Peugeot 406: 406 steeds harder stationair bij warmworden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

heb hier een 406, deze loopt als hij koid is prima stationair.
gaat steeds harder lopen als hij warm wordt.
temperatuur liep veels te hoog op, fan deed niets, thermoswitch bruin op thermostaathuis bleek defect, vervangen, ook koeling doorgespoeld met nieuwe vloeistof en thermostaat vervangen.
dit alles hielp niets.
als de temperatuur bij de 85 graden komt loopt het toerental op tot 1500 rpm, als hij 90 graden of hoger is loopt hij bijna 2500 rpm
gasklephuis en stappenmotor gereinigd. accu polen half uur losgekoppeld, probleem blijft.

wat ook opvalt is als hij hoog stationair draait en je zet een gebruiker aan, bijvoorbeeld verlichting, electrische ramen enz dat het toerental zakt maar blijft hoger dan 1500 rpm

iemand iedeeen?

gr. marcel

dupl-u-17569-5dd1489ca161a+horror

Geplaatst door dupl-u-17569-5dd1489ca161a+horror (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 9 jaar geleden

Systeem wel goed ontlucht ?

dupl-u-17569-5dd1489ca161a+horror (0), 9 jaar geleden

volgens mij wel , warm draaien met dop van expansie er af, dopje van verwarming losgedraaid en lucht er uit, imbusje bij thermostaathuis paar slagen los en weer dicht..of doe ik iets fout?

na het vullen stukje gereden en daarna met stilstaande motor voorzichtig expansiedop losgedraaid..hoorde toen heel veel lucht, daarna weer bijgevuld.....

dupl-u-17569-5dd1489ca161a+horror (0), 9 jaar geleden

update:

helaas nog wel t probleem, echter, als ik de stekker van de groene sensor verwijder, is de klacht weg.
de sensor vervangen, hielp niets, rij nu ff tijdelijk met de stekker er af.
deze sensor geeft het koelwatersignaal door aan de ECU, zal er iets met de ECU zijn?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

M.b.v. de juiste (diagnose) apparatuur kan er gekeken worden welke koelwatertemperatuur er in de ECU ontvangen wordt.

dupl-u-17569-5dd1489ca161a+horror (0), 9 jaar geleden

kan hem volgende week aan een dignose hangen, maar stel dat hij een te hoge waarde ontvangt? de sensor is vervangen, maakte geen verschil...
de sensor is nu ontkoppeld en dan loopt hij continue 1100 toeren, denkt waarschijnlijk dat hij koud is?
en waarom zou hij harder stationair gaan lopen, is dit een soort beveiliging oid?

heb t idee dat hij een te hoge spanning doorgeeft, omdat met gebruikers aan hij minder hoog stationair loopt, kan morgen eens meten wat de uitgangs en ingansspanning is op de sensor....maar wordt deze gevoed met 12 of 5 volt?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Deze koelwatertemperatuursensor heeft geen ingangsspanning. Google eens op NTC/PTC weerstand en je vind te uitleg over hun werking.

dupl-u-17569-5dd1489ca161a+horror (0), 9 jaar geleden

Ok, weet wat ntc zijn, bedankt, wacht wel even de diagnose af

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.