Peugeot 206: Peugeot 206 - 1.6 benzine - Moter slaat af tijdens

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb een lastig probleem.
Ik heb een Peugeot 206 - 1.6 - uit 2002.
Net geen 150000 gelopen. Gemiddeld rij ik per jaar 5000 a 6000 km. Tja, doe veel met de fiets.
De auto heeft de afgelopen weken last van uitvallen en een "flipperend"toerental. En niet altijd, dat is het lastige.

Wat ik tot nu toe heb gehad :
Ik sta voor een stoplicht. Rood gaat naar groen. Ik trek op. Toerental gaat omhoog en als ik de koppeling op laat komen gaat het toerental in een keer omlaag naar 600 a 800 toeren, dan begint het te flipperen tussen de 600 en ......toeren en dan in één keer motor uit. Geen lampjes die gaan branden of knipperen. Gewoon in één keer uit. Ik kan dan wel weer direct starten.
Ook als ik gewoon rij. Ik reed op de autoweg. In een keer weer dat toerental en ook weer uit. Niet fijn als je 120 op de klok hebt.

wat ik ook merk is dat wanneer ik langzaam rij (bijvoorbeeld 30 of 40) en ik die snelheid constant aan hou, dat de moter dan begint te schokken en in te houden. Als ik dan gas bij geef dan is het over. Soms valt de motor na het schokken ook uit.


Tot nu toe is de auto bij 2 garages geweest. 1 keer bij een all round en een keer bij de Peugeot dealer. Beide keren hetzelfde. Geen foutmeldingen bij het uitlezen. Niks wat wijst op problemen, alles ziet er goed uit en. Er is ook meerdere keren in gereden, ik heb zelf naast de monteur gezeten. En uiteraard is er dan niks mis en als zou je het willen, dan valt de motor niet uit.Er is ook niets vervangen omdat er geen indicatie is wat het zou kunnen zijn. De dealer geeft wel aan dat hij verder kan zoeken, maar dat het dan meer trail en error word en het wel eens erg duur kan worden. En dat is de auto niet meer waard. Ik wil ook een andere halen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien een goede jonge auto nou net even buiten budget ligt. En aangezien we een auto willen waar we weer 10 jaar mee kunnen rijden, wil ik nu niet al meteen een oude "problem car" kopen.

Enig idee?

RalfZL

Geplaatst door RalfZL (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Als het een 16v is, is er volgens mij een modificatie voor de stekkerverbinding op het gasklephuis beschikbaar. Als deze verbinding niet goed is, kun je vergelijkbare problemen krijgen.

Had zelf ook een 1.6 16v uit 2002 en deze auto had vergelijkbare symptomen. Bleek ook in de stekkerverbinding op het gasklephuis te zitten.

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Software van de motor ( laten ) updaten , en de addaptive funtie,s ( Peugeotdealer weet wel hoe ) koud inleren . Succes.
Storing aan het gasklephuis of stekker ( bij mij ook bekend ) moet een foutcode opleveren .

RalfZL (0), 9 jaar geleden

Is dit niet iets wat de garage had moeten weten? Met andere woorden, ik breng de auto als leek en verwacht een actie. Krijg de auto terug omdat die het gewoon doet. Zou dit niet iets geweest zijn wat de garage ha dmoeten weten? Maar goed, de auto is weer terug en gisteren geen last gehad. Als die het weer doet ga ik terug naar de garage met dit voorstel.

Wat betreft de stekker, als het een los contact is, kan het dan niet zo zijn dat die geen foutmelding geeft omdat er wel genoeg contact is om de klep "te zien" ? Of denk ik nu te makkelijk?

RalfZL (0), 9 jaar geleden

[quote=Brum1467]Als het een 16v is, is er volgens mij een modificatie voor de stekkerverbinding op het gasklephuis beschikbaar. Als deze verbinding niet goed is, kun je vergelijkbare problemen krijgen.

Had zelf ook een 1.6 16v uit 2002 en deze auto had vergelijkbare symptomen. Bleek ook in de stekkerverbinding op het gasklephuis te zitten.[/quote]
Als het de stekker op het gasklephuis is, had er dan niet een melding in de computer moeten staan? Hoe heb je die vervangen, en waar kan ik zo een stekker krijgen?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dit zijn van die problemen zonder duidelijk aanknopingspunt in de vorm van een (fout) code, zeker als de klacht door de/een garage ook niet geconstateerd wordt tijdens een langere proefrit. Een software-update en het daarna opnieuw (koud) inleren van de gasklep zoals Rene al aangaf, is een goede optie, maar blijft een gok. Zolang jij niet "moeilijk" gaat doen als het hiermee niet opgelost blijkt te zijn, zal een dealer dit zeker voor je willen doen. Wat ik standaard doe bij dit type gasklephuis en stekker is een smal en klein bindstripje vast trekken rond het borglipje van de stekker en kabelboompje. Je legt dus als het ware het kabelboompje in een S terug richting onderzijde stekker en pakt dan met het bindstripje zowel het kabelboompje als de borging van de stekker. Dit om het geheel wat minder beweging te geven. Gratis en goedkope probeer-tip.

RalfZL (0), 9 jaar geleden

[quote=hans4074]Dit zijn van die problemen zonder duidelijk aanknopingspunt in de vorm van een (fout) code, zeker als de klacht door de/een garage ook niet geconstateerd wordt tijdens een langere proefrit. Een software-update en het daarna opnieuw (koud) inleren van de gasklep zoals Rene al aangaf, is een goede optie, maar blijft een gok. Zolang jij niet "moeilijk" gaat doen als het hiermee niet opgelost blijkt te zijn, zal een dealer dit zeker voor je willen doen. Wat ik standaard doe bij dit type gasklephuis en stekker is een smal en klein bindstripje vast trekken rond het borglipje van de stekker en kabelboompje. Je legt dus als het ware het kabelboompje in een S terug richting onderzijde stekker en pakt dan met het bindstripje zowel het kabelboompje als de borging van de stekker. Dit om het geheel wat minder beweging te geven. Gratis en goedkope probeer-tip.[/quote]
Super. Bedankt voor de tip. Het gaat er niet om dat ik "moeilijk" wil gaan doen. Juist helemaal niet. Vond het alleen erg jammer dat het gewoon is "we vinden niks, niks op de pc te zien en vereder niks gedaan." Ik ga de tip van het bindstripje zeker proberen !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.