Peugeot 405: Peugeot 405 GTX (turbo diesel) temperatuur problemen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Hallo al een geruime tijd zit ik met een probleem,

in de winter word mijn 405 niet warmer als +- 60 graden zomers stijgt de temperatuur naar 100 110 rij ik harder dan word het steeds hoger,ook loopt constant op de snelweg de ventilator zo gauw de motor boven de 85 graden komt (afgelezen van tempmeter dashboard)

nu is dit allemaal ontstaan nadat ik de distributie plus waterpomp en thermostaat vv heb was daarmee klaar toen lekte de radiateur die ook vv dit was een Hella,

heb heel veel mensen gevraagd waaronder monteurs van Peugeot dealers nu was er één die zei met het vervangen van een thermostaat is een trucje bij maar wat dat was waarschijnlijk te lang geleden want dat wist hij niet meer,heb nu al 4x een nieuwe thermostaat geplaatst 2x een originele en 2x een imitatie, heb ontlucht via grote stop op thermostaat huis en op de slang van de kachel radiateur uiteraard eerst met motor uit daarna met draaiende motor en kachel volledig open,koelvloeistof keuze is Longlife wie o wie kan mij hiermee helpen wat heb ik fout gedaan? Of wat is er mis? las op het forum al over voorkomend probleem en dat het verholpen was na de thermostaat vervangen dit gaat voor mij dus niet meer op.


Alvast bedankt Mvg Erik

Erik405

Geplaatst door Erik405 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

heb je de radiateur zelf ook ontlucht? en wordt die dan wel gelijkmatig warm? evt met een infrarood (lazer) temperatuur meter eenvoudig te controleren. Weet je ook gelijk of de meter niet liegt.
Komt er wel telkens weer opnieuw lucht uit als je opnieuw ontlucht en/of heb je ook veel druk in het koelsysteem? De cilinderkop (-pakking) van dit type motor was niet de allerbeste namelijk

Erik405 (0), 9 jaar geleden

Hallo Hoek

dacht dat ik die wel ontlucht had bedoel houd de hele tijd de dop los en vul bij en doe in de slang knijpen,heb nu 100.000 km gereden en geen koelvloeistof bij hoeven vullen, nou heb es een keer gemeten met een laser toen was de boven temperatuur radiateur is 70 graden net zoals op het thermostaat huis en word vanaf een kwart tot halverwege steeds kouder en onder is de radiateur 45 ofzo das stationair zo en na een stuk rijden is de onderkant dus vanaf halverwege de lamellen een stuk kouder, nee geen druk in het systeem koelvloeistof blijft er mooi in zitten,wel zit er als de motor koud is minder in het reservoir als warm ma das logisch toch? bedoel warm zet uit en koud krimt? koppakking is niet heel lang geleden vervangen ongeveer 200.000km geleden weet ik van de vorige eigenaar, en de temp meter van de 405 klopt heb het nagemeten met de laser

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

nwe radiateur geplaatst of een gebruikte? en was die wel voor een 1.9 turbo diesel? ze zijn met verschillende diktes koelelement namelijk

Erik405 (0), 9 jaar geleden

idd nieuwe radiateur, is op kenteken besteld zou evt nog wel even kunnen controleren maar hij is gelijk aan de oude.

is er zoals die man gezegd had een foefje bij het plaatsen van een thermostaat bv iets schuin erin zetten? en er zit een imitatie waterpomp op kan dat de fout zijn, ben ik misschien een ontluchtings nippel vergeten?

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

Thermostaat is geen foef voor die mij bekend is. Waterpomp zijn volgens mij inderdaad verschillen in welke in de originele documentatie genoemd is. Ik meende dat er 3 soorten waren met elk een halve milimeter verschil. Maar in het verleden heb ik daar toch ook vaak een universele pomp gemonteerd (die niet die verscheidenheid had) en dat heeft nooit tot problemen geleid. Dus of dat de oplossing is durf ik zo niet te zeggen.

Erik405 (0), 9 jaar geleden

tja dan ben ik weer bij af denk ik? heb toch nog even gekeken of er lucht in zat bovenste kraantje van de radiateur los gedraaid maar daar kwam niks uit behalve koelvloeistof

Erik405 (0), 9 jaar geleden

Hallo Hoek of andere monteurs

vandaag toch maar een poging gedaan denk begin gewoon overnieuw en heb een nieuwe thermostaat gehaald, gemonteerd ontlucht en weer het zelfde resultaat,nu heb ik vandaag weer wat rond gevraagd nu heeft er iemand gezegd dat het te maken kan hebben met een slechte turbo ziet hier enige waarheid in of is het onzin? komt mij in elk geval wat raar voor...graag graag reactie's zou heel graag de oorzaak van het probleem willen vinden

Mvg

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Even rommelen in mijn geheugen zegt mij dat er volgens mij in de thermostaat een onluchtpennetje zat wat naar boven moet zijn gericht . Misschien word dat met de truc bedoeld , maar of dat ook uw oplossing is , betwijfel ik.
Denk eerder dat het ergens een doorstromingsprobleem is .
Blok al eens een keer gereinigd met een toevoeging ?

Erik405 (0), 9 jaar geleden

Kijk aan! dus dat is de truc!

ga dat zaterdag gelijk proberen...klinkt voor mij in elk geval heel erg positief ook omdat het eerst goed was en na het vervangen mis was,

nee heb de koel kanalen nog nooit gereinigd ook nooit aan gedacht eigenlijk omdat het er altijd zo mooi schoon uitzag...wat voor toevoeging beveelt u aan? en hoelang (hoeveel km) mag zoiets erin blijven zitten?
volgende week ga ik de kop eraf halen ivbm loszittende klepzitting kan dan gelijk even kijken hoe de koelkanalen eruit zien...laat zaterdag zeker even weten hoe het afgelopen is met de thermostaat.

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Universeel van de Wynns of iets dergelijks . Gewoon te koop bij een automaterialen zaak . FF de beschrijving goed lezen
Slechte turbo ? in welk opzicht ? Zit toch geen watergekoelde turbo op ?

Erik405 (0), 9 jaar geleden

Hallo René

nee idd kwam mij ook al zo raar voor maja wie weet he...

nu het volgende ben volgens mij redelijk in de buurt van het probleem heb even in wat slangen geknepen en nu zijn de slangen van de olie koeler leeg als ik erin knijp worden ze even heet daarna koelen ze weer af...heb de grote slang vanaf et thermostaat huis dicht geknepen denk dan moet de koelvloeistof er wel door dat gebeurt maar matig had ook verwacht dat de lucht eruit zou borrelen met open radiateur dop maar dat was niet het geval, na een stukje rijden is de slang vanaf de olie koeler naar de radiateur weer koel knijp ik daarin dan is de slang van de olie koeler naar het verdeelstuk weer leeg...nu mijn vraag heeft dit te maken met een verkeerd geplaatste thermostaat of zit de olie koeler dicht? heb de thermostaat bekeken maar heb geen tuitje gezien...bedoel je wat voor aan de thermostaat zit zo'n gevouwen stukje metaal? ff zo gezien als je kijkt als de thermostaat erin zit dat zie je I <<< of als je die over dwars zet -- is dat wat je bedoelt met het ontluchtings pennetje? ik kijk naar een originele thermostaat... had foto's willen maken maar geen usb kabel meer te vinden

Mvg Erik

Erik405 (0), 9 jaar geleden

Hallo

Probleem is opgelost... heb vandaag de retour slang van de olie koeler los gehaald komt er geen koelvloeistof uit de radiateur, zit dat pijpje nog gewoon dicht dit natuurlijk omdat de radiateur ook gebruikt kan worden voor een auto zonder olie koeler, accu boormachine gepakt uitgeboord ontlucht test rit gemaakt en klaar, uiteraard daarna flink tegen mezelf tekeer gegaan;) ma goed het is klaar.

Met dank aan de heren Hoek en Rene


Mvg Erik

Rene Roolvink (0) PRO, 9 jaar geleden

Geen dank , fijn dat het opgelost is .

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.