Peugeot 605: Stuurbekrachtiging valt bij warm weer deels uit...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000 cc 16 V

Van mijn 605 fase II met airco valt de stuurbekrachtiging soms deels uit: ineens heb je minder bekrachtiging en stuurt de wagen zwaar en spoort niet meer. Ik ben er nu aan gewend maar zo hoort het natuurlijk niet en ook kan ik niemand anders de auto laten besturen (want ze schrikken zich kapot).
Het gekke is dat het zich alleen 's zomers voordoet, nooit in de winter; dus bij warmer weer. Multiriem is drie jaar geleden vervangen; veer lijkt goed. Ligt het aan een verslijtende pomp of aan de stuurinrichting?
Dank voor jullie ideeën.

eddegrood

Geplaatst door eddegrood (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 605? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

John5711 (0) PRO, 9 jaar geleden

Lijkt wel alsof er verkeerde olie in zit? (viscositeit die veranderd bij hogere temperaturen) Heb je de olie van het stuursysteem al eens vervangen?

eddegrood (0), 9 jaar geleden

Dank voor uw opmerking. Dat valt ook nog te proberen, inderdaad.
Maar juist nu heb ik de krukas-poelie voor de multiriem vervangen. Mij was verteld dat de trillingsdemper versleten zou kunnen zijn. Dat wil zeggen dat het aangevulkaniseerde rubber tussen binnen- en buitendeel van de schijf van één van twee is losgeraakt. De oude in de bankschroef gezet en met een drevel kloppend kon ik inderdaad ze ten opzichte van elkaar draaien. Dat ging niet makkelijk maar ik kan me voorstellen dat als alles warm is, het heet weer is en dus airco, aanjager, twee (?) motorventilatoren ongeveer tegelijk lopen, er zo veel weerstand bij de multiriem ontstaat dat hij hem er door trekt. En dat alles wat minder aangedreven wordt. Nu nog komende weken testen, als het nog warm weer wil worden. Maar vernieuwen van de olie kan sowieso geen kwaad; ga ik proberen.

John5711 (0) PRO, 9 jaar geleden

Natuurlijk wordt het weer mooi weer! hahaha, we blijven positief!

Het verhaal van de krukas poelie is ook een erg aannemelijk verhaal inderdaad, en lijkt mij eerder de oorzaak dan de olie! Heb ik ook al eens meer gehoord!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ik vermoed dat dit het probleem geweest kan zijn!

eddegrood (0), 9 jaar geleden

Als het de komende tijd warm wordt zal ik het merken. Laat wel weer wat weten.

eddegrood (0), 9 jaar geleden

Van de zomer werd het niet echt warm; het probleem deed zich niet voor. Wel in lichte mate in sept.; toen was het en dag 26 gr.C. Dus toch niet helemaal opgelost?
Intussen maakt de oliepomp van de stuurbekrachtiging soms, niet altijd, behoorlijke herrie; lijkt of de lagers versleten zijn. Wil nu die pomp toch maar vervangen, wellicht door een goede 2ehandse.
Vraag: kan ik daar ongestraft aan beginnen? Of heb je speciale kennis of gereedschap nodig? Bijv. i.v.m. ontluchten?
Dank voor jullie meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum