Citroën C5: DV6C Euro5 met kapotgevlogen distributieriem

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: DC6C

Yo collega's,

C5 in panne gevallen met tanden losgekomen van de distributieriem op 150.000km...

Wegens tijdgebrek nog niet veel kunnen demonteren. Voorlopig alleen geprobeerd met nieuwe riem. De motor klinkt "normaal" bij het starten, maar slaat toch niet aan. Sync. tussen krukas en nokkenas is ok, 400bar brandstofdruk bij het starten. Ook compressie gemeten langs de gloeibougies, en elke cilinder had toch wel +/- 25bar compressiedruk.

Volgende stap wordt een cilinderlektest, maar ik wou toch even informeren of er collega's in het net hier al ervaring mee hadden. Misschien toch tuimerlaartjes gebroken?

Groeten

Saxofreak

Geplaatst door Saxofreak (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

harry4203 (420) PRO, 9 jaar geleden

nokkenasspie nog heel? krukastandwiel ook mee vervangen?, breken riem is wel bekent probleem volgens mij.

Saxofreak (0) PRO, 9 jaar geleden

Is precies gekend probleem idd.

Heb deze morgen het kleppendeksel gedemonteerd en geconstateerd dat de nokken op de nokkenas precies verdraaid zijn. Morgen hopelijk proberen met de nieuwe nokkenas.

Groeten

amazongrietje (0) PRO, 9 jaar geleden

Dit is een zeer bekend probleem. Meestal zijn de tuimelaars gebroken en de nokken verdraaid. Distributieriemen op 120000 km vervangen en voor sommige chassisnummers voorziet Citroen ook een nieuwe krukastandwiel. Vraag tussenkomst bij Citroen, voor sommige wagens is het een verplichte terugroepactie om de distributie op 120000 km te vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.