Peugeot 407 2005: 407 2.0HDI emissiestoring P0098 P1351 P1598

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi

Auto geeft na vakantie, melding emissiestoring. Heb auto uitgelezen met diagbox en daarbij kwamen de volgende permanente storingen naar voren.
P0098 Signaal temperatuur inlaatlucht (onderbroken of kortsluiting bougies)
P1351 Circuit relais nagloeien (nooit voeding bougies)
P1598 Elektroklep bypass circuit (kortsluiting tussen de draden of kortsluiting met plus)

Ook staat er dan lijst verbonden variabelen, bij P1351 staat bv bij voedingsspanning sensoren 1 en 2 0V

Heb via testfunctie in diagbox relais gloeien laten schakelen en deze hoor je dan ook werkelijk.
Heb via testfunctie in diagbox elektroklep bypass circuit laten schakelen deze hoor ik niet.

Ben zelf besturingsmonteur in de industrie dus zit dagelijks in de electronica met bijbehorende sensoren.

Hoe kan ik de gloeispiralen controleren, wie weet weerstand, aanstuurspanning en opgenomen stroom. Spiralen even demonteren ben ik al achter is geen optie
Als ik via testfunctie in diagbox relais aanstuur moet er dan ook spanning op spiralen komen of zit er nog een ander hoofdrelais voor.

Hieronder P1351 met verbonden variabelen

T.Visser

Geplaatst door T.Visser (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

p1351 zijn defecte gloeibougies.
advies direct alle 4 ze te vervangen
je kan ze meten door met een goeie ohm meter de weerstand te meten.
moeten rond de 0.7-1.1ohm liggen ligt echt aan hoe goed de multimeter is.
je kan met 12volt ook direct op je bougie doen, vonkt hij als je hem tegen aan houdt dan weet je dat hij goed is.

om te meten moet je volgens mij bij deze type wel alle 4 losnemen of heb je een relais met daarin 2 hele dikke draden 4 dikke en 2 dunne draden
dan zijn de 4 dikke draden van de relais. kun je gelijk hierop naar massa weerstand meten. dan weet je direct de weerstand ervan. defecte gloeibougie is altijd hoog. dus 100ohm of hoger
geeft meestal of kohm's of mohms aan

als relais klikt dan is het eigenlijk altijd wel een gloeibougie die defect is. enkele keer draad breuk gezien, of zels stekker op blok niet vast zitten gezien.

vooral bij 407 kun je bij deze motor er goed bij.

p0098
dat is een defecte type temperatuursensor.
als je deze uit spruitstuk haalt zie je dat bij de oude type de draadjes dicht tegen elkaar lopen
nieuwe type is verbeterd en staan ze verder uit elkaar wordt op afstand gehouden door stuk plastic


p1598 kan gevolg zijn van de andere storingen, anders zou ik juist de variabelen van willen weten rest is bekend die storingen.

T.Visser (0), 9 jaar geleden

Bedankt zal morgen even weerstand meten, je schrijft "bij deze motor er goed bij" bedoel je de gloeibougies want heb even gekeken maar dacht juist erg moeilijk te bereiken.
Connector boven distributie deksel is toch van de bougies zou hier ook kunnen meten.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

je kan er goed bij, heb er nog nooit moeite meegehad.
de carterventielatie slang even opzij leggen en dan de warmte wisselaar van de egr even eraf halen en weg leggen en dan kun je er goed bij.
bedoel dat met 407 je achterop bij kunt, moet je een keer proberen bij een 807

ik zou het nog makkelijker doen voor het meten van de gloeibougies
je ziet de 2dikke pootjes in het midden zitten
dan zitten zoals je ziet nog 6 aansluitingen op. hierop moet je naar de 4dikke ervan hebben (elk loopt apart naar een enkele gloeibougie)
zo kun je van de stekker bij de gloeirelais direct de komplete bedrading meten en ook de gloeibougie in 1x
relais zit wel is waar onder de computer verborgen
bij 307 is het makkelijker ivm gloeirelais zo te bereiken is, maar zo moet het ook gaan

bij de 1.6hdi zit idd de stekker bij de distributie kap. bij de 2.0hdi durf ik het helaas zo niet direct te zeggen.

T.Visser (0), 9 jaar geleden

Connector gloeibougies zit rechtsboven distributie deksel, hier gemeten en bleken er 2 van de 4 bougies oneindig hoge weerstand te hebben.
Dus dat word vervangen.
Warmtewisselaar EGR zit die alleen vast met flens aan de EGR?
Motor warm of koud bij loshalen bougies?

Kans op afbreken? Dan misschien beter beide defekte alleen vervangen.

Kosten vallen mee zie ik rond de 16 euro/stuk online. Zal dealer nog bellen wat ze daar kosten.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

advies alle 4 vv heb een keer gehad dat ik 2 van ngk had en 2 van beru in nieuwe doosje. toen dus 2 andere maar gepakt zodat er 4 dezelfde gloeibougie in zit.

kans op afbreken is er altijd, beste met warme motor maar dat gaat niet altijd lukken.
op de defecte gloeibougie zit namelijk koolaanslag op en dus is onder dikker, je moet echt pech hebben als er teveel vuil op zit. meestal met wd40 of iets dergelijks rustig op en neer gaan net alsof je de schroefdraad aan het reinigen bent. zo krijg je hem zonder afbreken los.

simpel/kort gezegd
degene die defect zijn heb je meer moeite mee dan degene die heel zijn want daar zit minder koolaanslag op de gloeibougie

T.Visser (0), 9 jaar geleden

Vanmorgen 4 gloeibougies vervangen, hiervoor inderdaad een lastig hitteschild en EGR koeler plus klep verwijderd. Gloeibougies wilden er zelf wel makkelijk uit.

Nu nog steeds melding emissiestoring met P0098 en P1598

Als ik op metingen klik in diagbox zie ik wel 2 inlaattemperaturen 1 normale en 1 staat bij luchthoeveelheids meter beide reageren met normale temperaturen. Wanneer ik op spruitstuk connector met 2 draden loshaal zie ik niet 1 van deze beide wegvallen?

Waar zit deze sensor die storing P0098 geeft is dat die in spruitstuk zit?
En waar zit de bypassklep koelsysteem

T.Visser (0), 6 jaar geleden

Vervangen van de gloeispiralen was oplossing probleem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum