Peugeot 406: wiellager

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

ik hoor in de bocht een wiellager janken en ge over 2 weken naar parijs dus zal hij wel vervangen moeten worden
is dit makkelijk zelf te doen??
of heb je er speciaal gereedschap voor nodig

ik schroom niet om er zelf aan te beginnen maar wat kom ik allemaal tegen


gr. jan

langen50

Geplaatst door langen50 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

Ligt er aan welke het is ,voor/achter ?

langen50 (0), 9 jaar geleden

als ik het zo hoor voor je hoort het alleen als je door de bocht gaat

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

In een bocht kan ook een achterwiellager lawaai maken.
Ga eerst eens uit zoeken , of het zeker voor is , is namelijk meer werk dan achter , en als je hem vervangen hebt en het blijkt toch achter te zijn , is dit natuurlijk zonde geld.

langen50 (0), 9 jaar geleden

Ik denk dat je gelijk hebt zat noodgedwongen achterin en hoor nu het rechter achterwiel dus niet erg moeilijk volgens jou
Hoor graag wat ik tegen zal komen
Alvast bedankt

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

Als het achter is , zou ik eerst controleren of je geen gecupte band hebt , dit geeft hetzelfde geluid als een defect wiellager.
Met je hand heen en weer gaan over de band , als de band de ene kant op glad aanvoelt en je voelt de andere kant op riggels/kammetjes , vooral aan de binnenkant , dan heb je een gecupte band , en hoor je dat waarschijnlijk.
Anders even het wiel opkrikken en voelen op speling , lager geluid als je het wiel draaid.
Is dacht ik een vast lager die niet af te stellen is , dus speling , dan lager defect.
Op you-tube staat een filmpje.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Auto op de krik,slinger aan het wiel,een krakend/schurend geluid betekend dat je aan de bak moet.Die gecupte banden zou ik niet te veel aandacht aan besteden,ik heb 2 leaseauto's gehad met lawaai aan de achterkant,volgens de dealer lag het in beide gevallen aan gecupte banden,en dat was op te lossen door de wiellagers te vervangen ;-)
Kosten van een wiellager ca 60 euro.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=hobby-monteur].............................volgens de dealer lag het in beide gevallen aan gecupte banden,en dat was op te lossen door de wiellagers te vervangen ;-) .......................[/quote]
Wat voor dealer was dat? Gecupte banden oplossen d.m.v. wiellager te vervangen!?! Kun je dat uitleggen?

kaleido 1 (1425) PRO, 9 jaar geleden

Jan Succes !!!!!!!!!!!!!

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

In mijn geval had men,denk ik,niet veel trek om de auto uit elkaar te trekken,en door mij naar de bandenboer te sturen dacht men van mij af te zijn.Gelukkig was de bandenboer in beide gevallen meer dan bereid om de lagers te vervangen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Sieto, leg eens uit, hoe het kan dat de wiellagers de gecupte banden oplossen ??! Dat wil ik ook graag weten.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

pff,ff begrijpend lezen

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Sorry, dat mijn Nederlands niet zo best is. Ik heb het nogmaals doorgelezen, maar ik begrijp het nog niet.
Jouw ´bandenboer´ heeft, ´in beide gevallen´ de wiellagers vervangen!?! ....

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik wacht ook met spanning op het antwoord .
Begrijp er ook helemaal niets van.
Ga na bijna 40 jaar werk iets nieuws leren .

langen50 (0), 9 jaar geleden

lekker bezig allemaal maar heb de banden even bekeken en gevoeld maar daar is niets mee aan de hand zal morgen de krik er eens onder zetten en daar horen jullie van


gr. jan

jorini (0), 9 jaar geleden

allereerst auto op krikken.

wiellager kan je controleren

a : op speling
b: op geluid
c: op gevoel, wiel met de hand draaien en met de andere hand de vingertoppen op de winding van de veer leggen.
als het lager slecht is voel je dit door de versterkende werking van de veer duidelijk met je vingertoppen .
succes,
Johan

TrafficBandit (0), 9 jaar geleden

Instructievideo hoe een wiellager te vervangen op een 406:

http://www.youtube.com/watch?v=bMvJ64guf...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.