BMW 3-Serie: Uitgevallen tijdens rijden en niet meer starten E46

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hoi,

2 weken geleden reed ik op de A12 in Den Haag en uit het niets viel de auto stil, naar de vluchtstrook, proberen te starten, maar niet meer aanslaan. Weggesleept door ANWB naar tankstation bij Malieveld. Ook auto ff helemaal vol getankt. Wegenwacht op motor kwam en heeft e.e.a. nagekeken maar kreeg hem niet aan de praat.
Volgens hem was de brandstofpomp ok, bobines ok, misschien een injector die blijft openstaan?? doordat door het vele starten ook de luchtinlaat helemaal was vol gelopen met benzine en het er zelfs uitliep.
Dinsdag erop is de auto getransporteerd naar mijn mannetje zijn garage in Purmerend.

Ik had nog injectors deze allemaal vervangen en bij uitlezen gaf hij nokkenassensor aan, deze allebei vervangen....maar ook dat mocht niet baten. Toen dachten ze de dme, opgestuurd naar revisiebedrijf, nagekeken en bleek niks mee aan de hand te zijn.
Dus monteur dacht nu ergens in de bekabeling...??
IK zelf denk misschien nog toerental krukassensor??

Op moment dat auto kan starten uiteraard ook de olie verversen want daar zit wel benzine bij.

Maar nu nog de oplossing om te starten.

Gaat om een E46 2002 318i met N42 motor.

misschien toch iets in pomp opvoerpomp dat die te weinig power meer heeft? ik roep maar wat??
Benzine komt er wel uit omdat luchtinlaat helemaal vol was gelopen maar toen wegenwacht tijdena en na starten het ventiel los draaide van injectorrail kwam er maar een klein beetje benzine uit en volgens hem moet het eruit spuiten?

Wie o wie?

mennowie

Geplaatst door mennowie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

320 (0), 9 jaar geleden

klopt de distributie timing nog, mogelijk door versleten kenningspanner iets verlopen.

mennowie (0), 9 jaar geleden

dat klopte nog

Bij garage geweest, dme was weer terug en daar was dus niks mee aan de hand, brandstofpomp, -filter is goed, evenals bougies, injectors, bobines en nokkenassensors. Hij gaat nu de bedrading doormeten.
Bij starten lijkt net of de auto wil aanslaan maar dat doet ie net niet.
Overigens blijft de foutmelding na vervangen van nokkenassensor wel staan bij wissen en uitlezen.

Ook lijkt het erop dat de benzine blijft doorpompen als je de sleutel op contact zet voor je start.

Dus een aansturing ergens, draadje, kabeltje, relais??? Zeg ik als leek

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat voor foutcodes stonden er op de nokkenas sensoren.

gr Martin

Sander H. S. (0), 9 jaar geleden

Dus de auto vonkt en krijgt benzine?

De meeste auto's kunnen zonder nokkenas sensor starten, het duurt dan wel iets langer omdat de computer eerst moet uitzoeken wat cilinder 1/4 en 2/3 is.
Ik weet niet of dit bij deze BMW ook zo is.

Kijk ook even of het tandwieltje voor de nokkenas sensor ook daadwerkelijk rond draait, de nokkenas bout kan los zitten of de nokkenas kan gebroken zijn.
Je krijgt dan ook een foutcode op de nokkenas sensor.

Probeer de auto een keer te starten zonder benzine druk of haal de injectoren los.
Als er geen benzine in het spruitstuk aanwezig is kun je een beetje remreiniger in de inlaat spuiten en kijken of je hem dan wel lopend krijgt.

Het is normaal dat de pomp loopt voordat je hem start, dit is om druk op te bouwen. Dit kan geen probleem veroorzaken voor de motor, de injectoren staan (normaal) gewoon dicht.

Het zou kunnen dat het membraan van de benzinedruk regelaar kapot is. De symptomen dat de het spruitstuk vol loopt en de pomp blijft draaien omdat hij niet op druk komt zijn dan beide te verklaren. (weet niet of er een druksensor op dit brandstofsysteem zit).

succes

mennowie (0), 9 jaar geleden

was dus toch de...brandstoffilter....(overigens imitatie ''mapco'')

vacuumslang die vanaf brandstoffilter op het luchtfilterhuis zit gooide benzine eruit (met vrij grote druk) en zo liep het potje onder filterhuis vol en daarna ook zo gasklephuis in en verzoop de motor....

ben blij dat we weten wat het is en niks ''moeilijks cq. duur'' is.

Brandstoffilter besteld en olie en -filter verversen (omdat de olie pittig naar benzine rook) gaat garage morgen doen en dan is ie weer klaar.

Nokkenassensoren zaten er beide al 230.000 km op dus was niet verkeerd die te vervangen en injectoren had ik nog, was het alleen een meier extra voor onderzoek/opsturen dme.

Al met al valt het me dan nog mee.

Sander H. S. (0), 9 jaar geleden

Ik neem aan dat u de benzinedruk regelaar bedoelt (zoals ik eerder vermelden), deze wordt namelijk door het vacuüm van de motor geregeld. Als het membraan lek is loopt de benzine inderdaad via de vacuümslang naar het spruitstuk.

Op een benzinefilter zit normaal geen vacuümslang aangesloten.

Mooi dat het opgelost is

mennowie (0), 9 jaar geleden

Hi Sander,

Ja blij dat het is opgelost, btw benzinefilter en drukregelaar is 1 en hetzelfde ding op de BMW

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.