Peugeot 306: Peugeot 306 automaat motorstoring bij stationair lopen en nog me

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i xt (XU7JP)

Goedemiddag,

Mijn 306 automaat heeft sinds een tijd de volgende storingen.. Het begon allemaal nadat er een gat achter de katalysator was ontstaan, dit gat is inmiddels netjes verholpen.

Wat gebeurd er:

Stationair loopt de motor pruttelend niet vast op 1 toerental
Tevens gaat soms het motorcode lampje branden na even rijden gaat dit ook weer uit.
De wagen voel je als je bijv. voor het stoplicht staat met de rem erop dat hij aan het schommelen slaat.
De uitlaatgassen zijn zwart en stinken (ja dit klinkt raar) echt enorm!
Het verbruik is gigantisch gestegen.. van 1 op 14 naar 1 op 8 (even snel uitgerekend)
Wat heb ik tot nu toe zelf gedaan:

Ik heb na laten uitlezen van de storing:

De injectoren verwisseld met andere injectoren (hier werd het probleem niet mee verholpen en de wagen was al zijn pit kwijt)
De oude injectoren terug geplaatst na deze grondig te hebben schoongemaakt (inclusief ultrasoon reiniging)
Alles mbt injectie, lucht enz schoongemaakt

Ik ben een beetje ten einde raad, ik heb echter nog niet de lamda sonde eruit gehaald..

Het probleem blijft bestaan.. ook heb ik het idee dat de uitlaatgassen erg heet zijn.

Vergeef me als ik soms wat lekentaal gebruik om mijn probleem te omschrijven, ik ben maar een hobbyist

Wie zou me kunnen helpen hiermee en me wat tips kunnen bezorgen?

Alvast bedankt!

martinjr

Geplaatst door martinjr (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Martin , is de uitlaat gelast met aangesloten accu ? Dit ivm piekspanningen .
Katalysator niet verstopt ? Of anders een uitlaatdemper ?

martinjr (0), 9 jaar geleden

Hoi Rene,

Ik neem aan dat men deze met een onaangesloten accu gelast heeft.. daarbij deed het probleem zich al voor voordat de uitlaat gemaakt werd.. hier ben ik niet duidelijk genoeg in geweest lees ik...

de remus uitlaatdemper lijkt me open (zoals ik het hoor dan haha)

Hoe kan ik merken/weten dat de kat verstopt zit?

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Martin , kat demonteren en met een zaklamp oid vanaf de voorzijde bekijken . Rammelt deze niet ? Indien wel , weet je eigenlijk al genoeg.

martinjr (0), 9 jaar geleden

Nou ik heb wel aan de kat gerammeld voordat deze gelast is.. er rammelde niets :)

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Kijk even voordat je hem demonteert of het wel mogelijk is om van de voorzijde er in te kijken .

martinjr (0), 9 jaar geleden

nope zit meteen aan de voorpijp vast die dan weer naar het spruitstuk gaat.. (heb er even onderin gelegen)

martinjr (0), 9 jaar geleden

Kan ik een lamdasonde eruit halen en schoonmaken? werkt dat? of moet die om zeker te zijn vernieuwd worden?

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat was eigenlijk de uitgelezen storing ? En zomaar een lambda sonde vernieuwen , schoonmaken lost niets op , is uit den boze , METEN IS WETEN .

martinjr (0), 9 jaar geleden

nou ik kreeg een aantal tips van de garagist die hem uitgelezen heeft.. (schijnt ook nog niet zo makkelijk te zijn aangezien geen ob2stekker aanzit?) hij heeft me bovenstaande zaken opgesomt en die heb ik op de lamda sonde na bekeken..

en hier merk ik dat ik mijn grens heb gevonden haha meer verstand heb ik er (nog) niet van! :)

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Tja Martin , eigenlijk zou iemand ( garagist ) met aangesloten uitlees gereedschap ( het liefst Peugeot PPS of DIAG , maar kan ook door degene die hem uitgelezen heeft ) je toch moeten bijstaan om tot een goede diagnose te komen .Parameters bekijken op het moment van de storing blijft een must .
Van zomaar klakkeloos onderdelen vernieuwen ben ik geen voorstander . Immers , succes niet gegarandeerd en daarna de onderdelen retourneren zal ook niet gaan .

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoe is de staat van het slangetje van/naar de luchtdruk-sensor?

martinjr (0), 9 jaar geleden

Klopt helemaal Rene, echter kost me dit zoeken een aardig vermogen en dat kan ik aan deze wagen niet missen. Klinkt goedkoop maar vandaar dat ik het meeste allemaal zelf wil doen! Ik vind het trouwens niet meer dan logisch dat mensen betaald moeten worden voor hun werk!

Hans, ik zal morgen het slangetje gaan controleren zodra ik het gelocaliseerd heb..

dankjulliewel voor de tips heren!

martinjr (0), 9 jaar geleden

Om hier even netjes (na lange tijd) af te sluiten..

het was inderdaad een slecht slangetje naar de map sensor (?) deze heeft het hele systeem ontregeld, alles is terug ingelezen zoals het hoort!

ik ben zeer tevreden nu :) auto rijd weer heerlijk en verbruikt weer netjes 1 op 14 (ongeveer)

Dankjullie wel voor de hulp!!!

Groet Martin

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor het plaatsen van de oplossing.

martinjr (0), 9 jaar geleden

Zo hoort zich dat Hans! men helpt mij dan is het minste wat ik kan doen vertellen wat het probleem is geweest!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.