Peugeot 206: Water in rechterachterlicht

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1360cc (1.4)

Ik zag net tot mijn verbazing na een harde regenbui een klein laagje water in het rechterachterlicht van mijn 206 staan.
Ik had eerder al een keer eerder een beetje condens gezien, dacht dat het wel meeviel maar blijkbaar niet dus.
Hebben jullie tips om dit te verhelpen (hoe en waarmee) en om het water uit de lamp te krijgen?

Alvast bedankt!

peugeot206gek

Geplaatst door peugeot206gek (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Dat is een veel voorkomend probleem. Het achterlicht bestaat uit twee kunstof delen die verlijmd zijn. De naad tussen deze delen wil nog wel eens loslaten. Eigenlijk is er maar een goede oplossing en dat is de achterlichtunits vervangen.

Je kunt ook proberen de rand dicht te kitten en eventueel een gaatje onder in de unit te boren, zodat het water er uit kan. Voor het afkitten e.d. kun je de achterlichtunits eenvoudig verwijderen door de stekker los te nemen en de vleugelmoer te verwijderen.

kaleido 1 (1580) PRO, 9 jaar geleden

Wel het gaatje in achterkant boren , niet aan de voorkant in het glas , dus in het randje achter het glas op het laagste punt.

peugeot206gek (0), 9 jaar geleden

Heel erg bedankt voor de reacties! Erg fijn.
Ik ga er dit weekend mee verder dus ik laat het jullie nog weten of het gelukt is!

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Check ook even de printplaat waar de lampjes in zitten. Mocht deze al dusdanig verroest zijn, dan blijft het vaak ellende om de lampjes aan de praat te houden. Schoonmaken van de contacten helpt dus meestal maar tijdelijk en dan kun je alsnog om een nieuwe/andere unit.

peugeot206gek (0), 9 jaar geleden

Heb de unit eruit gehaald en gekeken waar het water naar binnen kan. Heb het niet zo snel nog kunnen ontdekken. De printplaat zelf is nog oké en niet verroest maar het rubber dat het geheel (printplaat aan de unit) afsluit is wel onderaan gescheurd. Zou het water daar naar binnen gaan? Heb het water er inmiddels eruit gekregen en zou nu willen weten of het water ook door het rubber erdoor zou kunnen stromen.
Als dit niet het geval is zou ik dan proberen om de twee kunststof delen te kitten? Ook hier zie ik namelijk niet echt open naden ofzo maar ik kan het proberen toch?
En moet ik in dat geval de gehele rand dichtkitten?
Bedankt!

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

De lekkage zit waarschijnlijk bovenaan de unit. Daar waar het glas samenkomt met de achterzijde van de unit. Deze naad loopt gelijk met de carosserie als de unit is ingebouwd.

Deze naad kun je eventueel ook met transparante twee componenten lijm dichtzetten. Wel afplakken en nauwkeurig werken, anders ziet het er niet uit. (voor de duidelijkheid niet de naad met de carrsosserie zelf dichtzetten.)

Een nieuwe unit is echter ook een serieuze optie als andere afdichtingen ook slecht zijn.

peugeot206gek (0), 9 jaar geleden

Ik heb inmiddels de naad met transparante kit dichtgemaakt. Als het aan het eind van de middag opgedroogd is zal ik de unit er weer in zetten en kijken of het probleem is opgelost. Anders ga ik kijken voor een nieuwe unit.

Ik heb nog een andere vraag over de afstelling van mijn koplampen (voorzijde). Ik heb het idee dat mijn rechterkoplamp veel lager schijnt dan de linker. Hoe kan ik dit zelf afstellen? (niet het knopje bij het dashboard maar bij de lamp zelf) Ik ga sowieso even naar de garage voor de afstelling maar zou het eerst zelf even willen proberen.
Bedankt!

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

De rechterkoplamp schijnt altijd wat meer naar binnen ivm verblinding van tegenliggers.

Highway (115) PRO, 9 jaar geleden

Het makkelijkste is te kijken op een muur in het donker. Je ziet dan de aftekening van het licht. Afstellen zou ik wel even laten doen door een garage met een koplamp afstel apparaat. Je denkt namelijk dat er een te laag staat, maar misschien staat er wel een te hoog?

peugeot206gek (0), 8 jaar geleden

M.b.t. de dichting van de achterlichtunit: het water loopt ondanks het dichtkitten nog steeds naar binnen.
Dit droogt echter wel na een paar dagen zon, maar het is natuurlijk niet DE oplossing.
Als het te erg wordt zal ik de achterlampunit vervangen.

M.b.t. de afstelling van de koplampen: het elektromotortje dat de koplamp kan verstellen (hoog/laag) was kapot.
Bij de sloop een nieuwe gehaald en het werkt weer. Vervolgens afstellen (binnenin de auto het schakelaartje op 0 zetten) op een muur zodat beide lampen even hoog schijnen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.