Toyota Avensis: Avensis T22 1.8 leanburn stottert / houdt in bj 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 BENZINE 7A-FE

Hallo allen,

Wij zijn al 2 jaar in het bezit van een Avensis 1.8 Leanburn Wagon (sol). Toch hebben we een probleem waar ik me aan stoor.

Koud of warm; de motor stottert een beetje bij deellast. Bij gasgeven hoor je een slurpend geluid vanuit het inlaatspruitstuk. Rijdend op de snelwek 120km/h (minimaal gas geven in de 5de versnelling) stottert de auto, en reageert de auto traag bij gasgeven/ inhalen.

Inmiddels gevonden/getest:

-Vacuümklep membraam gescheurd waardoor vlinderkleppen in inlaatspuitstuk niet gestuurd werden. Ander inlaatspruitstuk gemonteerd (sloop) wel met werkend vacuümklep. Uiteraard goed schoon gemaakt ook de gasklep en nieuwe pakkingen geplaatst.

-Nieuwe bougies en bougiekabels gemonteerd.

-Luchtfilter vervangen.

-Slangen gecontroleerd met zeepsop om eventueel vacuüm lek te vinden (niets)

-Distributieriem vervangen en op tijd gesteld (was meer voor onderhoud dan voor de storing)

-Injectorcleaner. Later ook weggebracht naar Bosch service om te laten testen en ultrasoon cleanen.

-Vacuümklep iets opgesteld waardoor de vlinderkleppen iets verder open staan en dus de motor makkelijker moet kunnen ademen.


Ik heb het idee dat mijn trukendoos begint op te raken.

Graag hoor ik ideeën, alvast bedankt voor de reacties.

GR Ben.

BHuiskamp

Geplaatst door BHuiskamp (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Heb je hem al eens uit laten lezen , en met zeepsop vind je trouwens geen vacuum lek.

BHuiskamp (0), 9 jaar geleden

Hallo Kaleido, Ik heb de auto nog niet laten uitlezen omdat er geen storingslampje brandt. Auto moet binnenkort nog voor apk dus kan dit alsnog wel laten doen. Ik denk niet dat hier echt iets uit komt.

Als je de vacuüm slang van de rembekrachtiger aan de compressor hangt en latex handschoen op de aanzuigbuis van het luchtfilter zet, creëer je een overdruk (kleine overdruk geen 8 bar) in het inlaatspruitstuk. Spuit dit in met zeepsop en je ziet bellen op de lekkende plekken. Omgekeerde vacuüm test. Ik rook niet dus kan het niet met rook doen en met remmen reiniger vind ik tricky op rubber delen.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Ja dat vertelde je er niet bij , je hebt dus gewoon het systeem afgeperst .
Remreiniger verdampt zo snel , dat het geen tijd heeft om schade aan te richten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.