rijden, moest tijdens het boosten hard remmen, tik het gas weer aan en hoor een flinke knal en iets door mijn uitlaat vliegen.
Waarschijnlijk is 1 injector vervuild en andere te rijk gereden en ontbranding in de uitlaat gehad en nu is waarschijnlijk mijn turbienewiel van mijn turbo afgebroken. gezien op moment dat hij zou gaan boosten hoor ik er 1 lichtjes opspoelen en een rook gordijn laat ik achter.

Nu zou ik er graag achter willen komen waarom hij maar blauw blijft pluimen (het lijkt er op of hij teveel olie druk in 1 van de turbo's krijgt) en dat mn turbo's steeds kapot lopen.
Die ontbranding in de uitlaat lig ik nog niet zo heel erg wakker van want dat is zeer waarschijnlijk vervuilde injecor geweest maar ik sta op het punt om het op te geven.
Het is altijd al mijn droom auto geweest en het lieft hou ik hem maar dan moet ik wel zeker weten wat het probleem is, als ik er niet achter kan komen wat het is ander zal ik het het orginele blok er weer in te leggen en moet verkopen.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunne zijn?

B.v.d. Danny D

danny.d

Geplaatst door danny.d (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Supra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Waarom zou hij niet kunnen lekken langs de klepgeleiders , doordat de klepsteelrubbers verhard zijn of zelfs verdwenen ?

danny.d (0), 9 jaar geleden

Dat zou eventueel kunnen (erg onwaarschijnlijk omdat dat een probleem bij 1ste type 2JZ was hebben ze dat bij de 2e serie opgelost en deze gaan vrijwel niet meer kapot. (ik heb 2e serie)
Maar mocht dit het wel zijn hoe verklaar je dan dat er olie uit mijn luchtfilter komt gelopen? (helemaal terug mijn inlaat in door mijn intercooler terug door de turbo en dan maar bij 1 turbo dat er olie uit de luchtfilter loopt) en dat mijn turbo steeds kapot loopt?

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Waar komt de slang van je carterventilatie uit ?
Je draagt zelf steeds een reden aan waarom de turbo s steeds kapot gaan , dus daar heb ik zo geen antwoord op.
Om te beginnen komt de olie niet terug via je intercooler.
Luchtfilter zit aan de ingang van de turbo inlaat kant , de intercooler aan de uitgang van de inlaat kant , olie loopt niet omhoog , dus vandaar mijn vtaag , waar zit de aansluiting van je carterventilatie , ik gok op de inlaatkant waar de olie uit komt.

danny.d (0), 9 jaar geleden

Deze heb ik naar een opvang bak (oil catch can) laten lopen met een open ventilatie, (gaat niet meer terug mijn inlaat in)

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Hoe is het met de olieretourleidingen , voldoende diameter en vrije uitloop naar het carter ?

danny.d (0), 9 jaar geleden

Ik meende inderdaad dat het hier ook aan lag maar bij de laatste revisie heb ik alles terug gebouwd naar orgineel. heeft een complete vrije doorgang van binnediameter 21mm dus dat zou goed moete zijn

(En misschien ook wel makkelijk voor de mensen die mee willen denken, ik heb ook een lek test en compressietest gedaan en dit was gewoon goed)

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Alle bougies dezelfde kleur , voor zover mogelijkerwijs dit tussen de problemen door te controleren was ?

danny.d (0), 9 jaar geleden

Dit durf ik zo niet zeker te zeggen,
Kan ik wel vandeweek even controleren als dat gewenst is

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Kijk als er 1 bv flink aangekoekt is zou dat , ondanks een goede compressie , de cilinder kunnen zijn qua olieverbruik, en verklaart dan de pluim.
Klepsteelrubbers blijft ondanks jou opmerking toch ook een optie.

danny.d (0), 9 jaar geleden

Nee flink aangekoekt verwacht kk niet want dat was me dan wel opgevallen...
In mijn ogen zou ik bijna zeggen dat er teveel druk oliedruk op de 1 turbo komt waardoor deze het bij de seals er uit duwt en daarom bij de luchtfilter er uit komt en daarom blauw pluimt (gezien mn hele inlaat systeem momenteel ook onder de olie zit)
Maar ik zou niet weten hoe ik er achter kan komen of kan controleren of net wat..
Want zowel de seals,axiaal en radiaal lagers duwt die steeds kapot

Maar als de klepsteelrubbers zouden lekken zou ik dat toch met lektest gemerkt moete hebben of vergis ik me?

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Lektest zegt alleen iets over het afsluiten van de kleppen op de klepzittingen en de afsluiting in de cilinder van je zuigerveren.
Zoals al vermeld , het stuk lopen van de turbo/s had steeds een reden , of een stukje pakking , of verkeerde montage , of een verstuiver , niets over kapot lopen onder "normale" of ik moet er overheen gelezen hebben ?

danny.d (0), 9 jaar geleden

Tijdens de laatste keer inrijden was hij nopg steeds blauw aan het pluimen steeds, ene keer wat meer dan de andere keer en kwam er toen ik ze bijna in gerede had ook alweer olie uit de luchtfilter gelopen, (nog geen boost gedraait)
En de verkeerde montage begin ik ook aan te twijfelen gezien vanaf dat ik dat aangepast heb terug naar orgineel gebouwd heb de problemen nog steeds had.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Supra of stel zelf een nieuwe vraag.