Toyota Paseo: Kachel heeft alleen stand naar hoofd

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5E-FE

De kachel blaast alleen lucht (warm en koud) naar de bovenste roosters.
Als ik de knop omdraai richting voeten of ramen dan gebeurt er niets.

Ik heb het radiopaneel er reeds uit gehad en kon niets vinden.
Een los kabeltje o.i.d.

Wat zou dit kunnen zijn? En hoe krijg je het verwarmingselement er uit?

Andre116

Geplaatst door Andre116 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Paseo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

limbra (530), 9 jaar geleden

werkt de blaas richting bedieningsknop zwaar of juist heel licht ?

bedoel je met verwarmingselement de bedienings-unit (daar waar de 2 schuifjes en de 2 draaiknoppen op zitten ? ??

Het kan idd dat de kabel (stangetje) los is of gebroken , dit kan achter de bediening unit zijn of aan de blaas richting regelklep midden onder je dashboard .
Aan de achterzijde van de bedienings-unit zit een tandhevel , deze wil nogal eens slijtage op de tandjes hebben .

Demontage van de bediening unit is vrij eenvoudig :
De knoppen van de 2 schuifjes kun je er af trekken , net zoals de 2 draai knoppen ,
Als de knoppen verwijderd zijn zie je achter elke draaiknop een schroef zitten , deze los draaien ,
dan kun je het frontplaatje er af halen en zie je 2 of 3 (dacht 3) schroeven zitten in de bedienings-unit , deze los draaien en je kunt
de unit een stuk naar voren halen ,
controleer de kabel bevestiging en het tand hevel op slijtage .

Succes .

Andre116 (0), 9 jaar geleden

Thanx Limbra,

Inderdaad de bedieningsunit. Het gaat dus om de draaiknop voor hoofd/voeten/ontwasemen.
Deze knop beweegt normaal dus niet zwaar o.i.d. Er veranderd dan niets aan de luchtstroom.

Zal eens kijken of ik de boel los kan krijgen...

limbra (530), 9 jaar geleden

Even ter aanvulling (was het vergeten te vermelden) ..

Eerst de radio verwijderen en het paneel (omlijsting) wat om de radio en de verwarmings-unit heen zit,

In het vakje onder de radio zitten 2 schroeven deze los draaien en dan het paneel aan de onderzijde naar voren halen (voorzichtig) ,
dan het paneel naar beneden schuiven (zit aan de bovenzijde met 2 kunststof haakjes ingeschoven) .

Daarna Kun je de rest demonteren zoals aangegeven bij #2

succes .

Andre116 (0), 9 jaar geleden

Heb het spul los gekregen. De ronde knoppen kun je niet los halen. Het rechthoekig frontje kan er af.
Het draaimechanisme van beide ronde knoppen schijnt te werken. Beide kabels bewegen.
De kabel van de hoofd/voet bediening gaat ergens onder het stuur. Nog geen idee waar die uitkomt.
Gaat deze kabel naar een regelklep?

check

Beste antwoord, geplaatst door limbra (530), 9 jaar geleden

Mooi dat je het los gekregen hebt .
De kabel gaat idd naar een luchtstroom regelklep midden onder het dashboard , de bediening van de klep zit aan de bestuurderszijde .
misschien dat de kabel op de hevel van de klep los is of dat de hevel de klep niet meer bedient .

Kun je onder het dashboard (bestuurderszijde) niet zien waar de kabel op de hevel vast zit ? moet je wel lenig zijn ;-)

Ik zal eventueel straks ff kijken bij mijn Paseo (1999) wat er gedemonteerd moet worden om genoeg ruimte te maken zodat je er goed bij kunt .

limbra (530), 9 jaar geleden

Ik weet niet of het je al gelukt is , maar ik heb ff bij mijn Paseo gekeken ,

Als je de afdekplaat onder je stuurwiel (onderzijde dashboard) er af haalt kun je er goed bij ,
de hevel zit ter hoogte van het gaspedaal .


succes.

Andre116 (0), 9 jaar geleden

Ik heb het gevonden en tevens een los kabeltje alleen... hoe moet ie vast aan de unit?
Zie plaatje (genomen in een acrobatische houding, haha).
Enne.. thanx voor het kijken. Echt super!

limbra (530), 9 jaar geleden

Ondanks de acrobatische kunsten heb je toch een duidelijke foto gemaakt ;-)

Aan het uiteinde van de kabel zit een spiraal oogje , dit moet over de lange pin (as) in het midden van de hevelplaat geschoven worden,
(op de foto de lange koperkleurige pin) .

Bedien eerst de hevel met de hand om er zeker van te zijn dat deze goed werkt .

succes .

Andre116 (0), 9 jaar geleden

Beetje late reactie maar het is gelukt.
Alles werkt weer zoals het hoort.
Bedankt voor je hulp!

limbra (530), 9 jaar geleden

Graag gedaan ,
Mooi dat alles weer werkt ,

thanx voor de feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Paseo of stel zelf een nieuwe vraag.