Peugeot 307: koppelingsprobleem of vliegwiel? Peugeot 307 SW 1.6 16V benzine

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Beste allen,

Sinds een maand heb ik bovenstaande auto gekocht. Daarvoor een oude rammelbak. De koppeling voelde anders, maar er zat 10jaar in leeftijd tussen beide auto's en een ander merk, dus zal wel goed zijn, dacht ik.
Bij starten en de koppeling induwen, moet je hem door een soort knoep duwen, ik kan het niet goed omschrijven, maar alsof je iets met je voeten losduwt en daarna is het ook weg, ongeveer halverwege het pedaal.
Bij normaal toerentaal gebruiken hobbelt hij heel erg op de koppeling in z'n 1e en achteruitversnelling. Als je zo rond de 1500-2000 toeren maakt is dit weg. Bij mijn oude auto kon ik met 1000 tpm gewoon fileparkeren etc.
rijdt je in zn twee of hoger is er niets te merken (misschien een snelle terugval van de toeren bij intrappen koppeling, maar dat kan ook mijn idee zijn).

Nu vandaag voor de airco bij de kwikfit geweest en die vertelde me dat er iets mis was met mijn vliegwiel. hij zit vast of slaat vast.
Kan dat? Ik lees zeer uiteenlopende meningen over wat te doen. vast vliegwiel erin geeft veel nevenproblemen hoor ik, maar de tweemassa variant is snel stuk.
het kost nogal wat om te vervangen, dus ik wil dan niet de verkeerde beslissing nemen.
Ook hoor ik velen die er gewoon mee leren leven, maar gaan je koppelingsplaten dan niet 100x zo snel glad?

help!

bij voorbaat dank!

CdeJongh

Geplaatst door CdeJongh (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Chris , een 1.6 16v heeft geen tweemassa vliegwiel maar een normaal vliegwiel .
Aan je klacht te lezen met betrekking tot het parkeren , maak ik op uit dat je koppelingsplaat vet is .( door bv lekkage van de krukaskeerring ) of dat je drukgroep defect is waardoor ook je pedaal wat vreemd aanvoelt. Nog garantie ? dan terug naar het bedrijf.
Indien niet , dan word het bak demonteren .
Bij vervanging word altijd geadviseerd om de plaat , de drukgroep en het druklager te vernieuwen .
Mocht je overgaan tot reparatie , kijk dan goed of de druklager geleiderbus niet beschadigd is of lekt .
En uiteraard de 2 aandrijfas keerringen vernieuwen .

CdeJongh (0), 9 jaar geleden

Hoi Rene,

Dankjewel voor je antwoord. Excuus, dat las ik al ergens inderdaad, dus had ik niet moeten vragen, over het soort vliegwiel, excuses.
Het pedaal voelt niet raar aan, dat is alleen als de auto een tijdje stilgestaan heeft dat ik door een soort weerstand moet duwen. Koppeling slipt ook niet, 1e naar 2e enz geeft ook geen problemen of rare overgangen qua schokken in de auto of het pedaal.
Helaas is een auto met garantie kopen financieel voor mij eigenlijk niet haalbaar. Mede daarom klinkt al die dingen vervangen ook als exit vakantie.
Jij bent professional, ik heb dit item toch niet op de verkeerde plaats geplaatst?

P.S. slijt je koppelingsplaat iets sneller of veeeeeeel sneller hierdoor? Ik krijg net via Whatsapp door dat dat ook kan veroorzaken dat er alleen warme lucht tijdens warme dagen door mijn blower komt (bekend dat airco lekt, maar blower zou op zn minst buitenluchttemperatuur moeten kunnen blazen, maar is nu heter, zoals van de week 30 graden buiten, dan is het 36 in de auto, zonder dat het minder wordt).

dank!

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Chris, je symptomen lijken erg op een defecte / slecht functionerende drukgroep. Gezien het feit dat je koppeling niet slipt.
Lijkt erop dat de diafragma veer van je drukgroep, slecht is. >> betekent vervangen van de drukgroep. Daarvoor moet de bak eraf. Net wat Rene al aangeeft.

En nee hoor, je bericht staat hier best goed.

Succes.

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Chris , nee je zit wel op de juiste plaats . Wij als professionals , proberen de particulieren zo goed mogelijk te helpen . En soms draven we even te ver door omdat het voor ons gesneden koek is .
Als de koppeling niet slipt , maar wel hobbelt bij het optrekken , zoals je in je eerste bericht plaatst is er toch iets niet in orde . Met het intrappen van het pedaal ben je misschien nog wel je vorige auto gewent . Eigenlijk zou iemand uit de Peugeot organisatie met je auto moeten rijden om een juiste diagnose te kunnen stellen. Zou in mijn ogen als service moeten worden gedaan . Persoonlijk denk ik niet dat de koppeling hierdoor sneller slijt . En nee , het heeft niets te maken met de warme lucht uit je blower . Andere storing . Maak hiervoor even een nieuw topic .

CdeJongh (0), 9 jaar geleden

Vandaag alles laten vervangen (condensator, hele koppelingsset, wiellager/remschijf rechtsachter en remblokjes achter en airco afvullen) € 1230,- incl btw.

Wat het dus bleek te zijn, die koppeling... de druklager was bijna overleden, maar nog net niet genoeg, hij stond volgens de garage op het punt om door het druklager te duwen.
Verschil is zeer duidelijk te voelen, nu voelt alles zacht en gecontroleerd, ook bij de schakelpook al veel verschil merkbaar.

Voor jullie ervaring dus:
- pedaal moest bij het intrappen voor de eerste keer door soort weerstand geduwd
- hobbelen bij 1e versnelling en achteruit
- bij iets sportiever optrekken, lichte kraak bij het intrappen van het pedaal (dit kwam later, had ik nog niet gemeld)
- niet slippen

= defect druklager

toch bedankt voor dit alles, hierdoor durfde ik het aan naar de dealer te gaan. Overigens bij Suzuki Kroon gedaan, zij waren vriendelijker en goedkoper dan Peugeotdealer.

groet, Chris

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.