Peugeot 206: Combischakelaar onder ECU in Peugeot 206, waar zit ie?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: CKFWF

Goedendag, ik heb van een ANWB monteur vernomen dat de Combischakelaar onder ECU veel problemen kan veroorzaken (uitval, etc..) en hij beveelde aan deze preventief te vervangen.

Wel nu, deze combischakelaar kan ik niet vinden. In de Peugeot 206 onderdelendocumentatie staat deze inderdaad aan de onder/ voorzijde van ECU montageplaat afgebeeld, gemonteerd aan de bout/moer die daar zit.

Mijn vraag is zit zo'n Combischakelaar überhaupt wel (nog) in 206? En zo ja, waar dan. Een ander vraag is hoe demonteer je de ECU connector(en) zonder deze te beschadigen. Het gaat om een connector die vast zit met n soort schuifmechanisme die je 90 graden (zo lijkt het) moeten draaien in het horizontale vlak.

Suggesties, opmerkingen en antwoorden zijn allemaal welkom :)

Alvast bedankt

mick_110

Geplaatst door mick_110 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Jij, of de ANWB monteur, bedoeld waarschijnlijk het zogenaamde dubbelrelais. Bij uitvoeringen die dit relais wél hebben, hangt hij onder de grondplaat van de ECU, maar afhankelijk van bouwjaar en type injectiesysteem is dit relais niet meer aanwezig. Dus hangt er niets van een relais onderaan de grondplaat, dan heb je een uitvoering zonder.
Om te kijken of jou 206 wel of geen relais heeft, is het handig om de laatste 8 cijfers van het chassisnr even te plaatsen.

mick_110 (0), 9 jaar geleden

Hi Hans, bedankt voor je reactie. Ja, inderdaad het dubbelrelais. De laatse 8 cijfers van mn chassis nummer zijn: 43481222.

Misschien is wat achtergrond info wel handig: ik had begin van het jaar problemen met het spontaan (volledig) uitvallen van de auto tijdens het rijden. Ik vermoedde een potentiaalverschuiving door overgangsweerstanden op massakabels bij groot stroomverbruik. Ik heb toen de massakabel van de accu naar de motor en de kabel van de motor naar het chassis los gehaald en ontdaan van oxidatie en kalk aanslag. Hij heeft weer perfect gereden, tot gister. Nu zie ik daar weer wat roestvorming etc. Dat ga ik weer schoonmaken. Maar als zo kritiesch lijkt bedacht ik dat het dubbelrealais een andere bron kan zijn van dit probleem.

Als er geen dubbelrelais aanwezig is wat zou een potentiele bron(nen) kunnen zijn? Als ik de massakabel contacten weer schoonmaak is het dan handig om er vaseline of iets anders vochtafwerends op te smeren?

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Mick , controleer voor het afslaanprobleem zeker de twee massapunten welke links en rechts onder de koplampen zitten. Bekend probleem bij Peugeot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.