Peugeot Partner: Koppelingskabel plaatsen Partner 2.0 HDI

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

Beste forummers ik heb een probleem met mijn koppeling.
Op een bepaald moment gaat ie moeilijk in zijn versnelling of bij
het in zijn achteruit zetten gaat ie tandjes poetsen.
Als ik de koppeling intrap [zwaar] en het los laat schieten gaat het opeens allemaal weer
een stuk makkelijker maar voor korte duur.
Ik heb al een nieuwe originele kabel gehaald met hulpveer.
Zou dat het probleem kunnen zijn en is er nog een bepaalde volgorde van verwijderen en terug
plaatsen?
Weet iemand hier meer van?
Alvast bedankt.
Paul

Paul Hendriks

Geplaatst door Paul Hendriks (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

harry4203 (315) PRO, 9 jaar geleden

bij de bak als eerste los en als laatste weer vast.

Paul Hendriks (0), 9 jaar geleden

Ok Harry bedankt daarna is het zelf stellend neem ik aan?Moet makkelijk over de gaffel gaan?

Paul Hendriks (0), 9 jaar geleden

Hallo Harry of iemand anders.
Ik heb de kabel bij de gaffel losgehaald maar het wordt
een probleem bij het pedaal.
Je ziet geen draad lopen omdat het pedaal ervoor zit.
Ik had wel de veer losgehaald maar het gebeuren zit achter het pedaal.
Moet ik het pedaal loshalen met de 2 bouten die er doorheen
lopen?
Of met een spiegeltje werken?
Alvast bedankt voor de info.

anoniem-1573996169 (0), 9 jaar geleden

bij het pedaal kun je met een tangetje de kop van de kabel eruit pakken maar als je dit nog nooit gedaan hebt even de pedaal erafpakken,je moet wel nadien het pedaal afstellen, deze is zelfstellend,die lip waar de kabel inzit drukt op zijn beurt op de kop van de buitenkabel waar het zelfstelmechanisme inzit,met ander woorden als de pedaal in ruststand staat moet de kabel met de hand langer getrokken kunnen worden,als dat niet zo is even die schroef 13 losdraaien en de lip wat verstellen zodat deze bij pedaal los tegen die witte knop van de buitenkabel aandrukt,het is wat pielen onder bij die pedalen maar het lukt wel er kan niks kapot

Paul Hendriks (0), 9 jaar geleden

Hallo Rob bedankt voor de snelle info. Je bedoelt met het pedaal in de ruststand dat ie helemaal naar beneden staat?
Is het handig als ik de veer ff loshaal? En bedoel je dat de kabel door een soort geultje loopt en dat ik dan in de ruststand het tonnetje kan pakken?
Zit dat achter het pedaal of kijk ik er recht tegenaan?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Er zit een wit kunststof borgpennetje door het scharnierstukje bovenaan het kopp.pedaal. Dit pennetje moet eruit zodat het scharnierstukje los komt van het pedaal. Als dit scharnierstukje los is, kun je het tonnetje van de oude koppelingskabel loshaken uit het scharnierstukje en daarna de nieuwe binnenkabel weer goed (!) vasthaken in het scharnierstukje. Vervolgens martelen om het borgpennetje weer terug in het pedaal te krijgen. Of je voor deze werkzaamheden het complete pedaal losmaakt is aan jou. Ik doe het wel, maar ondanks dat, blijf ik het een ape-werk vinden....zeker met (dit) warme weer loopt het zweet je over je rug als je in het vooronder ligt te martelen. :-)

anoniem-1573996169 (0), 9 jaar geleden

je hebt alle info van hans

Paul Hendriks (0), 9 jaar geleden

Oké Hans en Robby hartstikke bedankt voor deze info. Hier kan ik wel verder mee komen.
Het is inderdaad een lastige plek om bij te komen.
Ik ga er meteen aan beginnen en laat nog ff weten hoe het afloopt.

firedriver (0), 9 jaar geleden

Heb het ook met een Picasso meegemaakt, maar om die veer terug te plaatsen liep de zweet van mijn lijf af,
Gr.
Jantje

Paul Hendriks (0), 9 jaar geleden

Hierbij dus de ervaringen met het vervangen van de kabel.
Loshalen bij de bak is met een hefboom geen probleem.
Ik heb omdat ik toch aan de forse kant ben de bestuurdersstoel eruit gehaald en ik
kan vertellen dat scheelt een slok op een borrel.
Kan er veel makkelijker bij nu.Op aanraden heb ik ook het pedaal los gemaakten kon inderdaad
goed bij de witte borgnok komen.Deze eruit gedrukt met kleine schroevendraaier.Hierna de kabel losgehaald van onderuit
de motor even priegelen maar je ziet meteen hoe die onder de accubak doorloopt.
Nieuwe weer terug geplaatst eerst door het schutbord weer aangesloten op de nok met een waterpomptang
weer de pen terug geduwd.de lange bout met borgmoer weer terug en daarna de kortere bout geplaatst.
Nog even een vraag die stelbout wat stel je daar nu mee af? Is dat alleen maar de slag of de hoogte van het pedaal?
De veer heb ik trouwens met 2 tyribs bij elkaar getrokken de pen erdoorheen door de nok en zo weer
tussen het pedaal geplaatst scheelt je een hoop ergernis en kracht .zodra de veer op zijn plaats zit knip je de tyrips weer door.
Nu heb ik een belangrijke vraag zit er ergens op de kabel iets om de kabel te activeren of werkt het meteen zodra die op gaffel zit?
Ik vind hem toch nog niet soepel in zijn 1 te krijgen moet hem echt doordrukken.
Toch waarschijnlijk dus de koppeling?
Lang verhaal maar wilde het ff delen,nog bedankt voor de nodige info.
Moet ik nog fotos toe voegen?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

De stelbout bij het pedaal gebruik je om de hoogte van het pedaal mee af te stellen. Volgens mij moet het pedaal op dezelfde hoogte staan als het rempedaal. De zelfsteller in de koppelingskabel doet (automatisch) de rest.

De truc met een bindstrip om de veer in elkaar te trekken om em terug te plaatsen pas ik ook toe. Wel even opletten dat je de sluitkant van de bindstrip aan de goede zijde zet, anders is het iets lastiger om daarna het doorgeknipte bindstripje weer te verwijderen.
Zo uit je verhaal op te maken gaat het inderdaad uitdraaien op een koppeling die niet volledig vrij komt. Lukt de achteruit versnelling inschakelen wél?

Paul Hendriks (0), 9 jaar geleden

Dan staat het pedaal goed afgesteld.Het vreemde is dat wanneer ik het pedaal intrap en daarna laat schieten het koppelen een stuk makkelijker gaat.Maar dat gaat snel weer minder worden.En als het weer minder wordt dan gaat de achteruit ook moeilijk.Kan het ook nog met de vliegwiel te maken hebben?
Of is het echt een koppeling die vervangen moet worden?

Hans4040 (190) PRO, 9 jaar geleden

Paul Hendriks, als je een bericht plaatst klik dan op "Verzenden" en niet op "Citeren"...
Het voorgaande hebben we al gelezen .

mvg.
Moderator Problemcar

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoeveel vrije slag voel je bij bedienen van het koppelingspedaal? Als je het pedaal omhoog laat schieten zou het kunnen dat de zelfstelinrichting in de kabel een tandje hoger komt te zitten door de klap en daarna even iets hoger aangrijpt. Na 1x intrappen zal de kabel instelling weer teruggaan na de "oude" stand. Ik verdenk toch de koppeling. Hoeveel kilometer staat er op de teller?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum